menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Fotos wintertaart

Lilian

Lilian

[afbeelding verwijderd niet-https] [afbeelding verwijderd niet-https] [afbeelding verwijderd niet-https]

Deze heb ik vorig jaar januari gemaakt, misschien wel een leuk idee voor iemand!
Wintertaart

Wat we nodig hebben:

• 2 blokken grijze oase
• 1/3 groene oase
• 3 saté prikkers
• 2 bossen appeltjesblad ( zijn ongeveer 50 takjes met blaadjes)
• 15 theelichtjes
• 3 rozen donkerrood dit droogt mooi in
• 1 takje koraalvaren
• Een smal strookje gegalvaniseerd gaas met vierkante opening
• ( gesuikerde vruchtjes uit het adventstuk)
• Thuis de 15 theelichtjes smelten en in een springvorm van ongeveer 22 cm doorsnee, gevoerd met bakpapier vullen.
• Zet voor het vullen een stevig glas van 7 cm doorsnee even buiten het midden in de vorm en giet dan het vloeibaar kaarsenvet in de vorm
• Als het bijna gestold is kun je het met een mesje lossnijden

Je begint met het losmaken van de blaadjes ( steeltje mag eraf), de allerkleinste hoef je niet te gebruiken anders krijg teveel verschil in de rand, bewaar wel enkele topjes dit is voor naderhand.

Je neemt een stukje grijze oase (ik wou het tekenen maar lukt me niet!!) en steekt hier twee ijzerdraadjes op (uit die groene rechthoekige doosjes bij de bloemist).
Steek ze door de oase en buig het vanonder even om dit zit je dus voor je op tafel.
Dan begin je het appelblad erop te rijgen, je plooit het dubbel met de goede kant buiten, en steek het op de draadjes. De onderkant (waar het steeltje zat) rechts op 3 cm en weer 3 cm de volgende. Voor je zie je dan de ring van het blad en links het topje.
Ik heb een beetje afgewisseld met groot en kleiner blad. Je gaat door tot er ongeveer 3 cm draad over is. Als je het omdraait en kijkt naar het blad (zoals je tegen de taart kijkt) moeten er geen gaten inzitten waar je doorheen kijkt.

Dit maak je dus 2 x schrik niet ik heb er twee uren op geregen!!

Als je dit klaar hebt leg je de twee oaseblokken tegen elkaar en steekt er twee prikkers doorheen zodat ze vast blijven zitten.
Je legt er de plaat op die je al gemaakt hebt (eventueel snij je de oase of het kaarsenvet wat bij zodat het past) en steek je met een saté prikker door het rondje dat open is en snij het rondje uit de grijze oase. Je maakt een nieuw rondje van groene oase dat hierin past.

Je bevestigt de randen van blad om de taart met krammen, het meeste werk is geweest nu komt het leuke gedeelte.

Het stukje groene oase welk je hebt laten volzuigen met water doe je in de opening, doe wel een stukje plasticfolie eromheen. Nu knip je een smal strookje gaas af en dompel dit in kaarsenvet eventjes maar en direct in koud water, herhaal dit tot je het zelf goed vind, doe dit ook met enkele topjes van het appelblad. Eerst doe je het gaas vastzetten in de opening + enkele van deze topjes + de roosjes die je er schuin insteekt. Vergeet ook niet de koraalvaren.
Als laatste spuit je wat lijmspray op de rand en strooi er sneeuw overheen. Je kunt de roosjes laten indrogen of verversen.

Succes ermee!!

lilian
zaterdag 20 januari 2007 - 23:19
Nigella

Nigella

Wow, héél mooi.
Om zalig bij weg te dromen hé


allé Adrienne

niet te veel dromen he!!!!!! aan het werk , dat kun jij ook.
En in vervanging van salalblad dat je moet kopen, kun je misschien Elaeagnusblad uit je tuin halen, of Viburnum tinus.
maandag 22 januari 2007 - 11:13

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon