menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Inmaken in glazen pottenen wat kan ik inmaken

Ga naar meest recente reactie

an

An

Wat kan ik allemaal in potten in maken?

IK wil wat meer in potten in gaan maken ,vriezer zit vol.
maar kan je alle groenten in pot doen zoals bv :bloemkool ?
Heb het nog nooit gedaan,want al heb ik het niet allemaal zelf in mijn tuin staan koop ook graag een vooraad als het in de reclame is zoals van de week bloemkool 49 cent.

Mijn vragen zijn":
-wat kan in allemaal in potten doen?
-hoelang kan ik ze bewaren?
-Is dit een goede manier om te bewaren?
-INmaken zoals ik dat wil gaan doen ,kan dat met alle groente,fruit e.d wat wel en wat niet.?
-Hoe doe je het met fruit?
-moeten ze vol zijn(de potten)?
-en wat ben ik vergeten te vragen?

Ik wil de potten schoonmaken in de afwasmachine ,mijn groente goed gaar maken (gelijk eetbaar).
heet in de potten doen en dan deksel erop en dan op zijn kop zetten en afkoelen en als ze koud zijn weer omdraaien en klaar is mijn vooraad.
doe ik het zo goed ,want dit is volgens mij de makkelijkste manier.

hoop op veel antwoorden en veel tips .
zodat iedereen er wat aan heeft en niet alleen ik.

gr an
vrijdag 25 september 2009 - 08:56
printemps

Printemps

Uw werkwijze is niet OK
Zo gaat alles rotten

Zoek eens op groenten steriliseren

mvg
vrijdag 25 september 2009 - 13:03
an

An

Hoi Ernstine heb je ook gewoon hoe je tomaten in lege potten kan inmaken,
dat is toch gewoon de manier zoals ik zei goede schone potten.
daar gekookte tomaten puree in doen tot even onder het randje dop er op schroeven en omdraaien zodat ie vakuum wordt afkoelen en weer omdraaien en klaar is kees.
gr an
vrijdag 25 september 2009 - 18:15
Rita1960

Rita1960

Hoi An,

het inmaken in weckflessen is gebaseerd op het koken van de rauwe groenten in de weckfles en het hierdoor steriel maken zodat de zaak niet bederft.
Voor de groenten zou ik zelf de voorkeur geven aan het ouderwetse wecken.

Je kunt het proberen met de tomaten maar dan zal je heel erg secuur moeten werken met zeer goed schoongemaakte potten en dan met potten voorzien van een schroefdeksel.
Dus net als met jam zeer heet afvullen.



succes,

Rita
vrijdag 25 september 2009 - 18:32
an

An

de potten zijn toch schoon als ze uit de vaatwasser komen?
en ja ik zou alleen potten gebruiken met schroef deksel.

heb jij wel eens groenten in potten in gemaakt zo ja hoe deed jij het toen.
gr an
vrijdag 25 september 2009 - 18:59
an

An

de potten zijn toch schoon als ze uit de vaatwasser komen?
en ja ik zou alleen potten gebruiken met schroef deksel.

heb jij wel eens groenten in potten in gemaakt zo ja hoe deed jij het toen.
gr an
vrijdag 25 september 2009 - 18:59
Rita1960

Rita1960

Nee, ik heb nooit groenten ingemaakt in potten. Alleen in weckflessen zoals hierboven beschreven in het antwoord van Ernestine...

groetjes,

Rita
vrijdag 25 september 2009 - 19:07
an

An

weck flessen is toch bijna het zelfde als schroefdeksel potten.
gr an
vrijdag 25 september 2009 - 19:17
evadepeva

Evadepeva

Ik spoel ze nog wel na als ze uit de vaatwasser komen, en zet ze onder kokend water terwijl ik aan het koken ben (doe ik ook bij de appelmoespotten) Voor de zekerheid.
Ik heb mijn tomatensaus nog eens goed bekeken (door de dichte pot). En het ziet er nog als "vers" uit..
Het principe is het zelfde als wekken, verhitten (doden van bacteriën) en vacumeren. Vroeger waren er volgens mij nog geen schroefdoppen zoals wij die kennen. (vermoed ik, hoor, ik ben pas 33...) Ik ben benieuwd naar de ervaringen van nog meer forummers..!
vrijdag 25 september 2009 - 22:45
evadepeva

Evadepeva

Ik spoel ze nog wel na als ze uit de vaatwasser komen, en zet ze onder kokend water terwijl ik aan het koken ben (doe ik ook bij de appelmoespotten) Voor de zekerheid.
Ik heb mijn tomatensaus nog eens goed bekeken (door de dichte pot). En het ziet er nog als "vers" uit..
Het principe is het zelfde als wekken, verhitten (doden van bacteriën) en vacumeren. Vroeger waren er volgens mij nog geen schroefdoppen zoals wij die kennen. (vermoed ik, hoor, ik ben pas 33...) Ik ben benieuwd naar de ervaringen van nog meer forummers..!
vrijdag 25 september 2009 - 22:46
an

An

oke
ik ga het wel proberen en anders gooi ik ze maar in de vriezer.
maar wou ze zo graag in potten gooien zodat ik in de vriezer weer ruimte had voor wat anders.
gr an
zaterdag 26 september 2009 - 18:30
verbena46

Verbena46

al jaren doe ik tomaten rauw in glazen potten en vul ze tot de rand toe
(snij ze verticaal door en verwijder de meeste pitten) dan wecken
wel elk jaar nieuwe schroefdeksels kopen
hiervoor zijn vleestomaten het beste geschikt
je kunt ze jaren bewaren

verbena
zaterdag 26 september 2009 - 18:44
evadepeva

Evadepeva

Weer een vraagje van mij.. Waarom elk jaar nieuwe deksel??
Sluiten ze minder na een keer wecken? Ik gebruik oude appelmoespotten, met oude deksels..
zaterdag 26 september 2009 - 21:22
verbena46

Verbena46

hallo eva
als ik een pot tomaten moet openen na de weck kan dat niet zo maar even, het deksel zit muurvast en dus moet ik met een voorwerp even het deksel iets langs de rand omhoog werken tot er lucht in de pot tomaten komt
deze (korte draai ) deksels gebruik ik dus niet weer want sluiten niet voor 100%
er kunnen bij zijn die misschien wel sluiten maar dat risico neem ik niet
dus gebruik ik nieuwe

grt verbena


zondag 27 september 2009 - 17:27
an

An

hoi evadepeva jij deed het toch op de manier zoals ik zei?
zo heb ik het van jou overgenomen.
gr an
maandag 28 september 2009 - 10:50
evadepeva

Evadepeva

Hoi An,

Ik doe het inderdaad op die manier, maar heb dus nog geen resultaten op de lange termijn..
Appelmoes blijft wel lang goed op die manier, en jam, maar dat is zuurder (heb ik ergens opgevangen..) Mijn doppen blijven aardig lang goed, af en toe is er eentje bij die niet vacuüm trekt, deze nuttig ik dan binnen een paar dagen.
Volgend jaar (als ik hopelijk courgettes, paprika en vleestomaten heb) wil ik ook in zuur proberen.
Ik vind het wel avontuurlijk, dat kokkerellen met eigen oogst!
maandag 28 september 2009 - 22:29
an

An

Omdat ik nog steeds niks ingemaakt heb(snoeptomaatjes)
en eigenlijk het meeste maar weg geef omdat ik zit met hoe ik ze het beste ze bewaren kan.
weg geven is leuk en aardig maar als ik zelf niks hou heb ik ze alleen maar voor een ander gezet de meiden en ik kunnen ze niet allemaal zo opeten zijn te veel.
maar als ik door ga met weg geven hoe ik ze niet meer in te maken.

gr an
want van dat weckken snap ik nog niks ,hoe je dat met gewone pannen doet.
dinsdag 29 september 2009 - 09:56
Thanja

Thanja

Met interesse volg ik dit topic en ben ik eens gaan lezen over wecken. Nu kwam ik in mijn zoek- en leestocht een stukje tegen van de website van het voedingscentrum.

mail
Datum: 07 november 2008 Kan ik groente en fruit veilig wecken?
Wecken is alleen een geschikte conserveermethode voor fruit. Vanwege het risico van botulisme, raadt het Voedingscentrum het af om groente te wecken. Invriezen van groente is wel veilig.
De botulisme bacterie (Clostridium botulinum) is een sporenvormende bacterie die bestand is tegen koken. Deze bacterie groeit alleen goed in een omgeving zonder lucht. Een pot met geweckte groente is hiervoor dus een ideale omgeving. De groei van de botulisme bacterie is onzichtbaar, er verandert niets aan de kleur, geur of smaak. Tijdens de groei vormt de bacterie botuline, een gifstof die een dodelijke voedselvergiftiging kan veroorzaken. Deze giftstof wordt onschadelijk als het geweckte voedsel een kwartier wordt gekookt. Het wecken van groente is hierdoor echt af te raden omdat dit langdurige koken zeer nadelig is voor de kwaliteit en voedingswaarde.


Voor het volledige stuk: http://www.voedingscentrum.nl/nl/voedingscentrum/veelgesteldevragen/eten-bewaren-en-bereiden/kan-ik-groente-en-fruit-veilig-wecken.aspx



dinsdag 29 september 2009 - 21:29
Rita1960

Rita1960

Nou, dan ben ik blij dat ik uberhaupt nog leef...
Ben voornamelijk opgegroeid met geweckte groenten.

ach ja, en het eten van eieren was slecht vanwege het cholesterolgehalte, toen mocht het wel weer, net zoals pindakaas, echte boter enz. enz...
Nu mag kaas ook niet meer op de schijf van 5...

En wat dan te denken van de groenten die fabrieksmatig ingemaakt wordt in de glazen potten en/of in blik?? Dit is dezelfde methode als wecken dus.....

Laten we die dan ook nu massaal staan??

Het enige wat hier ontmoedigd wordt is het zelf inmaken van je eigen groenten, met liefde grootgebracht en zonder alle vergif en troep die verder nog wordt gebruikt om maar zoveel mogelijk hectares groenten te oogsten voor de winst van de grootgrutters ( en niet eens de boeren)!

't ja, en als je dan die padden/kikkers ziet in de zgn verse, schoongemaakte sla..

Ik moet er echt van op de p.t!

grt'n

Rita

dinsdag 29 september 2009 - 21:52
Thanja

Thanja

Pffff... je hebt helemaal gelijk Er zijn natuurlijk hele generaties opgegroeid met groentes, die geweckt zijn!
Thuis beschikten wij altijd over verse groente en fruit. Het heeft ook wel even geduurd, voordat ik zelf groentes invroor of in pot kocht, omdat de vitamines zouden zijn 'verdwenen'...

Ik laat het stukje wel staan, maar je opmerking is volledig terecht!

dinsdag 29 september 2009 - 22:00
Bowie

Bowie

lol

Deze week nog van die runnerbeans (ken de Nederlanstalige naam niet) gegeten - en die waren van vorig jaar al. geweckte bonen zoals het met de weckketel

Niks abnormale geur of kleur en superlekker én ik ben er nog
zaterdag 3 oktober 2009 - 14:40
Mandy

Mandy

Hi Bowie.
Runnerbeans ( in het nederlandse komt de snijboon er het dichtst bij , maar de runnerbean is lekkerder haha!! ) kun je heel goed wecken.

Werd bij ons thuis (in GB) ook altijd gedaan. In een ( ouderwetse ) ketel die nog op het gas gezet moest worden. Nu zijn er die makkelijke elektrische.....
zondag 22 november 2009 - 23:05
lapromesse

Lapromesse

Hallo , ben hier nieuw.
Ik woon sedert 6 jaar in Frankrijk, voorheen in Antwerpen,
Ik maak heel veel groenten in,
Ik heb deze week ratatouille ingemaakt en telkens als ik iets doe met courgette of met pompoen, begint het te gisten in de pot
Heeft iemand hier een verklaring voor
Hartelijk dank

Koken uit eigen Tuin

zondag 27 mei 2012 - 08:35
Zeventuin

Zeventuin

Alles over wecken en VEILIG inmaken van groente en fruit. Veel heerlijke recepten. URL GEBLOKKEERD
Vorig jaar heb ik voor het eerst zelf appelstroop gemaakt. Sindsdien probeer ik zoveel mogelijk sausen, soepen, sappen en jams zelf te maken. Vandaag ga ik weer een voorraadje augurken en appelmoes wecken. Hopelijk rijpen mijn tomaten dit jaar nog af, anders ga ik experimenteren met groene tomaten wecken.
Heeft iemand nog een lekker recept voor groene tomaten wecken?
maandag 13 augustus 2012 - 11:08
Zeventuin

Zeventuin

Flauw: URL wordt geblokkeerd.... website heeft weckenonline en dan eu erachter in plaats van com. Overigens: bedrijven die groente wecken doen dat onder hoge druk om het botulisme tegen te gaan. Wil je dus veilig groente wecken, dan heb je daarvoor een hogedrukketel nodig. Gebruik geen F1 groente voor inmaak. Dat is groente die gekweekt wordt voor snelle groei, grote vruchten en resistent tegen ziektes. Op zaadzakjes staat dan F1 aangeduid. Deze groente bederft sneller en is niet geschikt voor inmaak.
Wat betreft de pompoen/courgette. Gisten gebeurt vaak door een te hoge temperatuur tijdens het bewaren. Ik heb hetzelfde gehad met een pompoenchutney. Nu ik de potten in het donker op ongelakt hout wegzet op een koele plaats gaat het goed. Succes!
maandag 13 augustus 2012 - 11:15
kerstkind

Kerstkind

@Zeventuin

Chutney van groene tomaten (zoet en pittig bijgerecht)

Ingrediënten
1 kg groene tomaten
1 eetl zout
2 theel. chilipoeder
15 gr. gemberpoeder
500 gr. donkere basterd suiker
2 theel. kerrie
5 tenen knoflook
1 dl. azijn

Voorbereiding
Tomaten in kleine stukjes snijden.

Bereidingswijze
Alle ingredienten in de pan doen en al roerend aan de kook brengen. Op een zacht vuur 1,5 uur laten koken. Regelmatig de stukjes tomaat fijndrukken tegen de zijkant van de pan. Heet in potten doen en op zijn kop laten afkoelen.
De hoeveelheid van de kruiden kunnen naar eigen smaak worden aangepast. zo doe ik er wat stukjes gember (vers of bolletjes)in en wat meer chili en cayennepeper voor de pittigheid.

Succes!
groetjes José



vrijdag 17 augustus 2012 - 13:22
GonnieM

GonnieM

Hallo allemaal,

opgegroeid met wecken en inmaken (in oude glazenpotten met schroefdeksel, heb ik nu we een gezamelijk klein vriesvakje hebben het weer opgepakt.
Appels, tomaat, rode kool van de herfst gedaan.
Nu net erwtensoep in potten zitten.

rababer en snijbonen kunnen ook prima.

Van thuis weet ik dat de potten (zo vacuum getrokken), jaren houdbaar zijn (af en toe controleren, zo nu en dan kan er eentje open gaan).
Zelf ben ik van de herfst pas begonnen met een voorraadje maken.
Het mooiste is denk ik, om toe te werken dat als de voorraad van één soort op of bijna op is, er een nieuwe voorraad gemaakt kan worden, omdat dit goedkoopis/ er voldoende is.

groet
en succes met inmaken
GonnieM
vrijdag 1 maart 2013 - 20:08
Zeventuin

Zeventuin

Pas heel erg op met het inmaken van groente. Je hebt daarvoor een drukketel nodig. Bij wecken van groente kan je namelijk botulisme niet voorkómen. Je proeft het niet, de groente zien er goed uit, ruiken goed, maar kunnen je wel doodziek maken. Ingeblikte groente en groente uit pot in de winkel worden allemaal onder druk ingemaakt waardoor botulisme geen kans krijgt.
maandag 4 maart 2013 - 09:20
baloe

Baloe

Culinary Reactions: The Everyday Chemistry of Cooking by Simon Quellen Field
woensdag 13 maart 2013 - 09:37
Jettyp

Jettyp

Ik heb vorige week boontjes 4 min. laten koken , boontjes in een bokaal gedaan daar het kookvocht opgegoten , de pot omgedraaid en laten afkoelen . Vanmiddag heb ik die boontjes dus gegeten en die waren best lekker !
Maar volgens wat ik hier lees heb ik het dus totaal verkeerd gedaan ?
groetjes jetty
vrijdag 28 juli 2017 - 16:52
Carib

Carib

Die methode is voor zover ik weet alleen geschikt voor jam en de grote hoeveelheid suiker die daarin zit beschermt de jam tegen bederf. Groenten bewaren kan alleen door echt te wecken, dus de potten echt vacuüm koken in geschikte weckpotten. In een pot gieten en omdraaien is geen wecken. Dat wordt tegenwoordig ook afgeraden wegens botulisme, zoals hierboven al is aangegeven. Dat vroeger niemand ziek werd van geweckte groenten is te verklaren doordat men toen gewend was ook de geweckte groenten nog te koken.
Ik herinner mijzelf nog uit mijn prille jeugd de geweckte boontjes, maar niemand vond die echt lekker. Jaren later zijn ze allemaal op de composthoop beland.
vrijdag 28 juli 2017 - 18:59
LILY1953

LILY1953

Nog eens laten koken zou inderdaad het veiligst zijn maar dan mogen de groenten niet gaar zijn als je ze in de potten doet anders wordt alles toch te plat ? Dat is trouwens wat ik mij herinner van vroeger. Hier ook net een super grote diepvries gekocht maar die zit ook weer vol met eigen oogst ! Ik heb wel zo'n FoodSaver machine die de zakjes luchtdicht trekt. Dat scheelt al in plaats.
vrijdag 1 september 2017 - 07:25
Marleen Pelgrims

Marleen Pelgrims

Ik heb courgettes gekookt en kokend in steriele glazen potten met schroefdeksel gedaan. Ik gebruik ze later om soep te maken, dus worden ze nog eens mee gekookt. Is dit dan veilig ?

dinsdag 18 augustus 2020 - 08:08
annemiedho19

Annemiedho19

Pompoen kan NIET geweckt (gesteriliseerd) worden!!!!! Groenten altijd rauw in de bokalen doen. Ikzelf heb een Amerikaanse drukketel (All American) rechtstreeks uit de USA en nogal prijzig. Met speciale bokalen, ook rechtstreeks uit de USA. Resultaten: 100%. Gebruik: op gas of elektrisch kookfornuis. Opgelet met fornuizen met glazen platen gezien het gewicht van de drukketel (vol aluminium) zelfs leeg. Is nog niet gehomologeerd in Europa. Jammer.
woensdag 28 oktober 2020 - 19:10

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon