menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Vlaamse Hutsepot - Help

Ga naar meest recente reactie

Eve

Eve

Hallo allemaal,

Ik ben nu in de dertig, en mijn oma (al 13 jaar overleden) maakte vroeger twee keer per winter een grote ketel hutsepot, en die aten we met de hele familie dan op. Maar oma heeft het gerecht naar haar graf meegenomen, en in elke familie wordt hutsepot blijkbaar op een andere manier klaargemaakt. Ik heb het dus wel over de echte Vlaamse Hutsepot soep, niet over het stamppot-achtige.

Die hutsepot werd opgediend met het vlees apart (paste het misschien niet allemaal in de ketel?),en twee soorten brood erbij. Grote familie, he! Er zaten geen erwten of varkenspoten in, en zeker geen spruiten (spruitenhatende bende bij mij thuis).

Ik heb daar al jarenlang zoooo'n zin in, en heb nu schenkel en varkensvlees opgehaald bij een Engelse beenhouwer. (We gaan zondag op vakantie dus of het snugger was om het nu te kopen...)

Maar nu... pastinakel, savooi, aardappelen, zout, peper, bouillon / water... en wat gaat er dan nog in? En moet dat vlees eerst gebraden worden en dan eruitgehaald of blijft het in de ketel? Hoe lang moeten schenkel en varkensvlees opstaan?

Ik heb mijn oude tante al gebeld maar die is niet thuis, en op het internet kom ik bedroevend weinig tegen (ofwel gaat het over die stamppot, ofwel vertelt een buitenlander over dat fantastische Belgische eten en geeft dan het "definitieve" gerecht - waar vanalles in voorkomt dat in Belgie niet eens te krijgen is).

Aj aj, had ik maar zo een kookboek van de boerinnenbond! Zelfs in mijn toch noodzakelijk uitgebreide collectie (compleet gebrek aan culinaire creativiteit, vrees ik) vind ik niets terug. Kan iemand me op weg helpen? Is het een kwestie van vlees braden, groenten erbij en een paar uur laten opstaan? Onze buikskes zullen u dankbaar zijn!!

Ik wens graag iedereen een hele prettige eindejaarsperiode!

Veel groetjes,

Eve


donderdag 18 december 2008 - 15:47
LauraK

LauraK

Hallo Eve,

Het is echt weer voor dergelijke recepten, hè?! Ik ken het niet, maar heb even voor je op internet
gezocht, en kwam vier recepten tegen. Misschien kan jij er zelf uithalen wat het meeste op het gerecht
van je grootmoeder leek. Hier is de link: http://www.webchef.nl/search.html?query=vlaamse+hutsepot Als het goed is, kan je die hier gewoon aanklikken.

Eet smakelijk, en alvast een fijne vakantie gewenst!

Groeten van Laura.
donderdag 18 december 2008 - 16:35
minouke

Tekst aangepast

Minouke

Hallo Eve,

naargelang de streek veranderen de recetten nogal.
Deze hier komt van West-Vlaanderen, Ieper en omstreken.... bachten de kuppe

een hammetje (varkensschenkel)
stuk soepvlees
varkensstaarten of/en poten
groene kool (savooi)
8 aardappelen (in 2 gesneden)
prei
selder
2 grote rapen (mag meer, volgens smaak)
2 uien


Neem een hoge soepkom waar je bakboter laat smelten.Snijd alle groenten grof en laten stoven in de margarine.
Laat het vlees wat meestoven en giet er water bij tot alles onder staat.
Peper en zout.
Desnoods mag er een bouillonblokje bij, laurier en tijm.

En laat alles op een zacht vuur pruttelen tot het vlees gaar is, kan wel 2u duren.
Halverwege de aardappeltjes bijvoegen.

Hutsepot is vooral lekker als het wat 'getrokken' heeft.
In de snelkookpan gaat het sneller maar smaakt wel minder lekker vind ik.


Het eventueel schuim afscheppen.






Een ander soort lekkere hutsepot is IRISH STEW

snede lamschouder
aardappelen in dikke schijven
1 à 2 dikke snede spek
prei stukjes van +/- 4cm
wortelen stukjes 4cm
uien in ringen gesneden
peterselie
look
peper en zout
kippenbouillon
==========
aardappelen in de pel gekookt
boter
look


Spek bakken en uithalen, lamsvlees in hetzelfde vet bakken.
Neem een grote hoge pot en legt alles in laagjes erin, groenten en vlees.
Kippenbouillon erbij doen en laten sudderen.

Voor het opdienen peterselie overstrooien.

Opdienen met aardappelen in de pel, overgoten met gesmolten boter met look en peterselie.
Schepje mosterd is er ook lekker bij.


ENNNNNNNNNNNNNN een Guinnessbiertje




Laat het je smaken
donderdag 18 december 2008 - 17:01
Eve

Eve

Ooooh zaaaallllllliiiiiiig!!!
Wat zijn wij toch levensgenieters, he! Mijn Nederlandse echtgenoot is ondertussen al een grote keukenhanddoek rond zijn nek aan het binden als bavette!
Ik heb hem een paar jaar geleden aan stoverij geintroduceerd, ook zo'n groot success! En Gentse Waterzooi hebben we aan Engelse vrienden hier geserveerd, en die hun bord werd steeds maar bijgevuld!

De Belgische keuken is het afgelopen jaar meerdere keren in BBC Good Food en dergelijke geweest met deze klassieke gerechten, maar van een ding viel ik toch achterover: witloof met kaas en hesp serveren als zomergerecht met een salade. Hmmm... met lekkere aardappelpuree na een koude wandeling, veel beter!

Dankuwel voor alle informatie, we gaan straks efkes de supermarkt in voor nog wat groenten. Ik heb er dus echt geen flauw idee van waarom die recepten er bij mij niet op kwamen toen ik op het internet zocht, ik kreeg altijd maar stampotgerechten of "add ground ginger (gemalen gember - volgens een of andere Amerikaan is dat traditioneel Belgisch!)". Blijkbaar maakt waar ge woont toch uit, raar he.

Heel veel groetjes en prettig weekend!

Eve

donderdag 18 december 2008 - 18:36
minouke

Minouke

boeken van Piet Huysentruyt vind ik ook wel gemakkelijk en lekker.

Jaren terug gingen we ook veel naar Engeland en ze vonden het een beetje vreemd mayonaise met frieten, zij deden daar azijn op
donderdag 18 december 2008 - 20:50
Eve

Eve

Ze doen dat nog altijd, die azijn, jak! Ge kunt ook chips met azijn krijgen, en met kippesmaak, garnalesmaak, ... maar paprika is niet te vinden. Een andere klassieker is een blik spaghetti met tomatensaus op toast
Die Engelsen denken ook dat ze overal de allerbeste in zijn (wat eten betreft: "the great British sausage", "wij Britten zijn wereldberoemd voor onze desserts", "de Yorkse hesp is even begeerd als Parma of Bayonne hesp"). Ik heb hier diplomatie geleerd

God ja, er zijn goeie kanten aan, ook. Yorkshire puddings doop ik in de soep of doe er vol-au-vent in, daar staan die Engelsen nogal van te kijken!

Dankuwel voor de tip, de volgende keer dat ik in Vlaanderen ben ga ik nog eens de Fnac induiken.

Groetjes,

Eve

donderdag 18 december 2008 - 22:13
minouke

Minouke

maaaaaar géééén slecht woord over hun pateekes hé scones en die taartjes mmmmmmmm hun tea-rooms.
En weet je wat ik ook graag at dat was muntsaus over lamskoteletjes geef toe niet alles was 'bizar'
nu als je echt slecht en Brrrrr wilt eten dat is amerika niet te doen

In Engeland vond ik het niet slecht maar wel ongewone combinatie, die trilpudding vond ik wel minder
vrijdag 19 december 2008 - 14:06
spruce

Spruce

Eve,

bij mijn weten maakte mijn moeder altijd onderscheid tussen lente hutsepot en winter hutsepot.

Beide zijn totaal anders ... zoals je zelf zegt zal elke familie wel zijn eigen versie hebben.
donderdag 7 mei 2009 - 00:34
York

York

Recept voor Limburgse hutsepot uit "Ons kookboek" van de boerinnenbond.
Voor 6 tot 8 personen :
500 gr rundvlees(spiering of platte rib), 500gr schapen- of lamsvlees(schouder, buik of hals), 1 varkenspoot, 1 oor en 1 staart, 4 wortelen, 2 selderstengels, 2 preien, 4 uien, 4 rapen, 500 gr spruiten , halve witte of savooikool, 1,5 kg aardappelen, 4 eetlepels reuzel of spekvet,peper, zout, 1 kruidentuiltje.

Fruit de grofgehakte uien aan in de hete reuzel of spekvet en schik al het vlees erop. Overgiet met water tot het onderstaat en voeg peper, zout en kuidentuiltje toe. Laat 30 min koken en schuim af indien nodig. Voeg vervolgens alle schoongemaakte en fijngesneden groenten toe. Laat onder deksel ongeveer anderhalf uur sudderen en voeg dan de in blokjes gesneden aardappelen toe. Laat nogmaals 45 min sudderen tot alles mooi gaar is en kruid bij indien nodig. Verwijder het kruidentuiltje en serveer in diepe borden.

Smakelijk
dinsdag 12 mei 2009 - 19:30
pastinakel

Pastinakel

Mag het ook Waalse hutsepot zijn? Ik heb in een interessant Waals kookboek een hele reeks varianten op deze soepachtige hutsepot gevonden, waarvan twee met pastinakel, wat in het oorspronkelijke bericht wordt genoemd, maar in de eerdere reacties niet. Het zijn recepten ingezonden door luisteraars van een radioprogramma, en daar zitten ook dames van grootmoederleeftijd tussen.


Al die recepten doen me overigens denken aan Spaanse cocido, en net als bij je grootmoeder, is het ook bij cocido de gewoonte om het vlees apart te serveren. Belgische varianten heb ik zelf nooit gegeten.

De eerdere berichten zijn niet erg recent, dus ik weet niet of nieuwe berichten wel gelezen worden. Als de vraagsteller reageert, wil ik me wel in de recepten verdiepen en er een inzenden dat het best aan de omschrijving voldoet.
donderdag 10 december 2009 - 01:47
Rita1960

Rita1960

Hutspot bij ons?

1/3 aardappelen, 1/3 (winter-)wortels-, 1/3 uien.

koken met weinig water en iets zout, afgieten en serveren (met believen met iets peper) en verder met uitgebakken spekjes of met uitgebakken speklapjes of met een rookworst..

je kunt de winterwortels ook - gedeeltelijk- vervangen- door pastinaken.. wordt het geheel wat steviger van.

mjammie mjammie.. heerlijk...


groetjes,

Rita
dinsdag 15 december 2009 - 20:29
Eve

Eve

Oh Pastinakel, als ge eens tijd hebt om zo'n gerecht op te zoeken, dan graag!
En euhhh... iemand die gerechten voor varkenswangen/kin heeft? We hadden deze zomer voor het eerst onze eigen biggen en die schatjes hadden een driedubbele kin

Gelukkig nieuwjaar!!

Eve
zaterdag 2 januari 2010 - 10:40
Mandy

Mandy

Hai Eve, als je met varkenskinnen ook de varkensNEK bedoelt heb ik nog wel een lekker receptje voor je:
- Stuk varkensnek, ongeveer 1500 gram, [zonder boter, olie, boter- is al vet genoeg van zichzelf!!] in braadslede en 60 minuten in 180 graden oven ( AGA oven 2).
- 100 ml honing smelten en bijvoegen 150 ml espressokoffie, 2 theelepels kaneel en wat clovespowder ( kruidnagel). Heeeeel zachtjes ( oven 4) in 30 minten inkoken.
- Vlees uit pan, inkepingen maken en met bovengenoemd glazuur insmeren, 30 minuten stoven en daarna hetzelfde aan de andere kant: insnijden, insmeren en 30 minuutjes zachtjes doorstoven (oven 3)
- Restant jus, van vlees, verdikken met wat maizena oid, + toevoegen, scheut rode wijn + groentennat.
- Lekker met roastpotatoes en spruitjes.....


.
zaterdag 2 januari 2010 - 17:42
Rita1960

Rita1960

Hoi Eve,

Kinnebakkenspek/ schweinebacken speck,

men neme een halve verse gerookte kop. in een pan met koud water opzetten en plm. 1 uur koken laten. Het spek lossnijden maar er wel aan laten zitten. Het vlees in smeren met 5 gram peper en ook bedekken met flink veel uienringen.
zo'n 500 gram uien gebruiken. Het spek terugklappen en fixeren met spelden of iets dergelijks. Dan in een schone pan o.i.d leggen. begieten met zo'n 20 eetlepels van het hete kookvocht. Dan het hele gemak in de koelkast of op een andere koel plaats zo'n 2 dagen laten liggen (marineren).
Voor de consumptie het spek en de uien verwijderen. het vlees in dunne plakjes snijden en eten maar.. heerlijk op roggebrood.
Ik vond dit vroeger heerlijk, maar ja, ik kan er hier niet aankomen.

voor meer recepten zie ook:

http://www.chefkoch.de
en dan zoeken op schweinebacke.
groetjes,
Rita
zaterdag 2 januari 2010 - 19:28
Eve

Eve

De wondere wereld van oude gerechten! Ik blijf er maar van staan kijken hoeveel eetbare delen er aan een dier zijn - of, beter gezegd: hoe weinig wij ervan wisten!
Een ding is duidelijk, van twee biggen kunnen wij dus een heel jaar eten! Jawadde!

Rita, als ge in toevallig in Engeland langskomt in September dan geven we u wel een kop mee! Een beetje nen groten frigobox nodig, maar allez. Zolang ze u dan maar aan de douane niet tegenhouden, he

Dankuwel voor het advies, wij gaan het maar weer eens uitproberen.

Groetjes,


Eve
maandag 4 januari 2010 - 22:36

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon