menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Creatieve ideetjes voor boomstronk graag

Ga naar meest recente reactie

Baileysker

Baileysker

Vorig jaar ons boompje, een eik, laten wegdoen.
De stronk hebben we tot 1 meter boven de grond laten staan, zag het niet zitten om dit te laten uitfrezen, en zo hou ik toch nog een aandenken over, want het was een heel mooie boom, die weg moest omdat hij te dicht bij de huizen stond.

Mijn vraag is nu of iemand soms ideetjes heeft wat ik zo met de stronk zou kunnen aanvangen, laten beplanten, waterornament erop plaatsen,....

Heeft iemand ook foto's van decoratieve boomstronken?

Naast de stronk zou ik er aansluitend een plantenhoekje wil planten.
Is dit mogelijk rekening houdend met de wortels die er zitten, boom was 50 jaar oud, was dus al een fameuze kanjer.

Moet ik de stronk behandelen? tegen rotten en ongedierte bijvoorbeeld?

[afbeelding verwijderd niet-https]
maandag 23 april 2007 - 22:37
Plantadvies

Plantadvies

Je kun de stronk als tafeltje gebruiken, kleedje erop en klaar. Of een leuke kussen en gebruiken als een poef. Misschien heb je wel een mooi beeld, of een waterschaal voor de vogels. Een schaal met zand voor vogels die zich willen wassen, om zich van de parasieten te ontdoen. Eigenlijk kun je dus vele kanten op. Als je op goole zoekt onder afbeeldingen van boomstronken, zie je wel wat voorbeelden. De stronk hoef je niet te behandelen tegen rotten en ongedierte. Tja als je naast de stronk wilt beplanten, zou het dus zomaar kunnen zijn, dat er wortels in de weg zitten. Je zou deze weg kunnen zagen, maar houdt rekening met zwaar werk. Misschien is het een idee, om daar wat enkele tegels neer te leggen en potten met planten op neer te zetten.
maandag 23 april 2007 - 23:51
hildavw

Tekst aangepast

Hildavw

Je kan natuurlijk ook een grote plantenschaal bovenop de stronk zetten, met eventueel enkele afhangers als je hem uit het zicht wil hebben.
dinsdag 24 april 2007 - 00:03
Jose47

Jose47

een laat antwoordje maar, jJe kan er vetplantjes op plaatsen, heeft niets nodig om te groeien ....


Groetjes
Josée
zondag 16 september 2007 - 16:50
Baileysker

Baileysker

Toch nog bedankt voor je antwoord.
Nu had ik nog een vraagje.
Hier en daar zijn er schimmels of zwammen gegroeid op de stronk.
Moet ik deze met een produkt behandelen, of gewoon weghalen?
zondag 16 september 2007 - 16:58
Jose47

Jose47

Ik denk wel dat schimmels te behandelen zijn en de zwammen zijn, indien ze niet giftig zijn, ook decoratief.
zondag 16 september 2007 - 17:27
Baileysker

Baileysker

Weet eigenlijk niet wat het is, ook niet of het giftig is.
Hieronder dus een fototje, misschien kan iemand zeggen wat het precies is?

[afbeelding verwijderd niet-https]
zondag 16 september 2007 - 18:16
Jose47

Jose47

Ik weet niet of ik het goed heb maar kunnen het elfenbankjes zijn ?
Groetjes
Josée
zondag 16 september 2007 - 18:32
Baileysker

Baileysker

Ik weet het niet, heb even gegoogeld naar elfenbankjes, maar daar zijn die meestal zwart of bruin gekleurd, die van mij is wit.

Hetgeen je op de fot ziet is amper op 2 weken gegroeid,
had de vorige zoveel mogelijk verwijderd maar is dus vlug teruggekomen.
Heb nu wel 14 dagen aan een stuk elke dag de sproeiers in de tuin aangezet omdat er nieuwe graszoden waren gelegd, en die boomstronk kreeg dus ook veel water.

Zouden deze giftig zijn?
zondag 16 september 2007 - 18:43
Jose47

Jose47

http://kalkvaart.blogse.nl/log/paddestoelen-en-zwammen/

Probeer deze site eens, ik meen daar dezelfde zwammen te hebben gezien, het zouden gewoon de 'witte zwammen' zijn.
maandag 17 september 2007 - 08:32
hildavw

Hildavw

Op ons oud appelboomstronkje groeien ook dergelijke zwammen.
Vorig jaar heb ik er enkele van weggesneden en laten drogen, met de bedoeling die OOIT eens te gebruiken.
Wat bleek eergisteren, toen ik op zoek was naar dingen om in mijn eerste herfststuk te verwerken, daar bleef nog heel weinig van over en de bodem van de doos was bezaaid met precies zaagsel, maar dan heeeeel fijn en er zaten ook dode insecten in, misschien 3 mm. groot en zwart.
Ik heb dus alles weggekieperd.
Maar als je ze er nu afdoet, kan je die wel gebruiken om eventueel bij bloemschikken te gebruiken.
Nu staan er terug zwammetjes op, maar ik laat ze maar, ik vind het decoratief.
Oh ja, dat boompje is al zeker 8 jaar afgezaagd en krijgt zelfs nu en dan nog wilde scheuten op enige afstand ervan.
Die trek ik wel onmiddelijk uit.

groetjes

Hilda
maandag 17 september 2007 - 12:09

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon