menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Rode zuring hoe klaarmaken ?

Ga naar meest recente reactie

weijandmari17

Weijandmari17

Ik heb volop van dit spul staan. Rauw vind ik er geen smaak aan. Hoe maak ik dit lekker klaar aub ? Ben niet zo'n talentvol kok.
vrijdag 13 april 2018 - 13:06
weijandmari17

Weijandmari17

Zuring toch ? Ziet er gezond uit maar ik weet niet hoe ik het klaar moet maken.

Koken uit eigen Tuin

vrijdag 13 april 2018 - 13:12
Joukje Smeding

Joukje Smeding

Spekjes uitbakken, zuring daarna mee roerbakken. Aardappelen koken en met melk alles door elkaar husselen. Een tuinhuisprutje.
vrijdag 13 april 2018 - 19:36
weijandmari17

Weijandmari17

Dankje Joukje !
zaterdag 14 april 2018 - 10:51
Joukje Smeding

Tekst aangepast

Joukje Smeding

Trouwens, je mag er niet te veel van nuttigen. Dit vanwege de oxaalzuur. Ik ging nog eens op zoek bij bloedzuring Diana's mooie moestuin. Goede bescnrijving.
zaterdag 14 april 2018 - 11:07
leerling

Leerling

Oxzaalzuur zou in rabarber vooral gevormd worden na de zomerwende (+/- 21 juni). Weet iemand of dit voor (bloed)zuring ook zo is?
zondag 15 april 2018 - 22:43
weijandmari17

Weijandmari17

Ik heb ook wel es n klok horen luiden betr. Oxaalzuur. De klepel weet ik niet. Zou fijn zijn zo'n simpele vuistregel: "niet na midzomer nuttigen".
maandag 16 april 2018 - 23:05
weijandmari17

Weijandmari17

Ik zal even bij Diana kijken Jouk.
maandag 16 april 2018 - 23:06
Joukje Smeding

Joukje Smeding

Nou rabarber at ik ook wel eens later. Het is misschien minder goed voor de plant. Ik leef nog.
maandag 16 april 2018 - 23:09
leerling

Leerling

Mensen, zoals mijn vader, die gemakkelijk calcium nierstenen maken, wordt aangeraden om oxaalzuur te mijden.
Rabarber van na de zomerwende, spinazie, rabarber, postelein, knolselderij, zuring, pastinaak, cacao en chocolade, noten, zwarte thee en cola stonden ook op zijn lijstje van dingen die hij beter weinig/niet at. (Vooral chocolade met nootjes en rabarber vond hij erg aan dat lijstje.)

Jonge rabarberstelen (2 tot 4 weken oud) bevatten veel minder oxaalzuur dan oudere. Mogelijk heeft de zomerwende-tip eerder te maken met de geschatte ouderdom van de (oudste) stelen aan de plant.
Als je een keer een niercrisis hebt gehad, neem je liever geen risico's.
dinsdag 17 april 2018 - 08:09

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon