menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Boerekoolstoemp

Ga naar meest recente reactie

annd6

Tekst aangepast

Annd6

Ik ga voor de eerste keer (hier in Vlaanderen is de groente minder gekend) boerenkool bereiden.
Paarse boerekool meerbepaald, zo recht uit mijn tuintje
Ik wou een boerenkoolstoemp maken maar ik wou hier toch eens polsen bij de Nederlandse forumleden naar tips voor een geslaagde stoemp!
Heeft iemand een superreceptje?

Groetjes
Ann
dinsdag 15 juli 2008 - 17:19
Rita1960

Tekst aangepast

Rita1960

Hallo Ann,

Als je met boerekoolstoemp "stampot maus" bedoelt is hier een lekker recept.

aardappelen schillen, boerenkool zonder nerf en liefst klein ( even - een dag- in de diepvries gedaan zodat ze goed bevroren is, dan klein-fijn maken door op de plastic zak te slaan )
de bodem van de pan met aardappelen vullen, en uiteraard water toevoegen, iets zout toevoegen en daarop de boerenkool (maus) leggen. Hierbovenop een stukje gezouten buikspek of een verse worst leggen.
Dan laten koken tot de aardappelen gaar zijn, afgieten en stampen ( spek en/of de worst wel eerst even apart leggen.) klontje boter of anders een beetje warme melk toevoegen voor de smeuigheid.
Ook lekker met draadjesvlees en jus, of een gehaktbal. Oh ja.. een rookworst smaakt er ook prima bij!
EET ZE!

groetjes,

Rita
dinsdag 15 juli 2008 - 19:44
annd6

Annd6

Rita,
dat klinkt ook erg lekker!
Ik heb ze nu fijngesneden, paar minuutjes gekookt en dan onder de puree geroerd en dat met wat zout peper en nootmuskaat op smaak gebracht. Samen met wat jus en een kalfsworst was dat erg lekker!

Ze zeggen altijd dat boerenkool het lekkerst is als je het oogst na wat vorst,dat invriezen voor een dag voor gebruik, heeft dat hetzelfde effect dan?

Groetjes
Ann
dinsdag 15 juli 2008 - 22:07
Rita1960

Rita1960

Ann,

Ja, bij boerenkool eerst de vorst erover Of moeder natuur dit doet of de vriezer, dit geeft hetzelfde resultaat. De kool wordt er lekkerder van!

Nog een vraagje aan jou: Blijft de paarse boerenkool paars na het koken of wordt hij groen?
(heb deze variant van de kool nog niet gehad)

groetjes,

Rita
woensdag 16 juli 2008 - 06:21
annd6

Annd6

Nog lekkerder! Dat beloofd, ik vond hem zo al erg lekker.
Dan zal het vlug nog eens op het menu staan!

De paarse kleur verdwijnt wel wat in het blad zelf en wordt (mooi) diep groen, de nerven blijven paars.
De plant op zich is wel erg mooi om zien! Zal straks nog eens wat foto's maken als het even ophoudt met regenen.

Ik heb ook nog een vraagje
Hoe vries je de boerenkool; het beste in? Rauw dan of toch even blancheren?
De planten staan hier weelderig en ik denk dat het tijd wordt om in te vriezen.

Groetjes
Ann

woensdag 16 juli 2008 - 08:58
corrielat

Corrielat

Ann,

Het water loopt mij al uit de mond,

Al is het eigenlijk geen tijd om boerenkoolstamp te eten....hij smaakt met dit druilerige regenweer natuurlijk overheerlijk,

ik heb vandaag zelfs erwtensoep gegeten ook een echte winterkost,

en ja, wat er al geschreven is, boerenkool maak je schoon snijd het fijn en vries het een paar dagen/weken in,

hij wordt daar nog lekkerker van.
woensdag 16 juli 2008 - 13:47
annd6

Annd6

Corrie,
dat is eigenlijk inderdaad niet meteen een groente voor nu te eten maar hij is volgroeid en inderdaad bij dit weer is het niet eens zo erg, integendeel!

Dan zal ik hem rauw invriezen, kijk er nu al naar uit om hem zo eens te proeven!

Nog een fotootje van de paarse soort:
De groene heb ik ook staan maar die is nu nog klein, die hoop ik mee de winter in te kunnen nemen en zo nog verse groenten te hebben.
[afbeelding verwijderd niet-https]
[url=http://g.imageshack.us/g.php?h=168&i=tuin2008153ir4.jpg][afbeelding verwijderd niet-https]

Groetjes
Ann
woensdag 16 juli 2008 - 14:32
annd6

Annd6

Heb ondertussen eens gegoogeld....er zijn er bijna evenveel die zeggen dat je het niet kan invriezen als mensen die zeggen dat het wel kan!

Raar hoor
Inieder geval ga ik het toch lekker doen!
Groetjes
Ann
woensdag 16 juli 2008 - 14:51
Rita1960

Rita1960

Hoi Ann,

Ik vries de boerenkool al jaren in! Eerst even door het water slingeren... dan de dikke nerven verwijderen en zo de plastic zak in... Enne... ik lust het ook wel in de zomer ( net als snert en bruinebonensoep )

groetjes,

Rita
woensdag 16 juli 2008 - 18:32
annd6

Annd6

Heb net twee grote zakken ingevroren, net zoals je zei: de nerven eruit, wassen en ik heb het gauw ook even een beetje fijngesneden.
Volgende week ga ik hem al zeker maken...misschien deze week nog, ben té benieuwd naar het effect van de vrieskou op de smaak.


Bedankt voor alle goede raad!
Groetjes
Ann
woensdag 16 juli 2008 - 20:00
printemps

Printemps

hallo

normaal gezien zou de smaak achter moeten worden
alléé bij spruiten is dat toch zo

mvg
an
donderdag 17 juli 2008 - 13:09
annd6

Annd6

An,
ik begrijp niet zo goed wat je bedoeld

Groetjes
Ann
donderdag 17 juli 2008 - 13:19
jp

Jp

Beetje domme vraag : wat is "draadjesvlees" (las ik ver bovenaan dit item) ?
donderdag 17 juli 2008 - 14:25
annd6

Annd6

Rundsvlees dat je langzaam laat sudderen.
Er bestaat zelfs een genootschap!

Het is iets typisch Nederlands denk ik.
http://www.draadjesvlees.nl/

Groetjes
Ann
donderdag 17 juli 2008 - 14:46
jp

Jp

zoiets als stoofvlees of soepvlees dus, bedankt
donderdag 17 juli 2008 - 17:14
Rita1960

Rita1960

Hoi JP,

Draadjesvlees is inderdaad van het rund en hiervoor is geschikt de dikke lende, dunne lende, riblappen
(doorregen). Wordt idd ook wel genoemd stoofvlees, maar is bij ons geen soepvlees!

groetjes,

Rita
donderdag 17 juli 2008 - 19:18
corrielat

Tekst aangepast

Corrielat

Stoofvlees smaakt het lekkerst in een belgiesch frietkot,

met heerlijke belse frietjes en belgische mayonaise

wel veel gezegd voor een hollandse he,

Maar het is echt waar!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

maar ik vind het niet lekker bij boerenkoolstamp, maar dit is natuurlijk persoonlijk,
wel lekker bij wortelstamp!!!!!
donderdag 17 juli 2008 - 19:21
annd6

Annd6

Dat kan ik enkel beamen, frietjes zijn hier het allerlekkerst

Heb ook nooit gesnapt wat jullie lekker vinden aan frietsaus

Heb vandaag de boerenkool weer gemaakt! Kon weer niet wachten he en hij is echt nog lekkerder uit de diepvries!
En , Rita, die tip van met de zak een paar keer te slaan....keigoeie tip! Ik ga dat eens proberen met peterselie, scheelt een hoop hakwerk!

Groetjes
Ann
donderdag 17 juli 2008 - 19:26
Rita1960

Rita1960

Hoi Ann,

Ik wist niet dat je peterselie ook in kunt vriezen. Laat je het weten hoe de smaak is na het invriezen??

groet'n

Rita
donderdag 17 juli 2008 - 19:31
annd6

Annd6

Ja dat kan, sommige éénjarigen verliezen hun smaak maar peterselie en kervel niet, munt kan nog net.
Ik vries elk jaar een zak of vijf in, goed plat en dan breek ik daar stukken af naargelang ik het nodig heb.
Ik gebruik het erg veel in gerechten, dus vind ik het leuk altijd een voorraadje te hebben.
Probeer het maar, het lukt prima.

Groetjes
Ann
donderdag 17 juli 2008 - 19:39
Rita1960

Rita1960

Thanx Ann,

ga het proberen dit jaar heb er verschillende (grotere) planten van staan die zo'n beetje geoogst kunnen worden.

groetjes,

Rita
donderdag 17 juli 2008 - 20:16
annd6

Annd6

Nog een dingetje: laat de blaadjes (ik heb het liefst de platte breedbladige soort) goed drogen na het wassen voor je ze hakt (maar probeer je zak-mep-methode ook eens ) Ik zwier ze eerst droog met een sladroger en dan laat ik ze even liggen tussen keukenhanddoeken.

Groetjes
Ann
donderdag 17 juli 2008 - 20:24
Eve

Eve

Vraagje: ik heb ook wat paarse (en groene) boerekool, ook voor de eerste keer en nog nooit gegeten of zien klaarmaken. Wanneer is die groot genoeg om ingevroren te moeten worden? Is die dan per definitie te groot om te blijven staan? Worden ze slecht als ze te lang blijven doorgroeien?
Ik heb twee Black Toscany's, van dezelfde persoon gekregen en op dezelfde tijd geplant. Eentje is amper 20cm hoog, die andere zeker 40-50cm. Is die laatste klaar voor de diepvries of worden die nog groter?

Ik heb ook twee rode kolen die onze trots waren omdat ze zo goed groeiden, maar nu ben ik bang dat ze gaan splitten omdat ze zoveel groter zijn dan alle andere. Kan ik die ook uit de grond halen en een dag in de diepvries leggen vooraleer klaar te maken? Ik had dat aan hubby eens voorgesteld maar niet gedacht dat dat serieus zou werken.

Dankuwel,

Eve

maandag 28 juli 2008 - 14:35
annd6

Annd6

Bij mij was de paarse een flinke halve meter tot 60 hoog.
Dan kan je hem invriezen.
Die ene die klein is gebleven, heeft die minder zon ofzo gehad? Als die op dezelfde dag is geplant en het is dezelfde soort denk ik niet dat hij nog gaat groeien.
Ik zou de groenten toch niet te "oud" laten worden, best is dat je ze op hun piek eet of invriest.
Ik heb nog boerenkool staan die later geplant zijn, die gaan denk ik mee de winter in kunnen.
Rode kool zou ik toch eerst best volledig bereiden, alvorens hem in te vriezen.
Zo heb ik het toch altijd gedaan en het staat ook zo in de fameuze "kookbijbel van de boerinnenbond"

Groetjes
Ann
maandag 28 juli 2008 - 15:15
Rita1960

Rita1960

Hoi Ann,

Is bij jou de boerenkool nu al zo'n 50 - 60 cm hoog? Wanneer zaai je ze dan.. die van mij heb ik een 14 dagen geleden pas in de grond gezet ( na ze vanaf zaad opgetrokken te hebben tot verpootbare plantjes.) Deze zijn nu zo'n 10/15 cm hoog. En daarnaast heb ik vorige week nog in perspotjes gezaaid.
Voordat deze uitgepoot worden zijn we nog zo'n 4 weken verder.
En oogsten doe ik ze pas in nov/dec/jan

groetjes,

Rita
maandag 28 juli 2008 - 20:08
annd6

Annd6

Rita, de paarse heb ik half mei geplant, toen waren dat al flinke planten van 15 cm. Die zitten nu in de vriezer.
Dan heb ik er een maand geleden , ongeveer, er nog eens een paar gezet, die zijn nu zo'n 25 cm.
Vorige week heb ik de laatste gezet.
Ik vind het leuker als niet alles in één keer klaar is, dan kan ik het verwerken of consumeren ook spreiden.
Groetjes
Ann
maandag 28 juli 2008 - 20:39
Eve

Eve

Oooh, ik ga er rap ook nog wat zaaien. En die boerinnebond, die zal het wel weten!
Dankuwel!
dinsdag 29 juli 2008 - 11:34
annd6

Annd6

Eve,
het lijkt me een beetje laat om nu nog te zaaien, die van vorige week die ik zette waren al plantjes van 10 hoog.
Misschien kan je nog ergens plantjes vinden? Aveve heeft altijd een mooi aanbod.

Ja, is zo'n beetje een kookbijbel hé, die dikkerd, als ik iets niet weet zoek ik het daar meestal in op.

Groetjes
Ann
dinsdag 29 juli 2008 - 12:02
Rita1960

Rita1960

Hallo Eve en Ann,

Ik heb vorige week zaterdag nog weer zaadjes gezaaid in perspotjes. Kan dus wel
zorg er dan wel voor dat je de boerenkoolzaad hebt voor de herfst- of winterteelt.

groetjes,

Rita
dinsdag 29 juli 2008 - 20:00
Tine

Tine

Wat ook heel lekker is in de stamppot boerenkool is, als je het op je bord hebt, een scheutje wijnazijn erover of eten met wat piccalilly. Heerlijk. Ik zit nu al weer naar de winter uit te kijken.(maar niet heus)

Tine
dinsdag 29 juli 2008 - 23:11

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon