menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Boterraapjes

Ga naar meest recente reactie

Jeannette1

Jeannette1

Beste TuinadviesForummers/sters, wie kan ons vertellen wat (Boterraapjes) zijn?
Wij hebben een fijn recept gevonden, maar weten (in ons dorpske) niet wat het is!
Wie kan ons uit de droom helpen, zodat wij ons experiment uit kunnen oefenen EN proeven?

Groetjes, Ger en Jeannette

p.s. is er ook een Nederlandse naam voor?
maandag 1 december 2008 - 14:11
drevelke

Drevelke

Hoi jeannette,

Bij mijn weten zijn dat de gele raapjes zoals "boule d'or"
Meer weet ik er niet van maar ik ga toch eens surfen
maandag 1 december 2008 - 17:57
Rita1960

Rita1960

Hoi Jeannette,

Bedoel je mischien de meiraap/knol? (Navet geel; Brassica rapa var. rapa)
Zie onderstaande link ( als 't werkt tenminste )

http://www.wippert.nl/artikel/9023/Mei%20Knol%20%20geel.htmll

groetjes,

Rita
maandag 1 december 2008 - 18:07
Jeannette1

Jeannette1

@Hai Drevelke, ik hoop dat jij meer suc6 hebt met Googlen!
Ik kreeg meer over motoren te zien dan over eten.
Maar heel erg bedankt voor je reactie en meedenken!
Grt, Jeannette


@Hai Rita, helaas ben ik nog steeds niet verder gekomen en kan nergens iets vinden wat met boterraapjes te maken heeft, althans géén uitleg.
Er schijnen recepten in de betere hotels en restaurants te zijn, MET Boterraapjes!
Maar ook daar krijg je geen gehoor op de vraag wat het is.

AHUUUUUUUUUUUUUU AHUUUUUUUUUUUUU hoe kan ik nu iets maken met iets als ik niet weet wat het is.
Toch hoop ik er nog eens achter te komen, tot zo lang blijft het recept toch echt even liggen!
Bedankt voor je antwoord en ook voor je meedenken.

Grt. Jeannette
maandag 1 december 2008 - 19:29
berenice

Berenice

HALLO GEANETTE en GER


nee hoor ik kan je spijtig genoeg niet helpen
maar ik heb ook en probleemke
wat is RUNDERPOULET (vlees) dit is een recept voor ne goeie hutsepot
zijn er soms SLAGERS in de zaal ??????
of mischien even aan CACTELDERS vragen
grts berenice
maandag 1 december 2008 - 20:28
leeuwtje

Leeuwtje

Ik vond dit:

Een typisch Belgisch produkt is de boterraap. Een simpele en goedkope groente, lijkend op een meiknolletje. Het is een supergroente die in Nederland vrijwel onbekend is.

En ook nog:


Boterraap (navet geel)
Zachter van smaak dan de gewone witte raap. Boterachtig
van smaak zoals de naam doet vermoeden en lichtgeel
van kleur. Geeft zoals truffel een gasachtige geur af.
Verfijnd gebruiken.

groetjes Jori
maandag 1 december 2008 - 20:56
Rita1960

Rita1960

HALLO GEANETTE en GER


nee hoor ik kan je spijtig genoeg niet helpen
maar ik heb ook en probleemke
wat is RUNDERPOULET (vlees) dit is een recept voor ne goeie hutsepot
zijn er soms SLAGERS in de zaal ??????
of mischien even aan CACTELDERS vragen
grts berenice

Hoi Berenice,

Ben wel geen slager zoals Dirk maar:
Runderpoulet: is bij ons soepvlees gemaakt van het rund (uiteraard) en volgens mij uit de riblappen en die zijn dan in kleine stukjes gesneden.
Is heerlijk in de hutspot. Je kunt trouwens ook een - goede gekruide- verse worst mee laten koken.
mjammie, mjammie.

groetjes,

Rita
maandag 1 december 2008 - 21:43
leeuwtje

Leeuwtje

Ik denk dat dit hem is:

[afbeelding verwijderd niet-https]
maandag 1 december 2008 - 23:39
Jeannette1

Jeannette1

Beste TuinadviesForummers/sters,

Enige dagen geleden vroeg ik wat "Boterraapjes" waren.
Tot de dag van vandaag, heeft niemand mij echt kunnen vertellen wat dit is, wel waar het op lijkt en dat wij het in Nederland niet kennen.
Helaas is dit ook zo, terwijl het in België toch veel gebruikt blijkt te worden.
Leeuwtje heeft zelfs een foto van een "Rettie" laten zien, wat meer een soort scherpe "Radijs" is.
Toch hebben wij gisteren dit recept gemaakt en het smaakte overheerlijk.
Uit noodzaak, hebben wij enige artikelen verwisseld voor iets anders.
Het recept is afkomstig van Auteur: Chef-kok Stef Lauryssen van http:www.receptjes.be .

In plaats van de Boterraapjes, hebben wij koolraap reepjes gesneden en (zoals beschreven), in blokjes gemaakt.
Ook hebben wij de blokjes aardappelen verruild voor krielaardappeltjes (rond) verpakt.
De witte bonen hebben wij vervangen door "Boterboontjes", (fijne haricoverts wit) volgende keer nemen wij witte bonen.
Hierbij plaats ik het recept, omdat het zeer zeker de moeite waard is om eens een apart en lekker soepje te maken.
Zonder vlees, was dit een heel goede maaltijdsoep!

WINTERSE BOERENSOEP

Ingrediënten:

2 stokken prei, gesneden en gewassen
4 flinke uien, in blokjes gesneden
1 klontje boter of margarine
250 gram witte bonen, geweekt en gekookt
250 gram boterraapjes, in blokjes
500 gram aardappelen, geschild en in blokjes gesneden
1 savooi kooltje, ontnerft en in reepjes gesneden
500 gram wortels, in blokjes gesneden
300 gram kleine spruitjes
4 rubdvleesbouillonblokjes
enkele blaadjes laurier
3 liter water
zout-peper
muskaatnoot

Bereidingswijze:

Stoof de prei en de uien glazig in de boter.
Voeg hierbij de aardappelblokjes, de helft van de wortelblokjes en de helft van de reepjes savooikool.
Voeg de 3 liter water en de bouillonblokjes toe.
Breng op smaak met peper, zout, muskaatnoot en enkele blaadjes laurier.
Breng dit alles aan de kook en laat 20 minuten koken. (Roer wel zo nu en dan even)
Mix de soep fijn, voeg de overige groenten, boontjes en boterraapjes toe en laat nu nog 10 minuten doorkoken.

Tip: Je kunt er stokbrood bij geven, maar de soep op zich is al een echte maaltijdsoep (net als snert-erwtensoep).

Vanaf deze plaats, wens ik u allen smakelijk eten!

Groetjes, Jeannette
zaterdag 6 december 2008 - 10:22
leeuwtje

Leeuwtje

Hoi Jeanette,

Ik dacht dat ik je het antwoord wel gegeven had.
Een boterraap is een gele knolraap (ook wel meiraap of meiknolletje genoemd, ze worden ook wel navet geel of gele navets genoemd. Dan is het al makkelijker te googlen.

Dit is hem:




[afbeelding verwijderd niet-https]

foto boven: Gele meirapen van het ras Teltower (Brassica rapa)

Meiknol
andere namen zijn: meiraap, teltower

Rapen worden al eeuwenlang verbouwd. Tot voor kort hadden rapen onder koks overal ter wereld geen goede reputatie. Dit komt deels omdat ze altijd gezien worden als veevoer en deels omdat weinig mensen de moeite hebben genomen te ontdekken hoe ze lekker klaargemaakt kunnen worden.

De fransen daarentegen hebben altijd veel meer respect gehad voor de raap. In de loop der eeuwen hebben ze menig recept bedacht voor hun tere navets ; ze roosterden ze, karameliseerden ze in suiker en boter of stoomden ze alleen maar en serveerden ze met boter. Jonge, malse rapen zijn ook al jarenlang populair in het Middelandse-Zeegebied. Men kent daar dan ook veel gerechten waarin rapen gecombineerd worden met vis en gevogelte of met tomaten, uien en spinazie.

voedingswaarde
Knol(mei)rapen zijn een goede bron van kalk en kalium.


bron de gezonde apotheker


Heb je nu dan wat je bedoeld?
zaterdag 6 december 2008 - 11:36
leeuwtje

Leeuwtje

En dan ook nog dit:

[afbeelding verwijderd niet-https]

RAPEN (GOUDBALLEN) A

Deze meiraapjes hebben wel wat weg van de ouderwetse Teltower en zijn anders dan de gewone navetjes. Goethe riep de geel-beige meiraap(Teltower) uit tot zijn favoriete groente; een warm aroma, vol van smaak, je proeft de natuur. Per postkoets liet hij ze naar Weimar brengen.Elk jaar stuurde men vanuit Teltow, een stad in het zuiden van Berlijn, een paar vaten meiraapjes naar de paus.Volgens een schrijver uit 1740 exporteerden handelslieden de raapjes tot in Portugal aan toe en was Teltow, het echte vaderland van de smakelijke raapjes.Hoewel de witte raapjes op de zandbodem van de Mark lang niet zo groot werden als elders, werden ze wel heerlijk zacht. De afgelopen decennia nam de teelt onder glas af, maar sinds 1996 experimenteert een agrarische coöperatie weer met het uitzaaien op grotere schaal.U kunt de raapjes stoven en met een heldere meelsaus serveren, maar U kunt ze ook glaceren; laat wat suiker in boter een karamelachtige smaak krijgen, voeg de raapjes toe en giet er vervolgens vleesbouillon overheen; laat de raapjes stoven tot de bouillon is verdampt.Prijs per kilo.....

bron gcos.nl
zaterdag 6 december 2008 - 11:41
Jeannette1

Jeannette1

Hai lief Leeuwtje,
Helaas heb ik ook met Googlen niets van al die woorden (namen) kunnen vinden.
Vandaar dat ik je echt wel dankbaar ben voor je uitleg, je foto en het stukje uit je andere geplaatste stukje!!!
Lopen wij Nederlanders dan zoooooooooooo achter???
Zouden wij in Nederland of België zaadjes van deze boterraapjes kunnen kopen?
Want als het in Nederland niet te koop is, zou ik het wel zelf (voor eigen gebruik) in ons tuintje willen hebben.
Nogmaals bedankt voor alles, het antwoord op het zaad, hoor ik wel weer een keer.

Groetjes, Jeannette
zaterdag 6 december 2008 - 13:55
kerstkind

Kerstkind

Hoi lieve Jeannette,

ook ik heb eventjes gegoogled en dit gevonden:
Brassica rapa of te wel keukenraap. Zie bovenstaande foto: de ronde knollen!!!

Ook wij in Nederland kennen dit: zowel de knol als de jonge malse bladeren kunnen
gebruikt worden.(als soort spinazie)
Het is familie van de koolrabi(raap).

Nog een recept: stamppot op grootmoeders wijze
voor 4 personen:

1/2 kg spiering
1/2 kg soepvlees
water
peper en zout
tijm en laurier
1/2 kg wortelen
1 kg aardappelen
1 kleine knolselderij
4 uien
4 stoofpreien
2 rapen
1/2 savooiekool
200 gr. spuiten

Bereidingswijze:
Leg het vlees in een kookpan en giet er water op tot het vlees onder staat. Breng het met
de kruiden aan de kook en laat het 1 uur koken. Maak alle groenten en de aardappelen schoon
was ze en snijd ze in kleine stukken. Voeg achtereenvolgens de wortelen, de aardapp., de knolselderij
uien, de prei, de rapen, de kool en de spruiten bij het vlees en laat alles gaar koken.
Haal het vlees uit de pan, ontbeen het en snijd het in kleine stukjes.
Laat de groenten zonder deksel koken om het vocht te laten verdampen. verwijder de tijm en de
laurier. Roer de groenten door elkaar en stamp ze niet te fijn. Dien ze samen met het vlees op.
Geef hierbij bruin brood met boter en mosterd.

Een stevige maaltijd. Smakelijk eten....


groetjes José
zaterdag 6 december 2008 - 17:42
leeuwtje

Leeuwtje

Hoi Jeanette,

Vreeken verkoopt zaden.
Kijk maar bij bestelnummer: 240200 en bij 240150

Kun je ze je man zelf laten kweken aankomend jaar! haha.
zaterdag 6 december 2008 - 22:59
Jeannette1

Tekst aangepast

Jeannette1

@Hai José,
Ik denk weer dat wij andere knollen/bollen bedoelen.
Die Ger en ik bedoelen, zijn nogal lelijk met de wortels eraan en zitten er plat tegenaan.
Vaak zijn ze ook nog heel erg vuil.
Waar jij en Leeuwtje het over hebben, zijn mooie gladde licht gekleurde bolletjes.
Als ik weer eens mee ga naar een winkel om dit te kopen, zal ik een foto nemen van de "Koolraap" die wij alleen maar hebben in de winkels bij ons in het durp.
Maar..... ik heb wel dat heerlijke recept van jou overgenomen, want dit is echt een maaltijdsoep, die met dit weer zeker aanslaat!!! Jammie, Jammie


@Hai Leeuwtje, bedankt voor al je medewerking, ik ben erg blij met de informatie die je mij geeft.
Nu kunnen wij zelf de zaadjes van de BOTERRAAPJES bestellen en wat wij eventueel over hebben volgend jaar (hahaha), sturen wij dan naar België, naar die mensen die ze hebben willen.
Hopelijk kunnen wij er ook zaadjes vanaf halen, zodat wij over 2 jaar velen kunnen helpen!
Want lieve mensen, alles wat je krijgt hoef je niet te kopen!
Had "de Vreeden" ze maar, die zit vlak bij ons, maar een emailtje is eigenlijk nog wel zo makkelijk, hoeven wij de deur niet meer uit. (die oudjes) hahaha

Nogmaals, allemaal bedankt en deze recepten zijn zeker voor herhaling vatbaar!
Groetjes, Jeannette
zaterdag 6 december 2008 - 23:21

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon