menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Decoratieve fleskalabas

Ga naar meest recente reactie

kris79

Kris79

hallo

hier een zeer simpel stukje gemaakt met fleskalabassen,deze blijven enkele maanden mooi.dit stuk is van vorig jaar oktober,kan nu binnen kort weer een nieuw stuk maken,want heb een 6tal mooie vruchten hangen aan de plant in de serre!
benodigdheden
-1 of enkele hier 4 fleskalabassen,3recht staand,en 1tje waarvan de steel gebroken was onderaan tussen de potten liggend
-per kalabas een stenen pot waarop de bol van de vrucht op past
-de rand van de pottten afwerken,met vb mos,tilandsia,herfstsedum,...

hier de foto van het decoratie werkje van vorig jaar:

[afbeelding verwijderd niet-https]

mvg
kris
donderdag 9 augustus 2007 - 19:29
Jeannette1

Jeannette1

Hai Kris, deze fleskalebassen heb ik nog nooit gezien!

Maar dit stuk is ook prachtig! Complimenten!

Groetjes, Jeannette
donderdag 9 augustus 2007 - 23:04
kris79

Kris79

hallo jeanette

zijn idd zeer mooie decoratieve vruchten.heb ze vorig jaar bij iemand gaan kopen die had 2 planten in zijn serre staan,die langst boven over gans de lengte van zijn serre gegroeid waren,en overal vruchten tot bijna tegen de grond aanhingen.heb ze nu zelf gezaaid,en 2planten in de serre geplant,ondanks het slechte weer en de tomatenziekte in de serre,heb ik er zelf nu toch ook enkele mooie vruchten aan hangen,dus zaad verzekerd!
hier een foto van hoe mijn eigen planten nu ervoor staan
[afbeelding verwijderd niet-https]

mvg
kris
donderdag 9 augustus 2007 - 23:23
Jeannette1

Jeannette1

Hier word ik erg stil EN jaloers van Kris!!!!!!!!!!!!!

Wat een pracht, kun je die ook in de openlucht zaaien zoals druiven bijvoorbeeld???

Wij hebben maar een kleine tuin, maar dit zou ik er wel graag in hebben.

Heeeeeeeeeeeeeeeeeel apart!!!

Groetjes, Jeannette
donderdag 9 augustus 2007 - 23:41
kris79

Kris79

hallo jeanette

het is 1jarige plant zoals pompoen he,maar hij moet kunnen klimmen om deze mooie lange stelen te kunnen geven,anders gaan ze krom en misvormd zijn!ik heb er ook een plantje van buiten gezet,was wel de kleinste ,want waren maar enkele vanuit gekomen,deze is hier nu in de okkernoten boom aant klimmen,maar voorlopig wel nog geen vruchten aan,maar vermoed wanneer je ze op een warme plaats vb tegen een muur kunt laten klimmen en de vrucht aan het hekwerk wat vastbinden,want word een heel gewicht denk dat zo een volwassen vrucht toch snel 6-8kg gaat wegen.en vroeg genoeg kunt planten deze ook buiten wel vrucht zullen geven.ga het in elk geval volgend jaar nog wel eens proberen!
de vruchten wanneer ze goed hard zijn,kunnen ze afgedaan worden en als decoratie geplaatst worden,na enkele maanden,beginnen deze schimmelplekken gaan te tonen,en gaan er echt niet meer uitzien:gooi ze dan niet weg,maar leg ze ergens op een vorstvrije plaats,waar ze niet hinderen,en na enkele maanden schimmelen,zal je zien dat ze vederlicht worden,en dan kan je de groene met schimmel gevlekte schil er mooi afwassen en heb je een gedroogde bruinkleurig zeer licht kalabas,die ook droog zeer decatief is en jaren mooi kan blijven,zal morgen proberen een foto te nemen van de gedroogde vruchten die ik nog liggen heb!
mvg
kris
donderdag 9 augustus 2007 - 23:49
Adrienne

Adrienne

Allez knap, weer wat bij geleerd.
Al ben ik er nog nooit plantjes of zaad van tegen gekomen.
vrijdag 10 augustus 2007 - 08:22
Jeannette1

Jeannette1

Hai Kris en Adrienne, ik had ze dus ook nog nooit gezien, zelfs niet in dit groenten- en fruitdorpje Bleiswijk.

Vandaar dat ik ze wel (net als druiven, zoals bij Kris in de serre, in de tuin zou willen heben!

Helaas hebben de meloenen en pompoenen het dit jaar laten afweten, 1 klein pompoentje en die was ook zo weg!

Het vreemde was, dat wij nog nooit zoveel bloemen eraan hadden, toch niet 1 bestoven denk ik.

Ga wel kijken bij Tuincentra, of ik deze Fleskalebassen kan vinden, ben er verliefd op geworden.

Groetjes, Jeannette
vrijdag 10 augustus 2007 - 10:20
Adrienne

Adrienne

Succes Jeanette
vrijdag 10 augustus 2007 - 10:28
Jeannette1

Jeannette1

Dank je wel Adrienne, je hoort het wel als wij geslaagd zijn!

Groetjes, Jeannette
vrijdag 10 augustus 2007 - 10:29
kris79

Tekst aangepast

Kris79

hallo allemaal

al diegene die willen laten me maar een mailke,met hun adres .ik verkoop deze zaden,voor 15zaden vraag ik slechts:1euro+verzendkosten!
is veel goedkoper dan dat je een vrucht in tuincentra zou kopen,heb ze vorig jaar zien liggen in tuincentra in de buurt,vraagden ze 18euro voor 1 vrucht!
kan nu nog zaden halen uit de gedroogde vruchten van vorig jaar,ofwel moet je kunnen wachten tot de vruchten van dit jaar geoogst worden!
wanneer je de zaden gaat zaaien,eerst enkele weken de zaden in een zakje in de ijskast leggen,ze hebben een koude periode nodig om te ontkiemen!

mijn e-mail adres waarop je kan bestellen: [email protected]
mvg
kris

vrijdag 10 augustus 2007 - 10:37
kris79

Kris79

hallo iedereen

hier zijn ze dan zoals beloofd de foto's van de gedroogde fleskalabas:je ziet er duidelijk de vlekken op waar de schimmel heeft gezeten
[afbeelding verwijderd niet-https]
[afbeelding verwijderd niet-https]

mvg
kris
vrijdag 10 augustus 2007 - 12:46
Adrienne

Adrienne

Jeeremina, ik wist niet dat het kon.
Knap !!!
vrijdag 10 augustus 2007 - 21:04

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon