menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Pompoenpitten schoonmaken en bereiden

leerling

Leerling

Vandaag pompoensoep gemaakt en omdat de pitten zo mooi vol waren, ze schoongemaakt. Een deel zal eekhoorntjesvoer worden. Een ander deel zou ik graag roosteren als snak of verwerken in brood.

Maar ik heb een aantal vragen.

Dat schoonmaken is een arbeidsintensief karwijtje, waarvan ik vermoed dat het eenvoudiger kan.
Ik leg ze in een kom met water, probeer zoveel mogelijk van de glibberige pompoen te verwijderen, en leg ze dan te drogen op een schone keukendoek.
Hoe doen jullie dat?

Als je de pitten roostert, pel je ze dan eerst? Pel je ze na het roosteren? Of eet je het omhulsel mee op?

En heeft er iemand tips over hoe je de pitten in brood kan verwerken?
maandag 9 november 2020 - 00:38
Joukje Smeding

Tekst aangepast

Joukje Smeding

Op you tube. Hoe maak ik crispy pompoenpitten. Duidelijk en ik ga het binnenkort ook proberen. of la Place pompoenpitten klaarmaken. Ook op you tube. Door de zaden in zout te koken zijn de pitten beter te verteren en gezonder.
woensdag 11 november 2020 - 13:16
leerling

Leerling

Precies wat ik zocht over het roosteren van pompoenpitten. Bedankt, Joukje.

zaterdag 14 november 2020 - 22:28
ingridwout14

Ingridwout14

Pitten schoonmaken is niet arbeidsintensief: in de winter of bij koudere, vochtige dagen: pitten onderzetten in water in een potje, afsluiten (met bvb folie) en x dagen laten staan. De boel zal na verloop van tijd wat vies ogen (een hoop kolonievormende eenheden bij elkaar ) maar dat is een goed teken. De bacteriën doen hun werk. Dan de pitten schoonspoelen, goed afdeppen, en laten drogen (bvb. op verwarmingselement). In het voorjaar, bij zonnige dagen met een lage luchtvochtigheid, lukt dat drogen buiten (en zelfs binnen) ook wel. Op youtube zijn trouwens genoeg filmpjes te vindenover het opschonen van dergelijke zaden.
donderdag 20 mei 2021 - 15:31

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon