menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Tafelstuk

Ga naar meest recente reactie

LiesbethDonne

LiesbethDonne

Hallo,

Voor mijn verjaardagsfeestje gisteren heb ik dit tafelstuk gemaakt:

[afbeelding verwijderd niet-https]
[afbeelding verwijderd niet-https]

De vaas lijkt wat groot op de foto maar als je het al zittend aan tafel bekijkt, zijn de verhoudingen beter

Werkwijze:
- grote vaas gevuld met mos (binnenin heb ik er plastic bakjes in gestoken omdat het anders wel erg veel mos werd)
- bovenaan blokje nat oasis erin gestoken
- takken vastgeplakt aan de vaas
- aan de uiteinden van de takken kleine "vaasjes" gehangen met vogelmelk in
- in de oasis tussen de takken ook vogelmelk gestoken en ook nog kaapsgroen en een beetje dille
- hier en daar een toefje mos om de ijzerdraad wat te verbergen

Groetjes,
Liesbeth
zondag 6 december 2009 - 18:09
meuwissenj

Meuwissenj

Hoi Liesbeth
Een heel apart, maar heel mooi stukje.
Zou op mijn tafel zeker niet misstaan.
Gr Marga
zondag 6 december 2009 - 19:41
miet1

Miet1

hoi liesbeth
heel apart en heel mooi
maar sorry niet zo mijne smaak
groetjes miet
zondag 6 december 2009 - 20:57
Lysianthus

Lysianthus

Hey Liesbeth,

Je creatie straalt smaak en klasse uit.
Heel mooi van opbouw en van kleuren.
20/10 krijg je van mij + 1 bank vooruit.
mvg
Lysianthus


ps; Gelukkige verjaardag!
pps: wat is vogelmelk?
zondag 6 december 2009 - 23:03
LiesbethDonne

LiesbethDonne

Dankuwel!!!

@ Miet: geen enkel probleem! Smaken verschillen nu eenmaal

@ Lysianthus: vogelmelk = een soort ornithogalum, de bloemen die in de bolletjes zitten die aan de takken hangen. Ornithogalum bestaat in verschillende vormen en de "ronde" noemt men ook wel vogelmelk. Heel schattige bloemen vind ik het, vanbinnen is het een soort bolletje en rondom zitten allemaal kleine bloemetjes. Op de foto zijn er nog veel dicht dus het zal nog mooier worden eens ze open zijn gegaan!

Groetjes,
Liesbeth
zondag 6 december 2009 - 23:39
Jose47

Jose47

Vooreerst van harte gefeliciteerd Liesbeth met je verjaardag. Heel mooi tafelstuk.

@Lysianthus, ornithogalum of vogelmelk wordt ook nog wel 'bloemistenverdriet' genoemd omdat de bloempjes wekenlang mooi blijven.

Josee
maandag 7 december 2009 - 08:01
Lysianthus

Lysianthus

Dank je wel Liesbeth en Joseéke, nu zie ik het , ik kende alleen de naam 'VOGELMELK' niet.
'K moet eens dringend gaan onderzoeken of je die in de tuin kan planten, want ze zijn nogal prijzig bij de bloemist hé.

Lysianthus

ps: die groene bolletjes zijn één van de safarisoorten, denk ik.
Ze waren me dit weekend opgevallen bij de bloemist en die vertelde het me.
maandag 7 december 2009 - 08:58
Mandy

Mandy

Prettige verjaardag gehad, Liesbeth?

Het tafelstuk vind ik heel apart en heel rustig van kleur. Heel mooi,
maandag 7 december 2009 - 09:20
LiesbethDonne

LiesbethDonne

Jep, die groene bolletjes zijn kaaps groen of safari groen. Ze blijven ook lang mooi dus ik denk dat ik nog wel even plezier zal hebben van men werk

Geen flauw idee of je die vogelmelk kan planten, als je meer te weten komt mag je het mij laten weten want ze zijn inderdaad niet goedkoop!! Over een maand of 3 verhuizen we naar een huis met een tuin dus ik ben al aan het dromen hé

Groetjes!!!
maandag 7 december 2009 - 09:20
Lysianthus

Lysianthus

Liesbeth, Ik ga er een topic met de benaming Ornithogalum of vogelmelk over openen, hou het in het oog dan hé.
maandag 7 december 2009 - 09:54
miet1

Miet1

hoi liesbeth
eerst en voor al hartelijk gefeliciteerd met je verjaar dag
en vindt het fijn dat ge de mening van mij zo op neemt
zo hoort het ei gelijk hé
groetjes miet
maandag 7 december 2009 - 18:42
Jose47

Jose47

Hey Lysianthus, ik heb deze plant al in een potje gezien bij Intratuin ....nu weet ik niet meer of het als kamerplant was of voor buiten
Josée
maandag 7 december 2009 - 21:59
Lysianthus

Lysianthus

@ Joseéke, ik ga uitkijken in de tuincentra, bedankt Joseéke.
maandag 7 december 2009 - 22:15
Julie

Julie

Geweldig leuk gevonden!!

Misschien een tip voor de volgende keer...als je de stelen van de ornitogalum wat langer laat hangt het geheel meer in evenwicht...
maandag 7 december 2009 - 22:48
LiesbethDonne

LiesbethDonne

Heej Julie,

Dat is inderdaad een goed idee!

Eigenlijk wou ik proefbuisjes gebruiken ipv bolletjes maar die had ik per ongeluk weggedaan. We verkopen ons appartement en hebben ons "rommelkot" wat opgeruimd voor de goede indruk en zo Een deel van mijn bloemschikmateriaal staat nu bij mijn ouders op zolder, inclusief proefbuisjes helaas

Ik zal mij dus de komende weken wat moeten inhouden en helaas ook niet zoveel tijd hebben wegens verbouwingen en verhuis maaaaaar dat haal ik achteraf dan wel weer in!

Groetjes,
Liesbeth
maandag 7 december 2009 - 23:10
miet1

Miet1

hou liesbeth
veel suc6met de verbouwing
en laat maar regel matig wat fot's zie
groetjes
dinsdag 8 december 2009 - 02:31
LiesbethDonne

LiesbethDonne

Heej Miet,

Onder "foto's van uw tuin" heb ik al wat foto's gezet van onze toekomstige tuin!

Groetjes,
Liesbeth
dinsdag 8 december 2009 - 08:19
RVRV

RVRV

Mooie heel mooie

ornithogalum of vogelmelk blijven heel lang, vooraleer elk bloemetje is opengegaan

Succes met de verbouwing

En als de vingers jeuken (zo zeggen ze dat hier) dan moet je........bloemschikken

Groet
RVRV
dinsdag 8 december 2009 - 10:01
miet1

Miet1

hoi liesebeht
gehebt gelijk als ge zo iemand plezier mee kan doen
waarom ook niet dan ,wens u veel suc6
groetjes miet
ps:foto's plaatsen als de tuin klaar is hé

dinsdag 8 december 2009 - 21:59
hildavw

Hildavw

Voor Lysianthus en ook de anderen natuurlijk :

reeds tweemaal heb ik Ornithogalum gekocht voor in de tuin, maar ik heb die spijtig genoeg niet kunnen overhouden.

Hopelijk zijn er anderen die meer gunstige resultaten hebben gehaald.
We horen het hopelijk dan wel.

Hilda
maandag 14 december 2009 - 14:04
Lysianthus

Lysianthus

Lief dat je dat ff met ons wou delen Hilda, 'k ga het toch proberen maar dan in pot en in het voorjaar.
Ach, een paar bolletjes proberen, kan géén kwaad, wie weet.
Groetjes
Lysianthus
maandag 14 december 2009 - 14:21
Leen79

Leen79

Beetje laat ... maar dit vind ik een prachtige creatie !
Bedankt voor de mooie foto ! Heb ik weeral een ideetje erbij.
dinsdag 15 december 2009 - 18:01
soren

Soren

ik heb wel een kleine bedenking eigenlijk,

als dit moet dienen als tafelstuk zal je de persoon die over je zit niet meer zien. dit kan natuurlijk wel een probleem zijn....

en ik zou het persoonlijk van die vaas halen.


grts

Sören
donderdag 17 december 2009 - 20:29
Leen79

Leen79

Soren,

Jouw bedenking komt als geroepe,. Aangezien ik iets gelijkaardigs wilde maken als tafelstuk en mij dus net dezelfde bedenking maakte, vraag ik hier eventjes raad.
Hoe zou jij de takken dan leggen ? Want ze moeten toch wel iets hoger liggen, om het effect met de vaasjes te krijgen ?
Alvast bedankt voor de tips hé.
Hoe dan ook, ik blijf het wel een heel mooi stuk vinden (anders zou ik het niet proberen na te maken hé ).

Groetjes,

Leen
donderdag 17 december 2009 - 20:52
soren

Soren

zet die dan op kleine steuntjes of laat die buisjes weg,en leg de bloemen neer.
maar ik zou eerder witte calla's of ochideeën gebruiken.

Sören
donderdag 17 december 2009 - 20:56
Karintje

Karintje

Hoi, hoi,

Idd, een tafelstuk moet aan 3 "eisen" voldoen;

* mag niet te hoog zijn, zodat je de tafelgenoten nog ziet zitten
* er mogen geen ruikende bloemen inzitten
* er mogen geen eetbare materialen in verwerkt zijn, kwestie van het bloemstuk te "plunderen"

Grtz,
Karin
donderdag 17 december 2009 - 21:05
LiesbethDonne

LiesbethDonne

Hallo,

Aangezien wij een hele lange tafel hebben, was het geen probleem. Er moest niemand echt voor de vaas in zitten. En bovendien konden we nog goed over het stuk heen kijken, mijn vrienden en ik zijn allemaal 1m80 of groter

Ik heb bewust geen calla's gebruikt omdat dat lange bloemen zijn.

Groetjes,
Liesbeth
donderdag 17 december 2009 - 21:20
LiesbethDonne

LiesbethDonne

Hier een ander stuk dat ik eens gemaakt heb met takken, die gewoon op tafel lagen. Hier vond ik calla's wel heel mooi omdat je die zo mooi over het stuk kan leggen.

[afbeelding verwijderd niet-https]

Groetjes
Liesbeth
donderdag 17 december 2009 - 21:25
Karintje

Karintje

Goedenavond Liesbeth,

Ook een mooi bloemwerk en past beter als tafelstuk (vind ik)
Dit zijn precies wel jouw kleuren hé?!

Een Ornithogalum is toch ook een lange bloem. De stengel is minstens zo lang als bij een Calla

Grtz,
Karin
donderdag 17 december 2009 - 21:34
LiesbethDonne

LiesbethDonne

Ja maar ik heb het over de bloem zelf. De ornithogalum is ronder en de calla is lang en smal. Ik wou verhinderen dat de calla te hoog uit de vaasjes kwam, daarom dat ik dus heb gekozen voor een iets bredere, rondere bloem.

Ik hou wel van de combinatie wit/groen maar eigenlijk zie ik ongeveer alle kleuren graag. Alleen ziet mijn vriend niet graag kleuren als geel en oranje dus dat beperk ik dan maar wat

Groetjes!
donderdag 17 december 2009 - 21:46
Leen79

Leen79

Liesbeth,

Bedankt voor de foto van het andere bloemstuk! Nu herinner ik me dit terug,ik vond /vind dit ook een heel mooi tafelstuk. Dit laatste is inderdaad misschien dan iets beter als ik een tafelstuk voor kleinere mensen zou willen maken
Ik ben een echte fan van jouw stukjes aan 't worden !
Enneuh, net als jouw vriend zijn geel en oranje ook niet mijn favorieten. Al kan ik het wel appreciëren ... bij iemand anders dan.

Groetjes,

Leen
donderdag 17 december 2009 - 22:24
Karintje

Karintje

Hoi Liesbeth,

Waarom niet aan een Gerbera gedacht
Ranonkeltjes en anemoontjes zijn er nu ook volop, ook altijd mooi in zo'n stuk....

Grtz,
Karin
vrijdag 18 december 2009 - 17:21
LiesbethDonne

LiesbethDonne

Ja maarja, er zijn zoveel mooie bloemen... Als ik in elk bloemstuk ALLE mooie bloemen moet steken, zou het nogal een boeltje worden hé

Qua houdbaarheid zijn deze ornithogalum ook wel ideaal hé, het stuk staat hier nu 2 weken en de bloemen zien er nog heel goed uit!!

Ach ja, het blijft ook altijd een kwestie van smaak hé. Eén van de leuke dingen aan de stukken die je ziet op het forum, in de winkel of in boekjes of zo is om de dingen die je zelf leuk vindt eruit te halen en de rest aan te vullen met je eigen ideeën hé. Afin, dat vind ik toch altijd leuk

Groetjes,
Liesbeth
vrijdag 18 december 2009 - 19:20
Leen79

Leen79

Liesbeth,

Mag ik vragen hoe de witte bloemschermpjes heten in het 2de bloemstuk ? Ik ben de beschrijving van dit stukje gaan opzoeken maar ben niet zeker of dit nu asclepia of dille ?
't Is maar dat ik de juiste bloemen bestel hé

Groetjes,

Leen
maandag 21 december 2009 - 11:29
LiesbethDonne

LiesbethDonne

Heej Leen,

De witte poezeltjes zijn dille, de groene bollen zijn asclepiavruchten (men noemt dit ook Moby Dick). Ik moet wel zeggen dat de dille niet zo lang houdbaar was in mijn stuk dus misschien kan je hier best iets anders voor nemen.

Veel plezier ermee!

Groetjes,
Liesbeth
maandag 21 december 2009 - 12:39

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon