menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

De Allerlekkerste.....

Ga naar meest recente reactie

Mandy

Mandy

De allerlekkerste gehaktballen maak je zo:


1 kg rundergehakt aanvullen met behoorlijk wat maggi, beetje zout, voor elke 100 gram vlees een beschuit fijngekruimeld, 5 eieren ( ligt er natuurlijk aan of je grote of kleine eitjes hebt, mijn kippeneitjes zijn redelijk groot) , 1 heel nootmuskaatnootje geraspt.
Als alles doorelkaar is gemengd draai je er balletjes van ( ik maak kleintjes zodat het binnenste ook sneller gaar is- ongeveer 12 balletjes uit een pond ) , rol ze door fijngekruimeld beschuit en bak je ze gaar in pan met olie en boter gemengd.....

Afgekoeld doe ik er steeds 3 in een plastic doosje en gaan ze de vriezer in..... voor als ik eens geen zin heb om uitgebreid te koken......
donderdag 7 januari 2010 - 14:27
printemps

Printemps

Mmm

Lekker

Wat ik doe is de gehaktballen eerst voorkoken in water en nadien pas bakken
Zo zijn ze sneller gaar en klaar

mvg
donderdag 7 januari 2010 - 14:38
Mandy

Mandy

Dat heb ik nog noooooit gehoord..Worden ze dan niet kleffig???

Dat vind ik ook altijd als men ze maakt met (oud) witbrood........
donderdag 7 januari 2010 - 14:57
printemps

Printemps

Neen niet echt

Dus eerst koken in water met een beetje zout
Afgieten en laten afkoelen
Nadien bakken in de pan

Probeer eens een paar hé
Ik vind ze zelfs lekkerder zo
En laat uw partner eens proeven

mvg
donderdag 7 januari 2010 - 15:04
printemps

Printemps

Die beschuit of oud brood mengen we in het gehakt hier

En meestal nemen we hier gemengd gehakt (varken/rund)

mvg
donderdag 7 januari 2010 - 15:08
Mandy

Mandy

Maar als je ze in water kookt dan heb je dus niet na "het draaien" van de ballen ze door de beschuitkruimels gedaan en dan krijg je bij het bakken dus ook geen "krokant" laagje???????
donderdag 7 januari 2010 - 16:35
printemps

Printemps

Tja

Is een beetje anders
Ik rol ze nooit in broodkruim(we mengen dat eronder)
Probeer er eens een paar
Ik vindt het makkelijker werken zo en ze moeten nadien dan minder lang bakken

mvg
donderdag 7 januari 2010 - 16:38
Mandy

Mandy

Ik zal, als ik deze hoeveelheid die ik juist vanmorgen in elkaar heb gedraaid, het eens op jouw manier proberen........
donderdag 7 januari 2010 - 16:53
Rita1960

Rita1960

wij gebruiken hier ook -uitgedroogd- witbrood i.p.v. beschuit.
maar eerst koken en dan braden? nog nooit van gehoord.
hoeveel ballen uit een halve kilo en hoelang koken? en doe je ze dan in kokend water of in koud water en hoelang laat je ze koken in het water?
Yep An, het zijn een heleboel vragen maar het is voor ons een nieuwe manier.

groetjes,

Rita (altijd in voor een nieuw idee)
donderdag 7 januari 2010 - 19:57
Lysianthus

Lysianthus

Ik kan me voorstellen dat ze gekookt minder vet bevatten maar wat is het nu als je ze daarna terug opbakt met vet?
donderdag 7 januari 2010 - 20:03
printemps

Printemps

@ Rita

Ik weet eigenlijk niet hoelang ik ze kook
Dikke moet je natuurlijk langer koken
Ik snij er dan soms ene door om te kijken
Maar als ze komen drijven zijn ze meestal gaar

@ Lysi

Je kan ze een dag van te voren klaar maken (voor BVB bezoek)en omdat ze al gaar zijn kan je ze beter bewaren als je frigo al vol zit met andere dingen (koele kamer)

mvg


vrijdag 8 januari 2010 - 12:42
verbena46

Verbena46

Een paar lepels geraspte parm. kaas er bij voegen maakt het recept ook lekker.
Ook voegt men hier wel eens een gekookte aardappel bij het gehaktmengsel.

Wel eens gehaktballen in tomatensaus ( met bv. witte bonen) geprobeerd?

grt verbena


vrijdag 8 januari 2010 - 17:27
Mandy

Mandy

Yes, Verbena, dat heet in UK Baked beans in tomato sauce with meat balls or sausages.... wordt erg veel gegeten....... lekkeeeerrrrr



vrijdag 8 januari 2010 - 17:45
Eve

Eve

Bonen, brrrrr, nee danku Maar gehaktballen in tomatensaus is de beste manier van gehaktballen eten!

Die Italiaanse manier met parmesaanse kaas, daar heb ik ook al van gehoord en dat schijnt lekker te zijn. En met aardappelpuree, of ook nog met wit brood tot moes gemaakt met wat melk (die laatste heb ik wel geprobeerd, daar wordt het gekapt precies anders van structuur van, beetje meer zoals de Ikea ballekes).

Krokante ballekes heb ik nog nooit gezien, iemand die dat al eens in de oven geprobeerd heeft? Ik neem aan dat dat dan zonder saus is?

Dat eerst koken van gehaktballen deden wij toevallig gisteravond met de ballekes gekapt voor in de soep. Kookwater gehouden en laten afkoelen, en vandemorgen het vet ervan af gedaan voor de vogels, die echt niet vermageren deze winter
't Was wel een verassing hoeveel vet eruit kwam, uit die ballekes.

Iemand die een succesrecept heeft voor bitterballen? Dat komt toch neer op een soort van donkere vol-au-vent in een korstje? Mijn echtgenoot is zaterdag jarig, dat zou een prachtidee zijn (hij mist zijn Nederlandse kost!).

Groetjes!


Eve
donderdag 14 januari 2010 - 19:22
Rita1960

Rita1960

Eve, hoe kun je nu zeggen bonen neeee!
Bonen zijn heerlijk als je maar de bruinen neemt en ze goed gaar zijn
En ja, 'k ben het met je eens dat het Engels ontbijt met zijn worstjes en witte bonen niet te eten zijn... witte bonen niet gaar (BAH!)
Doe mij maar een engels ontbijt op de manier van het vaste land.. want die glazig gebakken eieren .. niets voor mij.
Het gebakken spek en de scrambled eggs daarentegen vind ik wel erg lekker ook 's morgens.

groetjes,
Rita
donderdag 14 januari 2010 - 19:45
Eve

Eve

Haha, nee hoor, de enige goede bonen zijn chocoladebonen en koffiebonen haha

Een stuk Frans brood, daarop gebakken spek, een spiegelei en wat gebakken champignons (allemaal uit dezelfde pan), mmm!! En dat eigeel druipt er dan zo lekker uit!

Was met mijn (puur Hollandse) echtgenoot in Brussel en Amsterdam vorige week - het eerste dat hij deed was een frietkot binnenstappen!

Groetjes!

Eve
donderdag 14 januari 2010 - 20:17
Rita1960

Rita1960

mjam mjam en dan wel met echte mayo uit de friettent en niks geen vinager(azijn)

heerlijk!

lekkere groetjes,

Rita
donderdag 14 januari 2010 - 20:26
Eve

Eve

Frieten met mayonaise - ZAAAAALIG!!!

Uit Belgie een zak Bintjes en nog een of twee andere zakken frietpatatten meegebracht - moeten toch aan marktonderzoek doen, he!

donderdag 14 januari 2010 - 21:07
Mandy

Mandy

Hi Eve, weer veilig thuis in je mooie dorp en de vriezer/ijskast lekker vol met goodies???? [ bedankt voor je PM - las het vandaag]

Bitterballen:
--500 gram kalfvlees ( rundvlees) in 3/4 ltr water met uitje, peterselie, thijm en wat selderij en zout en peper koken tot gaar. -- Bouillon zeven en -- vlees heel klein snijden.
--Vervolgens 70 gr boter, 80 gr bloem en 500 ml bouillon koken tot saus, daarna van het gas af een eidooier en wat room en wat citroensap er door roeren.
-- Vleesstukjes erdoor roeren en laten afkoelen tot het dik is
--Dan balletjes maken ( ongeveer en stuk of 30)
-- Deze eerst door de bloem rollen, dan door geklopt ei rollen en als laatste door de paneermeel rollen.
-- Frituren op 175-180 graden..... [ niet teveel tegelijk in de pan]]

Veel werk, errug lekkerrrr

Fijne dag zaterdag
donderdag 14 januari 2010 - 21:12
Eve

Eve

Aaaah, zalig, dankuwel!! Het geeft niet dat het veel werk is, we hebben de hele dag

Ja, een kofferbak vol eten, he, we kunnen ons nooit inhouden! We zijn na elk bezoek dan ook een paar kilo zwaarder

Groetjes!

Eve
donderdag 14 januari 2010 - 21:51

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon