menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Wie weet wat eau de vie is

Ga naar meest recente reactie

Jeannette1

Jeannette1

Wij hebben een geweldig boekje om in te maken, jams en gelei's en nog meer heerlijke dingen te maken.

Nu staat er bij heel veel recepten, Eau de vie, wie kan mij vertellen wat vie is?

eau is water, de is van, dat heeft deze oude tante nog wel onthouden, maar dat vie kan ik niet thuis brengen.

Groetjes, Jeannette
vrijdag 6 juli 2007 - 04:39
annd6

Tekst aangepast

Annd6

Ik dacht dat het "levenswater" betekende , het is een alcoholische drank.
Het is een distillaat van wijn met 25 tot 50% alcohol
Groetjes
Ann
vrijdag 6 juli 2007 - 04:58
annd6
vrijdag 6 juli 2007 - 05:01
Jeannette1

Jeannette1

Dank je wel Ann, ik ga ook even de site bekijken.


Groetjes, Jeannette
vrijdag 6 juli 2007 - 05:08
annd6

Annd6

No problem!
vrijdag 6 juli 2007 - 05:10
Jeannette1

Jeannette1

Heb het al gekopierd en het mannetje zit het al te lezen.

Nogmals bedankt!

Groetjes, Jeannette
vrijdag 6 juli 2007 - 05:12
ulanka

Ulanka

Jeanette1
het woordje "vie" betekend "leven" (franse vertaling) . Dus inderdaad : levenswater .
groetjes

ULANKA
donderdag 19 juli 2007 - 10:04
Jeannette1

Jeannette1

Hai Ulanka, vriendelijke dank hiervoor!!!

Ik leer toch wel elke dag iets bij!

Maar nu komt er weer een probleem bij, er blijken diverse smaken in de omloop te zijn!!!

Bestaat er dan geen neutrale smaak in???

Om pruimen in te maken, kan ik toch geen eau de vie gebruiken met aardbeiensmaak?

Groetjes, Jeannette

p.s. hebben inmiddels maar Inmaakbrandewijn gekocht van 28%, jammer want wij wilden wel graag zo'n 40-50% hebben.
donderdag 19 juli 2007 - 11:24
louise

Louise

Hallo

Het is al enkele jaren geleden dat ik nog fruit in alcohol gelegd heb. Ik kocht Stroh rum uit Oostenrijk.
Wel heel sterk alcoholisch, maar het sap van de vruchten en eventueel het water dat er nog aankleeft na het wassen, verdunnen de alcohol.

Eau de vie heeft de smaak, of beter nog, de geur van de vruchten, waarvan het gemaakt is. (ik herken eerder de geur dan de smaak). Het dient eerder om een bereiding te parfumeren of wordt gedronken als digestief. In het vroegere oostblok krijg je na een maaltijd dikwijls een borreltje gratis aangeboden, bv van pruimen.

Ik heb net pruimencompote ingemaakt. Dit jaar heb ik een scheutje porto toegevoegd en gesteriliseerd voor alle veiligheid. Afwachten wat het geeft als we na een week of zes gaan proeven. Vroeger bij ons thuis werden er druiven en rozijnen met rum ingemaakt: boerenjongens en boerenmeisjes. Die potten werden rond kerstmis opengedaan...
zondag 22 juli 2007 - 16:21
Jeannette1

Jeannette1

Hai Louise, vroeger deden wij alles hetzelfde als jij beschrijft, maar Ger wilde voor 1x gebruiken wat er in het boekje staat.

Nu hebben wij inderdaad veel pruimen ingelegd met de bekende inmaakbrandewijn.

Volgende keer toch maar weer die Stroh rum gebruiken denk ik!!!

Bedankt voor je berichtje, zoiets is net als van anderen zeer welkom!!!

Groetjes, Jeannette
zondag 22 juli 2007 - 20:29
hildavw

Hildavw

Ik lees pas nu deze topic.
Bij de apotheker, althans in België en in Frankrijk, kan je zuivere alcohol kopen.
Vroeger heb ik dat al gevraagd om "boerenjongens" te maken, maar vraag me niet hoe, want dat weet ik niet meer.
Ik verdraag geen alcohol meer.
Die zuivere alcohol kan je gebruiken om allerlei zaken in te maken en die geeft niet die specifieke smaak en kleur die bijv. Stroh rum geeft.
Nog een tip : in Frankrijk kost die alcohol een heel pak minder dan in België en in Oostenrijk verkopen ze ook nog een andere dan Stroh rum, ik weet de naam niet meer, maar die is ook een pak voordeliger en geeft hetzelfde resultaat. We hebben die vroeger eens in de buurt van een grensstation gekocht.
Die andere rum hebben we dan gebruikt om een rum-topf te maken en het gaf echt hetzelfde resultaat als de duurdere.

groetjes, Hilda

maandag 6 augustus 2007 - 12:27
Jeannette1

Jeannette1

Dank je wel Hilda voor deze informatie, alleen Frankrijk is zo ver weg voor ons!

Wij hebben nu Brandewijn neutraal gebruikt en wachten maar af tot het Kerst is!!!

Heb jij een plant met oranje (zachte) pluimen erin?

Ik heb de foto eens in een topic gezien, dacht van jou of Minouke, maar van Minouke was het niet, weet jij wat ik bedoel of in welke topic het stond?

Weet namelijk ook de naam niet meer.

Groetjes, Jeannette
maandag 6 augustus 2007 - 12:36
hildavw

Hildavw

Hi Jeannette,
bedoel je misschien de miscanthus ? Van mij was de foto zeker niet.
Maar als ik zie oranje zachte pluimen, is mijn eerste gedacht de miscanthus.
groetjes
Hilda
maandag 6 augustus 2007 - 12:41
Jeannette1

Jeannette1

Hai Hilda, dank je wel ik ga nu even Googlen!

Groetjes, Jeannette
maandag 6 augustus 2007 - 13:27
Jeannette1

Jeannette1

Nee Hilda, heb even gegoogled, maar dat waren grassen!

Wat ik bedoel was net een oranje/rode zachte bol, pompoen velen aan 1 steel zo zag het er uit.

Helaas, misschien kom ik er nog eens achter wat het was.

Groetjes, Jeannette
maandag 6 augustus 2007 - 13:32

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon