menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Hoe gelei maken

Ga naar meest recente reactie

Bowie

Bowie


Ben op zoek naar een goed recept om een gelei te maken, dus zonder brokjes fruit. Ik wil ook niet teveel suiker gebruiken.

Vooral van zelf geperste sap van roze pompelmoezen en appelsienen zou ik dat willen maken - ook nog van aalbessen.

Wie heeft er ervaring met het maken van bananenconfituur?
zondag 2 juli 2006 - 13:34
florentina

Florentina

Dag Bowie,

Ik ben eveneens een voorstander van weinig suiker in jam of gelei. Natuurlijk conserveer je
gewoonlijk je jam (of gelei) door in te koken met een hoeveelheid suiker ( vaak 900 gram of
1 kg suiker voor 1 kg vruchten of sap) .

Mijn alternatief - ik doe het al verscheidene jaren - is het gebruik van agar-agar, een plantaardig
geleermiddel op basis van rode zeewieren, te koop in de natuurwinkels. Het heeft een neutrale
smaak en heeft een laag caloriegehalte.
Voor 1 l sap gebruik je 4g agar-agar en zoetstof volgens eigen smaak: dat kan suiker zijn , maar
ook honing, agave-,tarwe- of maïsstroop. Ik gebruik doorgaans enkele lepels agavestroop.
Ik breng het sap met de zoetstof aan de kook, met uitzondering van enkele lepels sap om de
agar-agar op te lossen ( zoals je met pudding doet). De agar-agar helemaal op 't laatste oplossen, want
die stijft gauw op. Als je sap kookt, het mengseltje toevoegen en het geheel nog even laten doorkoken.
De kokende gelei in potten met schroefdeksel gieten, afsluiten en gedurende 10 minuten omgekeerd
laten staan ( je hoort klikgeluidjes). Omdraaien, laten afkoelen en klaar... Eens je potje geopend,
in de koelkast plaatsen en binnen enkele dagen verbruiken.Je kan alle mogelijke sapcombinaties maken.Wat kaneel , vanille, geraspte (biologische) citroenschil erbij ...... 't is allemaal lekker!
zondag 2 juli 2006 - 22:47
louise

Louise

hallo

Ik heb vele jaren jam gemaakt met "minuutsuiker". Ik volgde gewoon de gebruiksaanwijzing op de verpakking. Of suiker en pectine. Het gebruik van een geleermiddel beperkt de hoeveelheid suiker.
Je kan met pectine ook jam maken met kunstmatige zoetstof voor diabetici. Blijft naar het schijnt minder lang goed, dus kleiner potjes maken. (Mijn buurvrouw vriest aardbeien, frambozen,... in, en maakt nadien jam. Ze doet dat in kleine bokaaltjes, zodat de jam niet te vaak op de tafel moet komen, omdat met kunstsuiker sneller bederft.)
In "ons kookboek" van KVLV vind je veel voorbeelden.
Succes.
zondag 2 juli 2006 - 23:30
lacegarden

Lacegarden

als je op google jamsite intikt dan kom je op een startpagina met jam en gelei recepten uit verschillende landen
er zitten zeer goede tips in ook voor suikerarm
maandag 3 juli 2006 - 17:31
lacegarden

Lacegarden

http://www.koelner-zucker.de/

hier heb je ook heel veel goede recepten
dinsdag 4 juli 2006 - 00:49
Leentje

Leentje

Ben best fier.
Samen met een vriendin woensdag een paar uur kersen gaan plukken in de fruitstreek.
Donderdag en vandaag UUUURRRREEEENNNN allerlei soorten confituur, likeur, siroop enz. gemaakt.
Kan geen kers meer zien.
55 pottekes confituur :P
Heb van alles geprobeerd!


en een stijve nek, zeer vingers en een indigestie

Ik doe altijd 1 kg suiker op 1 kg vruchten, anders stijft de confituur niet . En dan maar citroen erbij om de zoete smaak wat weg te werken!
Zal misschien volgende keer ook eens met agar-agar proberen.

Dit vind ik een heel goede site:
http://www.smulweb.nl/

Groetjes,
Leen
zaterdag 8 juli 2006 - 02:42
lacegarden

Lacegarden

je kan toch ook die pec plus gebruiken, dat is veel minder zoet dan gewone konfiture op basis van zoveel suiker

je hoeft ook niet alles in één keer te maken, zo kan je heel goed kleine porties maken in je micro. Dan kan je veel minder suiker nemen, deze confiture gaat niet zo lang bewaren, maar dat is geen probleem je hebt er geen grote hoeveelheden van. Je maakt altijd nieuwe in kleine porties.
ik maak gans het jaar door confiture. als je nu porties invriest die juist voldoende zijn voor 4 normale potjes, dan is het een fluitje van een cent om met veel minder suiker lekkere confiture te maken.
zaterdag 8 juli 2006 - 08:50
Bowie

Bowie

Lacegarden

Wat bedoel met porties invriezen? Zijn dat porties fruit om achteraf confituur van te maken?

Ik ben 's in de winkel gaan zoeken achter geleisuiker. Daar staat dan op ofwel
1 + 1 weet ik niet meer - goedkoop
2 + 1 (1kg fruit + 500 gr geleisuiker)
3 + 1 (1,5 kg fruit + 500gr suiker)
pec-plus voor suikerarme gelei (1kg fruit + 1 zakje + 500gr suiker) - duurst

Dat is voor mij niet echt duidelijk wat er nu het beste en/of wat het best zal opstijven.

Er is ook een soort cellofaan speciaal voor conf. te koop, die moet je natmaken en met de vochtige kant naar boven op de pot leggen, en aanspannen met een elastiekje. Dan hoef je geen dekseltjes op je potten te zetten.
Heb jij hier al ervaring mee?






zaterdag 8 juli 2006 - 14:54
lacegarden

Lacegarden

porties fruit invriezen en dan maanden later confiture van maken

als ge in delhaize of in carrefour of in colruyt zijt dan heb je toch bij ieder artikel een aanduiding van de prijs per kilo van ieder produkt

zoveel van die pec plus heb je nu toch niet nodig
en er zijn nog andere merken

zaterdag 8 juli 2006 - 18:53
Leentje

Leentje

Lace,

Als je fruit invriest moet je dat dan sec doen? Wist niet of ik met kersen, al dan niet suiker moest bijdoen? Kon het ook op Internet niet vinden. Heb daarom maar één portie ingevrozen MET suiker [b]

Heb ooit eens één keer gelatine blaadjes gebruikt en prompt werd de mooie rode kleur van de aalbessenconfituur die ik toen aan het maken was , een soort oud-roze kleur!
Ook vind ik de smaak van de confituur met minuutsuiker niet zo lekker meer
Sindsdien durfde ik niet zo veel meer uit te proberen.

De volgende keer ga ik zeker die pec plus en die agar toch eens proberen.

PS Stuur maandag de zaden op. Deze week drie dagen bezig geweest met die kersen.
zondag 9 juli 2006 - 02:39
lacegarden

Lacegarden

ik heb , tegen alle regels in heel veel aardbeien in een suikeroplossing met water gedaan en ingemaakt in weckpotten

ik moet iets verkeerd gedaan hebben, ik heb twee dagen later alles terug eruitgedaan, maar dat was al een zachte aardbeien gedoe geworden.
Om zuiver fruit -en inlegalcohol geweest en gans mijn inhoud op een liter alcolhol gedaan, alle restanten van sterke dranken die ik nog staan had erbij gedaan, dan nog een fles porto. goed afgesloten. Gisteren bezoek gekregen , van die aardbeien een soort sorbet gemaakt en bij gewoon vanille ijscrème gegeven. Dat sap = die alcohol heb ik in een witte chablis gedaan half om half en goed koud geserveerd.

resultaat: die invités zijn in t'slaap gevallen tot na 16 uur buiten op het terras. Ik heb ze deze morgen gebeld: niemand heeft hoofdpijn, dus voor herhaling vatbaar.

als ik invries (fruit) doe ik er suiker bij.
Let dan goed op als ge confiture gaat maken dat ge weer niet te zoet zit, want er is al suiker in.
groetjes
rita
zondag 9 juli 2006 - 10:20
Leentje

Leentje

Amaai Lace!!!

SCHOL!!! [b]



Nog bedankt voor de info!

Groetjes,
Leen
woensdag 12 juli 2006 - 22:58
hildavw

Hildavw

Tania,
Ik lees pas vandaag deze topic, omdat ik op zoek ben naar een recept om zelf siroop te maken van bosbessen, om later bijv. met water aan te lengen.
Je vroeg of je nog een deksel moet gebruiken als je die plastiekjes op je potje legt.
Ik doe zoals ik het mijn moeder altijd heb weten doen, ik smelt parafine, giet een laagje op de confituur en dek dan af met het cellofaan.
Maar ik heb wel potjes waarop je dan een plastiek dekseltje kan leggen.
Vroeger thuis werd de geopende pot gewoon bewaard zonder deksel, maar dan duurde het natuurlijk niet lang voor een pot leeg was. We waren met 5 thuis en toen werd er meer confituur gegeten.

groetjes

Hilda
vrijdag 17 augustus 2007 - 19:25
Bowie

Bowie

Wel vorig keer heb ik idd de plastiekjes vastgezet met elastiekjes en dat is wonderwel gelukt.

Maar ik heb mij nu een weckketel gekocht met de speciale glazen en die ga ik nu gebruiken voor confituur.

Paraffine had ik ook al van gehoord maar ik dacht dat de smaak ervan in de confituur ging.
vrijdag 17 augustus 2007 - 21:40
hildavw

Hildavw

nee Tania, je moet geen schrik hebben dat de smaak overgaat !

gr. Hilda
vrijdag 17 augustus 2007 - 22:01
Siggy

Siggy

Hallo,Hilda!!!
Om vruchtensiroop te maken neem ik 1kg. vruchtensap en 1/2 kg. suiker,10min.laten koken ,afschuimen in flessen doen en dichtdraaien.
zondag 19 augustus 2007 - 09:26
hildavw

Hildavw

Bedankt Siggy !

Nog een vraagje : hoe lang kan je dat ongeveer bewaren ?

groetjes

Hilda
zondag 19 augustus 2007 - 14:09
Siggy

Siggy

Als die flessen goed zijn uitgespoeld en een goede sluiting hebben kan dat hetzelfde als confituur wel warm in de fles doen en direkt sluiten ,ge kunt dat ook in bakjes invriezen.
zondag 19 augustus 2007 - 16:44
nonna2000

Nonna2000

Kan ik gelatineblaadjes en pectine samen gebruiken? bv. in confituur die niet genoeg opstijft anders?
dinsdag 9 juli 2019 - 19:47

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon