menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Erwtenpeulen

Ga naar meest recente reactie

florentina

Florentina

Dag iedereen,

Heb deze morgen erwtjes geoogst, sluimerwtjes ( in 't Frans duidelijk omschreven als mange-tout)
en doperwten.
De peulen van de doperwten gooi ik niet weg, ik doe ze bij in een soep. Na het koken zet ik er de
mixer in, daarna doe ik de soep door de roerzeef. Het is een beetje een gedoe, maar het loont.

Wanneer ik net geen soep maak, spaar ik ze in de diepvriezer op tot ik een flink pak peulen heb.
Die kook ik dan met ui en knoflook, weer gaat de mixer erin, en daarna gaat de brij ook door
de roerzeef. Deze puree gaat in kleine porties in de diepvriezer, om later bij een soepje te voegen, of
een aardappelpuree of groentenpuree een andere toets te geven.
Probeer in de herfst maar eens bv. een mengeling van erwtenpeulen, kastanje,prei en eventueel
aardappel . Wil je mensen verrassen, maak er dan een soufflé van.

florentina
zondag 25 juni 2006 - 10:57
andre

Andre

Wat is dit toch allemaal lekker, mag niet te veel terug komen op dit forum of moet allemaal mijn deuren in huis verbreden
andre
zondag 25 juni 2006 - 12:52
Lynn

Lynn

Ahhh, dank je wel voor de tip Florentina Zo hoeft niets verspild te worden he, 'k ga het ook zeker zo doen!

groetjes,
zondag 25 juni 2006 - 14:52
Adrienne

Adrienne

Hallo, ik krijg al bijna spijt dat de mijne naar de koeikes gaan, en voor hun een feestmaal wezen.
Nu snap ik wel waarom !!!


gtjs adrienne
maandag 26 juni 2006 - 09:36
florentina

Florentina

Adrienne,

Ik moet beamen dat jouw koetjes een fijne neus en een goed ontwikkeld smaakgevoel
hebben.
Jij kan ook leuke reacties schrijven , ik moet er soms echt om lachen, af en toe goed
relativerend.
Groetjes, ook aan de koetjes, florentina
maandag 26 juni 2006 - 11:56
Esem

Esem

Zo leren we altijd nog wat bij
Bedankt
Esem,
maandag 26 juni 2006 - 17:09
Adrienne

Adrienne

Ha Florentina,

Dat kunnen er hier wel meer.
En .... ik zijn een van die gelukkige die niet veel nodig hebben.
Bij t'minste hem ik al leut.

Goe hé.


gtjs adrienne
woensdag 28 juni 2006 - 11:41
Fons

Fons

Florentina,u spreekt van sluimerwten daar worden de peulen steeds van gebruikt daarom worden die erwtjes ook gekweekt,of bedoelde u de peulen van gewone erwten die gedopt werden?

Groetjes Fons.
woensdag 28 juni 2006 - 21:13
andre

Andre

Het ging over doperwten

andre
woensdag 28 juni 2006 - 23:53
florentina

Florentina


Fons,

Ik bedoelde inderdaad doperwten, waarvan de meeste mensen de peulen niet gebruiken.

Sluimerwten zijn natuurlijk volledig te gebruiken , ik merk dat ze nog te weinig appreciatie

krijgen, maar meestal is onbekend ook onbemind.

Groetjes, florentina
donderdag 29 juni 2006 - 12:56
juliennevanhout2

Juliennevanhout2

Ben ook net begonnen aan de pluk en de peultjes daar maak ik ook lekkere soep van.
Smakelijk.
dinsdag 18 juni 2019 - 16:22

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon