menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Boeuf bourguignon

Ga naar meest recente reactie

LauraK

LauraK

Nu het alweer wat kouder gaat worden een heerlijk recept, dat moeilijker lijkt dan
het feitelijk is.

Boeuf bourguignon:

-750 gr. sucadelappen, in dobbelstenen;
(klinkt gek, maar ik knip dit vlees altijd met een goede
en schone(!) huishoudschaar, veel makkelijker dan snijden.)
-3 eetlepels olie;
-peper en zout;
-2 teentjes knoflook, gesnipperd;
-1 grote winterwortel, in reepjes of blokjes;
-1 grote ui, in reepjes;
-1/2 eetlepel bloem;
-4 dl rode wijn;
-1/2 liter runderbouillon van een tablet;
-1 laurierblaadje;
-1 takje verse thijm of 1/2 theelepel gedroogde thijm;
-250 gr. champignons;
-20 zilveruitjes;

1. Verhit de olie in een braadpan en bak het vlees al omscheppend
bruin. Neem het uit de pan en bestrooi het met wat peper en zout.

2. Bak de knoflook, de winterwortel en de ui 5 min. in het braadvet.
Strooi de bloem over de groenten en schep ze goed om. Schenk
de wijn en de bouillon erbij, voeg het laurierblaadje en de thijm toe
en breng het aan de kook. Doe het vlees weer in de pan.

3. Laat het vlees in ca. 2 uur op een heel laag vuur, met de deksel
schuin op de pan, gaar worden. Af en toe omroeren, zo nodig
tussentijds wat water toevoegen.

4. Maak intussen de champignons schoon en snijd ze in vieren.
Voeg de champignons en de zilveruitjes 30 min. vóór het einde
van de bereidingstijd aan het vlees toe. Breng evt. op smaak met
nog wat peper en zout. Serveer met aardappelpuree en spercie-
boontjes; ook lekker met (vers afgebakken) stokbrood erbij.

Het recept is voor ongeveer vier personen. Je kan de hoeveelheden
makkelijk aanpassen voor meer of minder mensen, en de tweede dag
smaakt het nog lekkerder -en heb je er geen werk meer aan!

Groeten van Laura.

Koken uit eigen Tuin

donderdag 10 september 2009 - 21:30
rialle

Rialle

Mmmm, veredelt stoofvlees, maar dan met een culinaire naam. Daar zijn we gek op hier! En als er iets overblijft maak ik de dag erna lekker zelf frietjes voor erbij, mmmmmmmm!

Groetjes Rialle
donderdag 10 september 2009 - 21:35
kerstkind

Kerstkind

Hmmm Laura,

dit ga ik zeker proberen met wild zwijn.
Lijkt mij overheerlijk

groetjes José
donderdag 10 september 2009 - 22:34
lentemode

Lentemode

Bedankt voor het delen, Laura !

Inderdaad: najaar en stoofschotels, hé !

Maar voor echt najaar vind ik het nog wat vroeg, voor jouw stoofschotel niet !!!

En 't is echt waar: de tweede dag smaken de restjes zeker zo lekker als de eerste dag ! (Misschien ook psychologisch: je tovert dan werkelijk in een handomdraai een heerlijk potje op tafel.)

Groetjes,
Mia
donderdag 10 september 2009 - 23:37
leeuwtje

Leeuwtje

Lijkt me lekker Laura, ga ik ook maken!
En ik denk dan ook die versie met zwijn. Ik heb nog wat in de diepvries zitten. Zou ree ook lekker zijn José. Dat heb ik ook nog liggen. Nog meer dan zwijn in ieder geval.
vrijdag 11 september 2009 - 09:09
kerstkind

Kerstkind

@Ernestine,
niet die zwijntjes, die zijn nog te klein.
Deze raken binnenkort hun pyama'tjes kwijt, dan zijn ze nog maar zo'n
kleine 3 maandjes oud.
Het zijn de zwijnen van begin januari, snap je.....volwassen he....

@Leeuwtje,
met ree lijkt mij ook geen slecht idee. Zal beslist ook heerlijk zijn.
Maar helaas dat heb ik niet in de vriezer.

Smakelijk eten, zou ik zeggen.....
vrijdag 11 september 2009 - 10:53
Rita1960

Rita1960

Laura,

Dit recept gaan we zeker uitproberen.. en wel op korte termijn

groetjes,

Rita
vrijdag 11 september 2009 - 18:29
LauraK

LauraK

Leuk dat jullie zo enthousiast reageren, en het recept gaan uitproberen!
En inderdaad kan je naar eigen inzicht variëren met de vleessoort.
Succes ermee, en eet smakelijk!

Als ik mijn dochters vraag wat we zullen eten, stellen ze vaak Boeuf bourguignon voor!

Groeten van Laura.
maandag 14 september 2009 - 11:08
Eve

Eve

Kerstkind, ik wil wel eens wat meer horen over die zwijntjes - wij hebben maandag onze eerste twee biggen ooit naar het abbatoir gedaan en zaterdag gaan ze naar de beenhouwer. Ik ben eens benieuwd hoeveel vlees we gaan hebben, en hoe het gaan smaken! Ik ben aan het proberen uitvinden hoe we het gesneden willen hebben ook, niet gemakkelijk met die Engelse beenhouwers, Amerikaanse websites en boeken en Vlaamse / Nederlandse kookboeken. Vlees, vet, vel, we hopen het allemaal te gebruiken. Alleen denk ik dat we diepvriesruimte tekort zullen hebben.
Alle advies welkom!

Groetjes,

Eve
donderdag 1 oktober 2009 - 17:45
kerstkind

Kerstkind

Hoi Eve,

is dit voor jullie de eerste keer dat je zelf slacht?/laat slachten?
Mijn man is jager, mag zelf wild slachten. Vorig jaar heeft hij alle benodigde
papieren hiervoor gehaald.
Alleen heeft een wild zwijn méér slachtafval, vanwege de grote kop.
De botten, daar wordt soep van getrokken.
Wild zwijn heeft bijna géén spek/vetlaag. Daar staat tegenover dat het vlees
over het algemeen héél doorregen is. Dus lekker mals.
Je kunt steelkotetten laten maken, karbonaatjes of aan het stuk, ham, worst,
gehakt, speklappen (tam varken dus). De lever kun je ook gebruiken, lekker
bakken, met uitje, champignons of ???? je kunt er zelf paté van maken.
Het vet v.h. tamme varken kun je uitbakken zodat je kaantjes krijgt, lekker
op roggebrood met appelstroop.

Wij houden ongeveer van iedere 50 kg levend zwijn, 37-40 over.
Dus je ziet maar, ook bij ons wordt alles verwerkt.

Ik hoop dat het jullie zal bevallen, in ieder geval succes ermee.
smakelijk alvast, groetjes José
donderdag 1 oktober 2009 - 19:03
Rita1960

Rita1960

Mjam mjam..
als ik het zo lees; lever van het eigen varkentje heerlijk idd met champignons en veel gefruite uitjes. net zoals het niervet/buikvet kaantjes.. heerlijk op roggebrood met een beetje zout en peper. en de reuzel kun je gebruiken om ander vlees in te braden of je maakt er vetbollen van voor de vogels, vermengd met zaden..
De spekzwoerden kun je ook gebruiken als vogelvoer in de winter, de mezensoorten zijn er dol op.
en niet te vergeten de worstjes die je kunt laten maken net als de gehakt... en ook lekker, maar daar moet je wel van houden.. eigengemaakte bloedworst met gort en spekstukjes..
of... de varkenshaasjes, maar dan heb je weer minder haaskarbonaatjes..
't ja het is de keus he.. waar ligt je voorkeur.

Als ik dit zo lees zou ik zo weer beginnen met het optrekken van varkens...
net zoals zo'n 20 jaar geleden.. eerlijk vlees met een heerlijke smaak!

groetjes,
Rita
donderdag 1 oktober 2009 - 19:31
leeuwtje

Leeuwtje

José, mijn schoonmoeder gebruikt zelfs de kop nog om hoofdkaas te maken.
vrijdag 2 oktober 2009 - 10:21
Eve

Eve

Puf, eindelijk tijd om neer te zitten en te antwoorden! Sorry dat het zo lang duurde!

Het is echt wel interessant om te horen wat anderen doen met de verschillende stukken vlees. Ik heb er efkens een vertalen woordenboek Nederlands - Vlaams bij moeten halen - hij doet ook dienst als echtgenoot . Volgens mijn echtgenoot zijn karbonades (NL) = chops (E) = kotelletten (VL), maar hij heeft geen flauw idee wat kaantjes zijn...

Onze varkens hadden een goeie 5cm rugvet, en nog heel veel vet in de buik etc. Blijkbaar is dat erg veel, maar wij zijn daar ferm content mee - veel betere sossiessen / worsten!
Onze rotverwende schatten zijn Gloucester Old Spots: witte varkens met zwarte vlekken. De oude volksverklaring is dat GOS varkens vroeger in boomgaarden gehouden werden, en de zwarte vlekken werden veroorzaakt door de appels die op die beestjes vielen en beurse plekken maakten...
GOS varkens zijn van alle rassen in Engeland diegenen die het meeste vet aanmaken, en dat hebben de onze broerkes ook bewezen! Plus ze zijn erg goed gegroeid: Valentijn (die had een vlek in de vorm van een hart op zijn bil staan!) woog 91 kilo, Spot iets minder, en dat aan bijna 6.5 maanden oud. Het zijn traditionele Britse varkens die nu zeldzaam zijn. Maar op het continent worden ze misschien pas later geslacht? En daar zijn wellicht ook andere rassen? De onzen waren de meest vriendelijke dieren ooit, die niets liever deden dan op de schoot komen liggen om gestreeld te worden. Wel, niets liever afgezien van eten, natuurlijk!

Ik heb geen flauw idee hoe ze zullen smaken. Zal ik het verschil wel smaken? Ze kregen eerst korrel-eten, maar ik ben daarvan afgestapt. Mijn schatjes hebben van alles en nog wat gegeten, en heel erg veel fruit - daar maak ik mijn een beetje zorgen om, want ze hebben vele tientallen kilo's aan bananen binnen en naar het schijnt kunt ge smaken wat het dier gegeten heeft. Ik hoop maar dat de zakken met appels een beetje een tegengewicht is, smaaksgewijze! Een van de lekkerste maaltijden is geroosterd varkensvlees met appelsaus in een zacht bolleke! Goh, dat smaakt!!!

Omdat onze lieve jongens zo erg vet zijn, ging de beenhouwer een deel van het vet van de buik ervantussen halen en een stuk buik zonder vel doen. En ik wil zeker al het vel ook, waarvan "pork scratchings" gemaakt worden - wordt dat in Nederland ook gedaan? Het is het vel van een stuk gebraad dat heel erg krokant gebakken wordt (dat heet dan "crackling", Engelsen zijn er zot op en als het vel niet goed genoeg crackled dan heeft de kok gefaald, het is het belangrijkste deel van een varkensgebraad). Maar van het vel alleen, zonder vlees eronder, kan dat ook, dan zijn het "scratchings".
Ik moest dat eerst niet hebben want het is vel, he, niet vlees, en daar kunt ge nog wat haren in zien, maar het is eigenlijk wel erg smakelijk. De Amerikanen noemen het "pork rind".

En hoe bewaart ge het vet? Als ik het juist heb, dan kunnen die plakken van de buik op een rek de oven in, erg lage temperatuur, vet opvangen in een plateau eronder (en dan pork scratchings van het vel maken). Ander vet op een heel zacht vuurke in een pan, wat lepels water erbij, en dan zorgen dat het niet te warm wordt. Maar hoe bewaart ge dan dan? Kan dat als frituurvet gebruikt worden?

Hoofdkaas... ik denk dat ik weet wat ermee bedoeld wordt! Mijn oma at vroeger iets wat in het plat Gents "huuflakke" genoemd werd, en nu, als ik het juist heb, hoofvlees heet. Het wordt verkocht in plakken, komt uit een ronde vorm zoals commerciele pates, en er zit gelei tussen de verschillende stukskes vlees. Erg lekker, maar in zeker 25 jaar niet gegeten! (En ik ben maar 35 ) Maar ik wist niet dat dat van varkensvlees gemaakt werd - als iemand weet hoe dan moet dan probeer ik het graag uit! Is dat dan echt van het hoofd alleen? Want onze beenhouwer gaat dat in het gehakt doen, dus misschien zal ik rap moeten zijn.

En soep? Ik heb nog nooit soep getrokken van varkensbotten, alleen maar van kip. Wat wel, wat niet, hoe lang?

De harten zijn naar de hond van vrienden gegaan, en de lever hebben we ook weggegeven want ik vind lever vreselijk. Die levers waren ook erg groot, dat konden we bijna niet geloven!
Een been blijft heel om er rauwe hesp van de maken.

Het maakt niet uit hoeveel Engelse kookboeken ik heb, ik ga toch altijd terug naar de Benelux als het om eten gaat! Alle advies welkom!!


Groetjes!!
dinsdag 6 oktober 2009 - 12:14
kerstkind

Kerstkind

hoi Eve,
hier een recept van zult/hoofdkaas of zoals bij jullie huuflakke.

Ingrediënten

1 kg varkenskop {wangen}
200 gr varkenstong
100 gr varkenshart
200 gr zwoerd
2 ltr water
3 st laurierblad
10 gr peperkorrels
5 gr zout
10 gr nootmuskaat
150 cc azijn


Bereidingswijze:

Varkenskop, tong en hart opzetten met heet water.
Laurier, peperkorrels en zout toevoegen
Aan de kook brengen en ± 5 uur latentrekken
Vervolgens vlees en zwoerd van de botten halen en samen met hart en tong door de gehaktmolen of keukenmachine doen en fijn malen.
Het overgebleven vocht zeven en bij het gemalen vlees doen.
Deze massa, onder voortdurend roeren, aan de kook brengen, goed doorlaten koken!!!
Het geheel op smaak brengen met nootmuskaat azijn en zout.
Het geheel nogmaals goed doorkoken, in een vorm doen en af laten koelen.


Hoeveelheden azijn, zout, specerijen naar eigen smaak wijzigen.

Indien zult niet zuur genoeg is iets meer azijn toevoegen.

Serveren met roggenbrood.

Het lijkt een moeilijk gerecht maar het is echt de moeite waard om dit eens een keer uit te proberen.

En kaantjes is uitgebakken vet spek of buikspek in dobbelsteentjes
gesneden.

smakelijk eten, José

dinsdag 6 oktober 2009 - 16:15
Rita1960

Rita1960

Hoi Eve,

Kaantjes idd uit het harde vet maken. In dubbelstenen snijden (zo'n 2x2 cm)
in een pan zetten met een dikke bodem. heel erg langzaam opzetten (kleine pit/vlam) wel blijven opletten want op een gegeven moment gaat het toch er snel. De kaantjes zijn klaar als ze wat bruinig zijn geworden. Dan heet op een stuk roggenbrood met wat zout .........heerlijk!
De reuzel (gestold vet na afkoeling) kun je gebruiken om vlees in te braden of om op brood te smeren (als boter) of op roggenbrood eveneens met een beetje peper/zout.

eet smakelijk

Rita
dinsdag 6 oktober 2009 - 17:36
Eve

Eve

Oooohhh... lekker!! Die kaantjes, dat trekt mij zo aan! Ik ben eens benieuwd hoeveel vet, crackling en vlees we nu eigenlijk gaan hebben. Bijna 170kg levend gewicht voor de twee schatten bij elkaar... Lekker spek maken, zalig! Onze biggen hebben zo een goed leven gehad in hun paradijsveldje, hopelijk smaken ze ernaar!

Groetjes!
dinsdag 6 oktober 2009 - 21:25
evadepeva

Evadepeva

He, jakkie, Wat een vieze verhalen op dit forum..
Vet, veel vet en dan nog verzadigd ook.. Dat kun je toch niet serieus aanprijzen??
Het gaat mij hier om de groente, hoor.. Lekker genieten zonder levende wezens te kwetsen.
Lekker zonder vlees!!! Doen we ook nog iets goeds voor het milieu...!
vrijdag 9 oktober 2009 - 00:11
leeuwtje

Leeuwtje

Ja, ieder zijn ding hè? Maar doe mij maar een lekker stukje vlees. Heerlijk.
vrijdag 9 oktober 2009 - 07:59
Eve

Eve

Ik heb niet iedereen aangeraden om zoveel mogelijk vet te eten.

Ik ben eet stapels groenten en fruit (ik ben een volkstuin op pootjes) en weinig vet. Mijn motivatie om biggen te houden was het welzijn van het dier, en van een ding kunt ge zeker zijn: onze biggen waren vertroeteld tot en met, en hadden geen enkele seconde pijn (nee, ook niet toen ze doodgingen, ze wisten er niets van anders had ik het niet over mijn hart kunnen krijgen en ze terug mee naar huis genomen!).

Ik mis mijn schatjes nog steeds, maar ik geniet erg van het vlees omdat ik weet dat we er zo enorm goed voor gezorgd hebben, en op een manier die het milieu niet belast. We gebruiken elk mogelijk stuk, en vet met mate (of maar af en toe eens veel) is erg lekker!

Hmmm... nu heb ik honger gekregen, even op mijn volkstuin gaan kijken of de vogels mij nog wat hebben overgelaten.
vrijdag 9 oktober 2009 - 15:34
Rita1960

Rita1960

Net als wat Leeuwtje zegt: "ieder zijn meug"

en doe mij dan maar een zelf opgetrokken varkentje of koeitje.. weet je in ieder geval wat voor een leven die heeft/hebben gehad en wat het voedsel geweest is...

groetjes,

Rita
vrijdag 9 oktober 2009 - 18:23
evadepeva

Evadepeva

Tuurlijk, scharrel is zoveel beter dan bio-industrie rotzooi. Dat komt er bij mij de deur niet in. Kon het gewoon niet laten... Vind het zo vies klinken!!
vrijdag 9 oktober 2009 - 23:27

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon