menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Tijmsiroop en suikers.. wie weet het..

Ga naar meest recente reactie

Rita1960

Rita1960

Hoi allemaal,

Op een Belgische site ben ik het recept tegengekomen voor het maken van een tijmsiroop. (skynet.be)

Daarin wordt gesproken over rietsuiker (da's voor mij duidelijk dat kennen wij hier
ook in Noord nederland) maar ook de term "kandijsuiker".
Nu ken ik kandijsuiker alleen maar als dikke of minder dikke klonten suiker die langzaam oplossen (of net niet) in hete thee.

De vraag is:
wat is deze kandijsuiker: de normale geraffineerde witte suiker of ....
bestaat er nog een tussenvorm gelijk aan kandijsuiker maar dan in poeder- of kleine korrel vorm?

Alvast bedankt voor de antwoorden,

groetjes,

Rita
maandag 28 september 2009 - 21:13
Mandy

Mandy

Lang geleden heb ik ook wel eens tijmsiroop gemaakt en ik heb even gekeken in mijn kookboek voor recept wat ik toen gebruikte: 100 gr verse tijmblaadjes op 600 ml kokend water, 20 min.laten tekken, zeven. Dan 300 gr honing en 250 gr kandij ( inderdaad de normale klonten) erbij. Alles warmen tot het schuimt, dat eraf halen en inkoken tot het de juiste dikte heeft.
maandag 28 september 2009 - 22:33
Rita1960

Rita1960

Bedankt voor het snelle antwoord Mandy
dinsdag 29 september 2009 - 06:23
Pieter

Pieter

Hoi,
In België bestaat er een kandijsuiker die een even fijne korrel heeft als gewone suiker. Een bekend merk is candico, maar er bestaan misschien nog andere merken ook.
dinsdag 29 september 2009 - 09:30
lentemode

Lentemode

Jaaaaaaaaaah, Rita en Pieter,

Dat is het: CANDICO, met een wit hartje op de letter i !

Er staat op " Kandij, cassonade bruin "

En de tekst luidt:
"Candico kandijcassonade is bijzonder lekker op de boterham en op pannenkoeken.
Door haar fijne smaak is deze cassonade heerlijk op al uw desserten, yoghurt, platte kaas, pikante kaas, wafels, rijst en havermoutpap...
Candico cassonade geeft aan vele gerechten van de eenvoudigste tot de meest gastronomische een aparte en verfijnde smaak.
Dankzij de toevoeging van 0.5 % antiklontermiddel van plantaardige oorsprong (glycerol) blijft de kandijcassonade op natuurlijke wijze lekker zacht voor gebruik."

Dat kan tellen, niet ?

En ja, 't zelfde probleem hier:

hoe gebruik je in godsnaam die harde kandijsuiker 'Yellow rock sugar' ?

Groetjes,
Mia
dinsdag 29 september 2009 - 11:38
printemps

Printemps

Die harde kandijsuiker (ze lijken op natuursteen)gebruiken ze in thee en koffie
De smaak is ook wat anders
Je moet dan wel langer wachten omdat het moeilijker smelt
En is gemaakt van suikerbiet

Rietsuiker is gemaakt van suikerruit en smaakt ook een beetje anders en ziet eruit als nomale lichtbruine suiker

mvg
[afbeelding verwijderd niet-https]
dinsdag 29 september 2009 - 13:21
Mandy

Mandy

Candico ken ik ook wel, dat is geraffineerde suiker van de Fair Trade, maar het is niet echt nodig om "FIJN" kandij te gebruiken , het gaat prima met klonten, het heeft toch tijd nodig om in te dikken enzo.......
dinsdag 29 september 2009 - 19:12
Rita1960

Rita1960

Hoi Allemaal,

De Candico met het hartje is hier bij mij niet bekend... maar even zo goed iedereen bedankt voor het antwoord.
Heb het "opgelost" met de "fijne" kandijsuiker. niet te grote klonten..
Ga er morgen mee aan de slag om tijmsiroop te maken.

nogmaals een ieder bedankt voor de antwoorden

groetjes,

Rita
dinsdag 29 september 2009 - 21:06

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon