menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Porto

Ga naar meest recente reactie

anneke

Anneke

Mijn porto is gemaakt maar hoe lang moet hij nu trekken voor hem ik in flessen doe

Anneke
dinsdag 17 oktober 2006 - 12:45
josvdhd

Tekst aangepast

Josvdhd

Als het porto is van okkernoten liefst nog laten trekken tot eind januari met regelmatig schudden om de suiker goed te mengen dan op fles trekken en pas drinken eind mei
zaterdag 21 oktober 2006 - 18:01
Geertje

Geertje

met onze porto doen we het zo: hij wordt gemaakt midden juli en vanaf kerstmis (dus zo'n 6 maand later) drinken we er al van maar vorig jaar hebben we er meer dan genoeg gemaakt zodat hij langer kan rusten
maandag 30 oktober 2006 - 21:20
josvdhd

Josvdhd

beste Geertje,
als jij je porto zo vroeg maakt zal hij waarschijnlijk gemaakt zijn met jonge noten en dan kun je hem vroeger drinken, maar ik maak mijne met bijna rijpe noten en dit gebeurd dan ook een 3 à 4 maanden
later en drink en wij hem ook later

groetjes,

Jos
vrijdag 3 november 2006 - 12:05
Geertje

Geertje

ja in mijn recept wordt aangegeven om nog niet "verhoutte" noten te gebruiken, ik heb het nog niet anders gedaan heb jij al de twee geprobeerd (jonge of rijpere noten) en wat geeft dat aan smaakverschil?
vrijdag 3 november 2006 - 12:17
josvdhd

Josvdhd

Beste,Geertje

de rijpere noten geven volgens mijn smaak geen wrange smaak, maar sommige mensen drinken ook liever een sherry wat volgens mij ook een wrange smaak heeft, de vroege jonge nootjes geven een wrangere smaak dan de oudere rijpere noten

groetjes, Jos
zaterdag 4 november 2006 - 16:20
Victor44

Victor44

Hallo,
Als jullie een lekkere porto gemaakt hebben en hij is dan ook werkelijk goed, zouden jullie mij dan die recepten willen geven.Ik heb vroeger ook een paar maal porto gemaakt maar viel wel een beetje tegen.
Dank U.
Grtj.victor
vrijdag 24 november 2006 - 17:14
josvdhd

Josvdhd

Hallo Victor,

wat is lekker, ik schreef het al in een vorig antwoord, ook zoet is goed wrang daarentegen en toch zijn er liefhebbers voor.
het recept dat ik gebruik is
8 bijna rijpe noten met reeds open gebroken groene bolster doch zonder rot
3,5 liter rode wijn, ik gebruik beaujolais die ik zelf ga halen bij de wijnboer in frankrijk
0.5 liter witte beaujolais
0.5 liter zuivere alcool 96°
560 gram witte suiker
sla 3 à 4 noten stuk, de andere andere moeten er in zijn geheel in
meng nu alles met elkaar in een afgesloten emmer of pot en bewaar op een koele donkere plaats
schud regelmatig met de pot om de suiker goed te mengen
trek in januari op flessen en laat rusten tot half mei voor te drinken
spijtig zal het zijn voor 2007

groetjes

jos
vrijdag 24 november 2006 - 18:04
Geertje

Geertje

dag Victor, (sorry hoor ik zie nu pas je vraag)
mijn porto recept is het volgende -zelf vinden we hem heel lekker, hij is nogal zoet- maar ja smaken kunnen verschillen!
5l rode wijn (zelf gebruiken wij een kriekenwijn die een bevriende wijnmaker brouwt)
1 kg wit suiker
12 okkernoten -te oogsten in juli wanner de noten nog niet houterig zijn- die was je en snijd je in
4 stukken
alles in een recepient doen en geregeld schudden om de suiker te laten oplossen, met kerstmis kan je de porto filteren en drinken
dinsdag 19 december 2006 - 19:29
Victor44

Victor44

Alvast bedankt voor jullie recepten ,ik heb ze genoteerd en zal ze alle twee proberen te maken wanneer de noten er klaar voor zijn.

Grtj.victor.
dinsdag 2 januari 2007 - 22:07

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon