menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Komkommersoep koud warm en halal

Gehenna

Gehenna

Hoe ik ze maak. Ik heb geen maten en gewichten maar doe dat op zicht.

Om koud te eten:
GEEN VETSTOF
2-3 komkommers wassen en in blokjes snijden
Laten stoven op een laag vuur tot ze 'plat' zijn (zoals appelmoes klaarmaken). Wel af en toe een beetje water bijgieten zodat het niet aanbrand. Hoe 'platter' de komkommermoes hoe meer water je moet bijvoegt, tot je een dikke soep hebt.
Verse zeer fijn gesneden kruiden bijvoegen, of gedroogde. Ik doe er peper, zout, tijm, laurier en provencaalse kruiden bij (nooit dragon, dat blijkt niet lekker in de soep)
Nog een beetje laten trekken en eventueel mixen.
Die dikke soep verdeel ik in porties en steek ik in de vriezer. Als ze klaargemaakt word water bijvoegen om te verdunnen (of niet) en eventueel nog wat zout toevoegen, laten afkoelen in de koelkast en opeten.
Laat ons zeggen dat ik ongeveer 1,2 - 1,5L heb voor de geconcentreerde soep (neemt minder plaats in de vriezer)
Als ze niet geconcentreerd is zal dat zo'n 2,5 à 3 liter zijn. Volgens jullie gewenste vloeibaarheid.
PS: laten afkoelen in de koelkast omdat dat sneller gaat en er minder kans is op zure zoep.

Om warm te eten:
Gerookte spekblokjes natuur, ui en vetstof nodig, eventueel blokjes kruidenbouillon of rundsbouillon.
Ik doe er zo'n dubbel pakje spek van Aldi in, geen idee van het gewicht.
Boter smelten, spekblokjes half gaar bakken, fijngesneden ui bijvoegen, wat laten stoven en dan de komkommerblokjes met een scheut water bijvoegen.
Laten platgaar stoven, regelmatig water bijvoegen, telkens een beetje meer tot 2,5 à 3l. Kruiden bouillon of verse tuinkruiden naar smaak bijvoegen. Ik doe er geen zout in, voor mij is ze zout genoeg door het spek en de bouillonblokjes.
Mixen en klaar.
In potjes doen en de vriezer in of opeten.

Halal:
In het halal menu wordt spek vervangen door gerookte kippeblokjes. Ook héél lekker!
Ik denk zelfs dat je de gerookte kippeblokjes in de koude soep kan bijvoegen samen met de komkommers. Dat moet ik nog proberen.

SMAKELIJK

woensdag 22 juni 2011 - 10:29
Rita1960

Rita1960

dank je Gehenna voor het recept.. ik denk dat het de combi 2e en 3e versie wordt, gelet op het feit dat manlief kookt....

groetjes,

Rita
woensdag 22 juni 2011 - 19:20
Gehenna

Gehenna

Graag gedaan
woensdag 22 juni 2011 - 19:51

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon