menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Rabarber koken uit oma haar kookboek

Ga naar meest recente reactie

corrielat

Corrielat

Hallo kokers uit ons midden,
wie kan mij vertellen wat oma bij haar rabarber deed om minder suiker te hoeven gebruiken?? ik ben het vergeten ik weet het niet meer, niet uit zuinigheid hoor (al ben ik hollander) maar vanwege mijn dikke alvast bedankt
dinsdag 29 mei 2007 - 05:47
an

An

hoi corrielat
ik gebruik gewoon zoetstof dat poeder als de rabarber afgekoeld is(doe ik ook voor de lijn)
en mijn zus die klopt eiwit en dan de rabarber er door heen dan is ie luchtiger.(dit deed mijn moeder vroeger ook, (de eiwit)
gr an
dinsdag 29 mei 2007 - 05:53
an

An

oja corrie ik krijg de rabarber altijd van mijn zus uit haar eigen moes tuin.
en anders als hij op is of ik heb hem nog niet moet ik hem hellaas kopen,
maar ik krijg ook bietjes van haar maar die zijn lekkerder dan uit de winkel.
gr an
dinsdag 29 mei 2007 - 05:55
corrielat

Corrielat

Nee het was geen zoetstof, maar wat wel??? ik weet het niet meer
dinsdag 29 mei 2007 - 06:16
an

An

misschien rietsuiker of honing
gr an
dinsdag 29 mei 2007 - 06:32
an

An

niemand weet het denk je krijgt niet veel reacties ,ik zal ook is aan mijn schoonzus vragen
gr an
donderdag 31 mei 2007 - 05:48
corrielat

Corrielat

Ik meen me te herinneren dat het een soort krijt was, maar ik weet het niet zeker
donderdag 31 mei 2007 - 15:06
an

An

staat het ook niet op internet
ga ook eens zoeken
gr an
vrijdag 1 juni 2007 - 06:07
Kris

Kris

Klopt, men kan inderdaad krijt (wanneer het uit zuiver kalk bestaat) toevoegen aan rabarberbereidingen. Rabarber bevat namelijk oxaalzuur dat kalk aan het lichaam onttrekt als men veel rabarber eet. Het toevoegen van kalk voorkomt dit. Vraag eens bij de apotheker of drogist die zullen je waarschijnlijk wel kunnen helpen.
Om de hoeveelheid suiker te verminderen kan je ook Roomse Kervel toevoegen.
vrijdag 1 juni 2007 - 07:03
Lilian

Lilian

krijt doe ik er altijd onder omdat het het zuur wat afbreekt, heb ik geen last van mijn maag!
Mijn schoonmoeder deed er altijd een pakje puddingpoeder onder van die doorzichtige jelly (rode) krijg je volgens mij bij AH.

groetjes lilian
zondag 3 juni 2007 - 00:59
corrielat

Corrielat

Ik heb het gisteren gemaakt met alleen suiker en nog een paar appeltjes, was erg lekker, en nu weet ik het weer van dat krijt, ik dacht dat het gebruikt werd om minder suiker te hoeven gebruiken ivm met de lijn, maar dat is dus niet zo, dus heb ik er genoeg suiker in gedaan, dik word ik toch al
zondag 3 juni 2007 - 01:16
an

An

als je op letten wil met suiker corrielat gebruik je toch zoetstof
ipv suiker net zo lekker ik vind het zelfs lekkerder en ben er aan gewent
gr an
donderdag 14 juni 2007 - 06:20
maratje123

Maratje123

iik peel rabarber en eet het gwn op lekker zuur vind ik

Koken uit eigen Tuin

maandag 11 mei 2009 - 17:06
Rita1960

Rita1960

Hoi Corrielat,

Dat van het toevoegen van krijt/kalk heb ik nooit van gehoord. Er werd hier maar maximaal 2x per week een "kleine" portie rabarbermoes gegeten, en na de langste dag kwam er geen rabarber meer voor op het menu.. want dan moesten de planten aansterken om te overleven voor het volgende jaar ( gelijk asperges)

Het enige recept wat ik ken van rabarber koken is: zo weinig mogelijk water eronder, koken, blijven roeren en laten pruttelen tot alles tot moes is gekookt en er rietsuiker doorheen doen. warm is het altijd zuurder dan koud, en rode rabarber is minder zuur dan de groene.

wij kregen het eerder ook wel met vanillepudding, lekker die tegenstelling zoet en wat zuurder.

groetjes,

Rita

wees wel voorzichtig met die zoetstoffen.. die zijn nu ook niet zo gezond als de makers ervan suggereren...
maandag 11 mei 2009 - 21:16
klixje

Klixje

Leuke tip voor op de barbecue:
neem een stuk zilverpapier en gebruik een appel om het zilverpapier in een mooie papillottevorm te plooien.
Neem een halve stengel rabarber en een halve appel per persoon
Snij de rabarber in zeer kleine stukjes en leg de helft ervan in de aluminiumfolie en strooi er een beetje kaneelpoeder over
Snij de halve appel in kleine stukjes (ongeveer dubbel zo groot als de stukjes rabarber) en doe deze erbij, vul aan met de andere helft rabarberstukjes.
Strooi er terug kaneelpoeder over en naar smaak suiker/honing/zoetstof/rozijntjes
Sluit de papilotte mooi luchtdicht af en zet deze in de bbq, na een half uurtje heb je een zalig dessertje!
Mèt of zonder bolletje ijs een mooie afsluiter
donderdag 4 juni 2009 - 15:20
Desire

Desire

Beste Corrielat,

U weet rabarber heeft veel KLAVERZUUR in , waarvan de tanden sleen worden na het eten van de rabarbermoes. Probeer eens wat ik altijd doe dan moet ge maar de helft suiker gebruiken en is zoet genoeg hoor: De rabarber zoals altijd schoonmaken,wassen en in stukjes snijden, DAN BLANCHEREN je doe de rabarber in kokend water 30 sec/50sec. naargelang de hoeveelheid dat ge hebt hij moet wel ondergedompeld zijn, na 30sec steek je eens je vinger in het water (niet bang zijn je verbrand u niet het is maar in en uit dan is uw nat) en proef het zal zuur zijn, indien niet, moet je er nog een paar sec. bijdoen het moet zuur proeven. JE GIET DAN DE MASSA DOOR EEN VERGIET. Nu kunt ge beginnen met: moes-konfituur of sap , wat u ervan wil maken, u hoeft maar de helft suiker te gebruiken van wat u er anders indoet.

Veel geluk
Desire

Koken uit eigen Tuin

maandag 8 juni 2009 - 21:57
printemps

Printemps

Let op

Geen rabarber meer oogsten na de langste dag
Anders zit er nog meer zuur in
En dan kan de plant ook beter herstellen

mvg
woensdag 10 juni 2009 - 17:19
Eve

Eve

Dus hoe zuurder het water, hoe minder zuur overblijft in de rabarber. Dat is goed om te weten!
woensdag 15 juli 2009 - 10:02
Desire

Desire

Ja dat is inderdaad zo, maar hij mag ook niet te lang koken want dan wordt hij te plat en gaat de smaak eruit, wanneer het water begint te koken is het wel voldoende vind ik wel.
Ik heb dit jaar mijn rabarber confituur gemaakt:
Op 1 kg. rabarber, 3 appelsienen (geschild het wit eraf en de binnenste vellen eruit en instukjes gesneden van ong. 1 cm ) het sap van 1 citroen en 500 gr. suiker, alles samen aan de kook brengen, 10 minuten goed laten doorkoken en kokend in bokalen doen sluiten en de bokalen op zijn kop zetten (let er wel op dat u bokalen hebt met ijzer deksel geen plastiek) mijne confituur is ho zo lekker!!!!

Smakelijk
Desire
woensdag 15 juli 2009 - 13:05
Eve

Eve

Had ik dat nu maar een paar maanden vroeger geweten! A wel, 'k heb het ondertussen uitgeprint om volgend jaar te proberen. Nu zijn er de aardbeien, frambozen en rode bessen - hebt ge daar ook een truukske voor? Het suikergebruik dezen tijd van 't jaar is erg hoog! Hebt ge al een keer donkerbruine suiker voor iets gebruikt?

Groetjes,

Eve
woensdag 15 juli 2009 - 16:56
Desire

Desire

Hoi Eve,
Ik heb nog geen donkerbruine suiker gebruikt.
U heeft nu rode bessen, die kunt ge ook goed gebruiken in AJUINCONFITUUR, ik weet niet of u dat al gemaakt hebt, is heel lekker bij vlees vooral bij alle soorten paté, Ik heb dat zelf geprobeerd en t'is me gelukt , echt het proberen waard.
1 kg. rode ajuin 1 bokaal aalbessengelei (het gaat ook met verse aalbessensap maar dan wel een beetje suiker bijdoen . Ik gebruik mijne gelei van verleden jaar omdat ik die niet graag eet en kan die zo opmaken.) en600 gr. minutsuiker.
Is heel vlug klaar en echt heel lekker.
De aalbessen gelei of sap in een kom op het vuur zetten met de ajuin (gewoon gesneden zoals voor te braden )en een kwartiertje ongeveer laten sudderen, dan de minutsuiker bijvoegen, al roerend aan de kook brengen als het doorkookt nog 4 minuten, onmiddellijk in potten doen,sluiten en omkeren.( vergeet niet een natte doek onder de potten te leggen wanneer je de confituur ingiet want anders heb je kans dat de pot kapot sprinkt van de hitte.
Groetjes
Desire
donderdag 16 juli 2009 - 11:22

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon