menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Hoe gelei maken

Ga naar meest recente reactie

Bowie

Bowie


Ben op zoek naar een goed recept om een gelei te maken, dus zonder brokjes fruit. Ik wil ook niet teveel suiker gebruiken.

Vooral van zelf geperste sap van roze pompelmoezen en appelsienen zou ik dat willen maken - ook nog van aalbessen.

Wie heeft er ervaring met het maken van bananenconfituur?
zondag 2 juli 2006 - 13:34
florentina

Florentina

Dag Bowie,

Ik ben eveneens een voorstander van weinig suiker in jam of gelei. Natuurlijk conserveer je
gewoonlijk je jam (of gelei) door in te koken met een hoeveelheid suiker ( vaak 900 gram of
1 kg suiker voor 1 kg vruchten of sap) .

Mijn alternatief - ik doe het al verscheidene jaren - is het gebruik van agar-agar, een plantaardig
geleermiddel op basis van rode zeewieren, te koop in de natuurwinkels. Het heeft een neutrale
smaak en heeft een laag caloriegehalte.
Voor 1 l sap gebruik je 4g agar-agar en zoetstof volgens eigen smaak: dat kan suiker zijn , maar
ook honing, agave-,tarwe- of maïsstroop. Ik gebruik doorgaans enkele lepels agavestroop.
Ik breng het sap met de zoetstof aan de kook, met uitzondering van enkele lepels sap om de
agar-agar op te lossen ( zoals je met pudding doet). De agar-agar helemaal op 't laatste oplossen, want
die stijft gauw op. Als je sap kookt, het mengseltje toevoegen en het geheel nog even laten doorkoken.
De kokende gelei in potten met schroefdeksel gieten, afsluiten en gedurende 10 minuten omgekeerd
laten staan ( je hoort klikgeluidjes). Omdraaien, laten afkoelen en klaar... Eens je potje geopend,
in de koelkast plaatsen en binnen enkele dagen verbruiken.Je kan alle mogelijke sapcombinaties maken.Wat kaneel , vanille, geraspte (biologische) citroenschil erbij ...... 't is allemaal lekker!
zondag 2 juli 2006 - 22:47
louise

Louise

hallo