menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Sint niklaas

Ga naar meest recente reactie

hugo

Hugo

makkelijk te maken massepainfiguurtjes

[afbeelding verwijderd niet-https]

[afbeelding verwijderd niet-https]

[afbeelding verwijderd niet-https]

[afbeelding verwijderd niet-https]

[afbeelding verwijderd niet-https]

proberen maa en succes

groetjes
vrijdag 3 november 2006 - 15:56
Tine

Tine

Toen wij vorig jaar in Israel waren zij we ook naar een marsepein museum geweest. Je staat versteld wat daar allemaal aan prachtige "beeldhouwwerken"stonden. Manshoog stond Elvis Presley daar, hele grote bijbelse voorstellingen, razendknappe landschappen enz. Je keek je ogen uit. Daar werden ook workshops gehouden en dat liep heel goed. Vooral de kinderen van de VN troepen genoten ervan.
Dus mocht je ooit eens daar zijn, dat museum niet overslaan. Het is echt de moeite waard.

Tine.
vrijdag 3 november 2006 - 16:27
Bowie

Bowie

makkelijk te maken massepainfiguurtjes


Het is maar wat je gemakkelijk noemt, ik vind dat al een kunstwerk op zich.
vrijdag 3 november 2006 - 17:34
Adrienne

Adrienne

Wow, ge moet er toch wel hééél creatief voor zijn salle.
Als ik een poes wil tekenen zou het gerust op een muis durven lijken.
Pffff, da kan ik nu juist niet;
Allez begin er dan maar es aan.
Hugo petje af daar zijn ik weer vree jaloers op.
vrijdag 3 november 2006 - 19:08
an

An

hugo heb jij dan een goed recept dan van marsepein.
ik heb ook wel eens met poedersuiker gemaakt met amandel exstrakt maar dat vond ik niet lekker ,smaakte ook niet naar marsepein,terwijl er wel boven stond marsepein.

niet de hele dure versie als ie maar lekker is we zijn hier met 4 man die het lekker vinden.
gr an
vrijdag 3 november 2006 - 21:51
hugo

Hugo

an, massepain maak je met amandelen en suiker;; de beste kwaliteit is 60%amandelen en 40% suiker;; dan heb je poid-egal (50-50)en om te mouleren gebruik je best de massepain 2:1 (2delen suiker-1 deel amandelen, is steviger);; hoe meer suiker hoe minder kwaliteit;; om goede massepain te maken moet je bij de gewone amandelen ook een paar bitteramandelen toevoegen;;

als je dat nog nooit hebt zien maken of een demonstratie hebt bijgewoond zou ik er niet aan beginnen om dat zelf te maken, als je dat niet kent draai je de zaak nogal eens in de olie en kan je alles wegkieperen, vandaar

groetjes
zondag 5 november 2006 - 17:22
an

An

okee , ik wou het eens proberen ,zo rond sinterklaas.
maar anders haal ik wel 3 kleuren marsepein bij de bakker.
maar het is zo duur.
maar o zo lekker.
gr an
zondag 5 november 2006 - 17:28
hugo

Tekst aangepast

Hugo

An, verkopen ze zo geen blokken van 1 of 1/2 kg bij aveve, of zo;; is volgens mij toch al een stuk goedkoper hoor,, kan je zelf van maken wat je wil

groetjes

Adrienne, eerst oefenen met 'plasticine' of hoe noemen jullie dat, zoals de kleuters in hun klasje gebruiken
zondag 5 november 2006 - 17:34
an

An

hugo
wat is dat voor een winkel aveve ,ik ken dat niet ,
en wat bedoel je tegen adrienne met plasticine.
want ik vind dat wel leuk marsepeinen taarten maken en zo ,en figuurtjes maken met sinterklaas.
gr an
zondag 5 november 2006 - 17:39
hugo

Hugo

Aveve: winkels van de boerebond (woon jij misschien in Nederland, weet niet hoe het daar noemt)

plasticine, zo van die klei waar de kleuters in 't school figuurtjes mee maken, kan je kneden net zoals massepain (trouwens in de opleiding heb ik daar ook nog mee geoefend)

groetjes
zondag 5 november 2006 - 17:46
Adrienne

Adrienne

An,

Aveve is de boerenbond van vroeger.
Of op de markt is daar bij jullie geen kraam met bakgerei.
Anders bij Colruyt of Carfour daar kan je ze ook krijgen.

Hugo, bedankt voor de tip.
Misschien moest ik dat eens doen, gelijk terug naar het kleuterklasje
zondag 5 november 2006 - 17:50
an

An

nee dat hebben wij niet op de markt.
maar colruyt en carfour ken ik hier ook niet.
wel de toko hier.(voor specerijen en kruiden en speciale dingetjes voor buitenlands eten e.d)
gr. an
zondag 5 november 2006 - 19:55
annd6

Annd6

An,

je kan de marsepein gemakkelijk zelf kleuren met voedingskleurstoffen
Groetjes
Ann
maandag 6 november 2006 - 12:27
an

An

ja dat weet ik maar nu nog een beetje goedkope marsepein ,die winkel die de andere zeggen ken ik niet .
en bij een bakker halen is zo duur.
gr an
maandag 6 november 2006 - 17:02
annd6

Annd6

Hebben jullie een Aldi of Lidl in de buurt?
Die hebben in deze periode ook marsepein en die zal zeker goedkoper zijn dan die bij de bakker.
Groetjes
Ann
maandag 6 november 2006 - 17:52
florentina

Florentina

Als goedkoop alternatief voor marsepein kan je ook figuurtjes maken uit zoutdeeg ( niet eetbaar)
of brooddeeg (wel eetbaar) . Als je op google "zoutdeeg" intikt, krijg je meteen voorbeelden en
de verhoudingen van de ingrediënten. Bij zoutdeeg zeker wat glycerine gebruiken !
Hierbij voorbeeldjes van het net.
[afbeelding verwijderd niet-https]

[afbeelding verwijderd niet-https] [afbeelding verwijderd niet-https]

Kinderen kunnen met dit deeg heel gemakkelijk werken . Je kan wat plakkaatverf mengen onder het deeg, om het te kleuren, maar dat zal ook gaan met voedingskleurstoffen. Je kan ook na het bakken schilderen en al of niet achteraf vernissen.
Groetjes,

florentina
maandag 6 november 2006 - 19:02
an

An

ja folentina dat ken ik heb ik een taart van gemaakt voor school met spekjes en slagroom en chocolade flikken, in de trant van ernst en bobby,en 7 waxine lichtjes er op en smarties allemaal van brooddeeg op bobby en ernst na. en op een schoenen doos geplakt zo dat de leerkracht er speelgoed in kon doen (klein) als er dan een kindje jarig was kon hij kiezen, en fruit heb ik gemaakt op aardewerk bloempotten enz.


en ja wij hebben een aldie en liddel in de buurt maar die verkoopt geen marsepein waar je nog figuurtjes mee kan maken wel kant en klare aardappeltjes van marsepein. en bij de dekamarkt hier een grote supermarkt verkopen ze alleen maar spijs en geen marsepein.
gr an
maandag 6 november 2006 - 19:38
annd6

Annd6

Oei,
ja dan weet ik het niet meer....

Ann
maandag 6 november 2006 - 19:42
an

An

ik ben iedergeval blij met je advies jij woont in belgie toch? misschien verkopen ze daar nog andere producten dan bij ons, want bij mijn zus in lelystad verkopen ze bij de aldie ook weer andere dingen als bij ons die hebben weer dat meer in het arsortiment en wij hebben weer dingen die zij daar niet hebben. zo bedoel ik dat.
gr an
maandag 6 november 2006 - 21:08
annd6

Annd6

Ja, ik woon in België.
Het is inderdaad zo dat ze niet overal hetzelfde assortiment hebben.
Misschien Hema?
Hopelijk vind je het, misschien extra uitkijken rond de sinterklaasdag?
Veel succes
Ann
maandag 6 november 2006 - 21:25
Bowie

Bowie

Figuurtjes van zoutdeeg maken, beschilderen en dan in de kerstboom hangen, een alternatief voor de kerstbollen.
maandag 6 november 2006 - 21:28
an

An

ja ga ik zeker even doen ann. misschien toch bij de toko.
ja tania is ook leuk om te doen maar begin op tijd. kleien,inde oven, en dan nog schilderen, en lakken.
gr an
maandag 6 november 2006 - 22:03
Adrienne

Adrienne

Niet lachen hé, ik heb er eens mee gebracht van de wibra.
Was ook goeie en niet duur.
maandag 6 november 2006 - 23:13
Bowie

Bowie

Ik dacht dat de Wibra alleen kleding en klein gerief voor in de keuken zoals sponsjes ed. was?
dinsdag 7 november 2006 - 10:16
Tine

Tine

Ik ga meestal naar de Wibra om leuke kleine dingetjes te halen, zo ook witte klei die niet in de oven hoeft en beschilderd kan worden. Voor de kleinkinderen kan ik daar vaak leuke knutseldingen halen. Het is wel elke week even kijken wat ze hebben maar soms ben je echt verrast over wat ze hebben.

Tine.
dinsdag 7 november 2006 - 11:55
Adrienne

Adrienne

Wel, ze hebben wel meer dan kleding salle.
Ik haalde er voor de SINT chocolade letters.
Da's typisch hollands toch !!!
En pepernoten nog zoiets.
Dat zien ze hier niet dus ......

dinsdag 7 november 2006 - 18:52
lacegarden

Lacegarden

probeer eens bij:
hema
albert heyn
iets met duizend( in hulst bestaat die winkel ) maar ik weet het volledige adres niet
edah
meer ken ik niet van nederlandse winkels
of toch Lidl zou het ook nog kunnen hebben
en bij Boerenbond in Hulst verkoopt men produkten van Aveve, dus de Belg. Boerenbond , ze staan bij de bakartikele(bloem, bakvormen) onder het merk Soezie
dinsdag 7 november 2006 - 20:07
an

An

ik heb 5 pakjes met fruit gekocht van marsepein met elk 6 stukjes fruit erin, voor 1.10.niet duur toch.
maar ik ga even goed even in de stad kijken bij de hema en wibra voor de marse pein.
in ieder geval bedankt.
wanneer komt sinterklaas bij jullie aan.
bij ons de 18de.
gr an
donderdag 9 november 2006 - 15:57
lacegarden

Lacegarden

wij hebben op 11 november: sinte maarten( volgens mijn buurjongen de broer van sint-niklaas)
dan komt de sint toe in antwerpen begin november of vroeger , daarstraks gehoord op de radio maar alweer te vlug vergeten
donderdag 9 november 2006 - 18:12
an

An

ik bedoelde sintnicolaas uit spanje
gr an
donderdag 9 november 2006 - 21:04
annd6

Annd6

An,
Sint Niklaas is hier op 6 december
Groetjes
Ann
vrijdag 10 november 2006 - 11:25
Tine

Tine

Wij vieren hier ook St. Maarten. De kinderen lopen dan met lampionnetjes en zingen er liedjes bij. Soms gaan ze langs de deuren om snoepgoed maar dat is denk ik een verbastering met halloween. Verder met St. Nicolaas ofwel Sinterklaas is het echt een groot kinderfeest al vind ik persoonlijk dat de hoeveelheid feesten per kind de spuigaten uitloopt. Op school, op het werk van pa, op het werk van ma, bij de sportvereniging, in het buurtcentrum, enz. De kinderen worden ermee overladen en toch zijn er ouders die de kleintjes aan alle feesten laten deelnemen. Jammer is dat ,het speciale is er dan niet meer.

Tine.
vrijdag 10 november 2006 - 12:18
lacegarden

Lacegarden

sinte maarten is een heel oud feest, dat weet ik. Maar hier vieren ze bij ons in de streek de 2.
En als ge dan niet oppast loopt ge de Kerstman nog voor zijn voeten ook.
Ons kinderen hebben ooit een puppy(Duitse herder) gekregen van Sint-Niklaas.
s'avonds zaten wij al in de wachtzaal van de veearts.
ons zoontje die had al zijn snoepgoed (speculoos zo van die grote met het hoofd van sint-niklaas in gekleurde marsepain)aan onzen James gegeven. (naam van die puppy) en ook zijn wasco krijtjes.
Dien hond heeft buikloop gehad dat hij bijna dood was.
zaterdag 11 november 2006 - 15:02
an

An

lacegarden ik heb 3 fotos geplaatst bij babbelen en onder het stukje crappen
van sintmaarten bij mij thuis voor.
gr an
zondag 12 november 2006 - 22:19

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon