menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 1

Ijzer en vitamine B12 in voeding

leerling

Leerling

Nog niet zeker of we helemaal vegetariers willen worden. Bij een gezinslid flirten de ijzerwaarden in het bloed met de ondergrens, en hoe het nu precies zit met vitaminie B12 is me ook niet duidelijk. Als die vitamine alleen maar in vlees voorkomt, kan je m.i. beter af en toe een stukje vlees eten dan dat de voedingsindustrie B12 en/of ijzer uit vlees haalt om het dan toe te voegen in vegetarische voeding.

Maar waarschijnlijk mis ik wat, want wereldwijd zijn er massa's mensen die - al dan niet noodgedwongen - vegetarisch leven.

Is hier iemand die ons op weg kan helpen naar een diervriendelijkere levenswijze?
zaterdag 4 november 2017 - 23:24
LT

LT

Het is maar wat je wil. eerst "Diervriendelijk" en dan "Plantvriendelijk". Sinds mensenheugenis hebben we altijd vlees gegeten, wel of niet met een slablaadje. Straks mogen we alleen nog maar pillen slikken. Is het diervriendelijk, als een kip 1 vierkante meter heeft om te leven...Enz.....Zelf doe ik hier dus niet aan mee. Vanavond weer aan een "buffet"...Vlees, vis en groenvoer. Zal dit ook niet meer laten. Gr. Lou
zondag 5 november 2017 - 08:16
Joukje Smeding

Joukje Smeding

Melk eieren spinazie noten enz enz.
zondag 5 november 2017 - 23:09
leerling

Leerling

@LT
We willen beginnen met wat diervriendelijker. Als we inderdaad gemiddeld maar 100g vlees per dag nodig hebben, en we daardoor wat dierenellende kunnen uitsparen, dan kunnen we daar best mee leven.

Ja, mensen zijn van nature omnivoren. Maar de hoeveelheden vlees die wij, Westerlingen, zijn gaan eten komen lang niet overeen met wat onze voorouders aten, of met wat we nodig hebben. Ik heb de pan in huis waarin mijn moeder ons vlees bakte. We waren met 4. Nu passen er ternauwernood 2 stukken beefsteak/koteletten/... in.
(Ook de borden waaruit we eten zijn groter geworden. We zijn geneigd om die proportioneel even vol te scheppen. Als je niet oplet, wijst de weegschaal het resultaat aan. Maar dat terzijde.)
Mijn grootvader mestte elk jaar een varken vet, zoals dat heette, en dat vlees was zowat het enige vlees dat zijn gezin (7 kinderen) over de tong kreeg.

Minder dan wat vandaag verorberd wordt kan voor ons dus best.

@Joukje
Wat rondgesurft en in melk, eieren en andere zuivelproducten zit inderdaad vitamine B12, maar in groenten en noten niet. De hoeveelheid B12 die we uit zuivelproducten kunnen halen is maar een 10% van wat we uit vlees halen. Niet zeker of het zo werkt, maar als 100g vlees de aanbevolen hoeveelheid is, zou je zowat 1kg zuivel per dag moeten eten om je behoefte aan B12 te voldoen.
Wat ijzer betreft is er blijkbaar een verschil tussen heemijzer (uit vlees) en niet-heemijzer (uit o.a. groenten). Die laatste soort kunnen we moeilijker opnemen. Aan sommige voedingswaren (zoals sommige muesli's) wordt ijzer toegevoegd, maar dan in een vorm die alleen maar mooi oogt op de verpakking, omdat ons lichaam er helemaal niks mee kan.

Dat spinazie bijzonder veel ijzer zou bevatten is vooral een hardnekkige mythe. Zie o.a. https://www.skepsis.nl/blog/2011/03/de-komma-van-ijzer-in-spinazie-en-popeye-de-mythe/.

Tot nu toe kom ik uit op minder vlees eten. Wat ook onze ecologische voetafdruk wat zal verminderen.

(Links naar) info hoe het op een verantwoorde manier nog minder kan, zijn welkom.
woensdag 8 november 2017 - 00:47

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon