menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Vlaai

Ga naar meest recente reactie

an

An

wie weet van jullie die uit limburg komen het recept van binnenstick (het zo ongeveer)
de onderkant is cake dan kersen en dan slagroom en dan weer cake en dan poedersuiker erop als ik me niet vergis.
mijn schoonvader haalde die als hij in limburg was, maar die is al een paar jaar overleden maar ik vond die vlaai zo lekker,
en die kennen ze hier niet in zaandam,
dus als iemand mijn het recept wil geven ben ik zeer dankbaar .
gr.an
dinsdag 28 november 2006 - 21:16
Lilian

Lilian

Hoi An,

ik zal komende dagen eens zoeken, moet ergens het recept hiervan hebben opgeschreven ik heb de bienenstich vroeger ook vaker gemaakt!

Je hoort nog van me, groetjes Lilian
zaterdag 9 december 2006 - 23:05
lacegarden

Lacegarden

in Maaseik heeft men ook iets in die genre:
dat is wel met bladerdeeg, daar frambozen, dan crème anglaise ,daarover een soort méringue(wit van ei opgeklopt met suiker en daar met een vlam overgegaan) of onder een salamander gezet.
Ik durf het bijna niet te zeggen, wij zijn nog speciaal hier van bij ons in Hamme naar daar gereden om er zo te halen.
Dan is er ook in Genk een hele goede patisserie , die heeft ook die taart die U beschrijft.
zondag 10 december 2006 - 17:01
Lilian

Lilian

An ik heb het recept van de bienenstich gevonden:

4 eieren
200 gr suiker
100 gr (gewoon) meel
1/2 pakje backin (bakpoeder)

eieren en suiker tot schuim kloppen en dan het meel en de backin eronder roeren

een springvorm invetten en met paneermeel bestrooien
deeg in de vorm doen en eventueel bestooien met 100 gr geschaafde amandelen

+- 30 min bakken bij 180° (afhankelijk van de oven)

als de koek afgekoeld is doormidden snijden en vullen met fruit en room. Bovenop de deksel flink met poedersuiker bestrooien

Succes en smakelijk, Lilian

Trouwens ... ik zal in Maaseik eens gaan zoeken naar die patisseriezaak, het is niet zover van mij vandaan!!
zondag 10 december 2006 - 20:09
lacegarden

Lacegarden

dat is in die straat waar dat standbeeldje staat van die drie maaseikenaars(het beeldje dat de eigenschappen van de maaseikenaars weergeeft)

ik geloof dat in die straat ook het kruidvat is????
het is een pâtisserie met verbruikszaal en ik denk met één groot venster als uitstalraam, daar ben ik niet meer zeker van. Die zaak is geloof ik een paar jaar geleden overgenomen.

Ze hebben daar ook hele goede speculoos en bijzonder goede koffie.
Weet je in de straat van het vredegerecht in Maaseik is een hele lekkere italiaanse restaurant, en niet duur. (in het begin van de straat)
en dan is er ook nog een bijzonder goede ijcrèmezaak.
die pâtisserie in genk dat is een zaak die al jaren bestaat (ik geloof dat die plaats de "place misère noemt") zeer goede zaak.
ik ken zo hele goede adressen in Limburg, maar ik rij er naartoe, maar weet nooit meer de namen achteraf. Ik moet echt dringend gaan leren alles noteren.
Nu met ouder te worden vergeet ik heel veel.
Laat weten of jij het ook lekker vond. Ik heb deze morgen mijn weegschaal nog een ferme dreun gegeven !!
zondag 10 december 2006 - 20:59
Lilian

Lilian

die italiaan ken ik ben er al meerdere keren geweest, hebben er heerlijk gegeten.

Dan weet ik ook welke patisseriezaak dat het is, ik zal er eens gaan proeven!! Het kruidvat is inmiddels verhuisd naar een nieuw winkelcentrum in Maaseik ze zijn er overal aan het verbouwen. Ja en dan die namen allemaal ... mijn geheugen laat me af en toe ook wel eens in de steek en de weegschaal bekijken we na de feestdagen maar weer een keer hihi

groetjes, Lilian
zondag 10 december 2006 - 21:18
lacegarden

Lacegarden

goed hé daar!!
ik wil nog iets vragen:
wij zijn een paar keer in een zeer mooie italiaanse super mooie winkel geweest, daarnaast hebben dezelfde mensen een wijnhandel. Super !!
nu die winkel: zeer groot , er is ook een benedenverdieping, met wijnen. Achteraan staat een grote koeltoog waar je de italiaanse traiteur hebt met "te lekkere" dingen
aan de andere kant van die toog wordt de hesp verkocht .
Ik weet dat het aan een zeer drukke weg ligt, ik dacht een beetje verderop een moskee gezien ; en een grote parking met allemaal turkse vrachtwagens. Ik dacht: kan dat kloppen Zwartberg of Waterschei, in ieder geval het was op de weg naar Bree. Weet jij waar dat is? Ik wil absoluut die winkel terugvinden.
alleen al voor hun kazen.
nu ga ik afsluiten, ik heb weeral honger.
Nog iets : ik vind de kringloop aan de oude mijnschagt in Heusden-Zolder ook zo super. Ik haal daar mijn weck bokalen
zondag 10 december 2006 - 22:31
Lilian

Lilian

Ik denk dat je Felicetti bedoeld die ligt langs de grote baan (kun je niet missen) Lanaken-Maasmechelen.
Bij die kringloop ben ik ook al eens geweest, superleuke hebbe dingetjes vind je daar alleen we hadden net een nieuwe wagen en op de parking reed iemand een deuk erin had ook nog geen verzekering etc. dus daarmee herrinner ik me die winkel nog zo goed!
Trouwens die ringen voor op de inmaakbokalen krijg je die nog ergens?
maandag 11 december 2006 - 13:21
lacegarden

Lacegarden

bedoel je die rubbers?
ja , ik heb die gevonden bij: stock vermeersch in vladslo en in brugge
euroshop of stock (ik verwar altijd) is vooral in het gentse en w-vl)
bij alle winkels van aveve
via internet
in delhaize
makro
je hebt wel Parfait(is voor alle franse bokalen)
weck is voor de bokalen zoals weck, rillenglass, ruhrglass, val st-lambert)
bedankt voor uw hulp bij de adressenzoek.
groetjes rita
maandag 11 december 2006 - 19:20
an

An

lilian, is dat de hoeveel heid voor 1 taatvorm van 24 cm.
en die room bedoel jij gewoon slagroom want dat zat er volgens mij in.
maar dank je ik ga zeker proberen hem te maken.
gr an


als je nog verdere recepten er van weet hoor ik het
en wij hebben hier niet zon winkeltje waar je allemaal van die bakerij dingen kan halen.
dinsdag 12 december 2006 - 20:30
Lilian

Lilian

Ja an dat is genoeg voor 1 springvorm. De room is gewoon opgeklopte slagroom, de spullen die je nodig hebt kun je gewoon kopen in de supermarkt of bij de boerenbond ik haal ze nml ook in nederland omdat ik vlak bij de grens woon en oorspronkelijk ook een nederlandse ben!!
Het recept komt van een kennisje in duitsland, daar bakken ze die taarten ook veel.

Ik heb ook nog ergens een belgisch recept van een koek die is erg lekker en bewaart zich heel goed met een soort pudding ertussen.

groetjes Lilian
zondag 17 december 2006 - 17:05
an

An

`lilian hier in zaandam in de buurt van amsterdam ken ik geen boerenbond waar je dat kan kopen , maar de rest kan je gewoon in de supermarkt kopen zoals jij zegt maar nog bedankt .
gr an
zondag 17 december 2006 - 21:07

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon