menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Rabarber oogst

Ga naar meest recente reactie

Merel

Merel

De eerste oogst is binnen

[afbeelding verwijderd niet-https]

3 eieren-300gr zelfrijzende bloem-150gr fijne suiker-100gr boter-3appels of in dit geval fijngesneden rabarber-bloemsuiker

1-warm de oven voor op 180graden
2-beboter een taartvorm en bestuif met wat bloem
3-klop de eieren en de suiker tot een bleke en luchtige massa en roer en dan de zachte boter onder, alles goed mengen
4-schil de appels of rabarber en snij in kleine stukjes
5-zeef de zelfrijzende bloem boven het mengsel, voeg de fruitstukjes toe en meng voorzichtig
6-schep het deeg in de taartvorm en bak gedurende 30 a 40 minuten in de oven
7-haal de taart uit de oven, laat hem afkoelen en bestrooi met wat poedersuiker.

Nog altiijd rabarber over?

Maak rabarberspijs met kleine stukjes, of ga er ff met de mixer door, laat afkoelen en voeg een flinke borrel gin toe.
giet over in een diepvriespotje en laat onder een paar keer omroeren het geheel bevriezen.
schep nu met een stevige shraper een aantal bolletjes van het rabarberijs in een groot glas, 7up er over, mooie gekleurde rietjes of stampertjes, achterover vallen en slurpen maar

Merel
woensdag 4 juni 2008 - 05:04
hannibal

Hannibal

Hallo,
Ik wil wel eens proeven hoor, 't ziet er verdorie zooooooo lekker uit.

woensdag 4 juni 2008 - 08:29
Eniavaswen

Eniavaswen

Amai, het water loopt al in mijn mond.
woensdag 4 juni 2008 - 08:54
rialle

Rialle

Oooh Merel, heerlijk!! Deze gaat zeker gemaakt worden!

Ik heb toevallig enkele weken geleden een aantal rabarberplanten gekregen en gelukkig zijn ze goed aangegaan. Oogsten kan ik nog niet, maar áls het zo ver is, zal ik zeker jou recept gebruiken. Het ziet er erg smakelijk uit zeg!

Eén vraagje: doe je geen extra suiker op de rabarber zodat hij niet zo zuur is?
Een béétje zuur mag hij best zijn hoor, dat is juist lekker, maar soms is rabarber zó ontzettend zuur dat je gezicht ervan vertrekt!

Groetjes Rialle
woensdag 4 juni 2008 - 13:46
Matabish

Matabish

[afbeelding verwijderd niet-https] Merel!!

Het recept is al opgeslagen, want dat wil ik zeker eens maken!!
Bij je benodigdheden zet je 'rabarber-bloemsuiker', ik veronderstel dat je die twee ingrediënten mengt voor je ze bij het deeg doet, zodat de rabarber minder zuur is?

dankbare groetjes,
Matabish.


woensdag 4 juni 2008 - 13:56
Jeannette1

Jeannette1

Hai Merel, dat word SMIKKELEN EN SMULLEN!!!

Ook ik zou willen weten wat je bedoelt met rabarber-bloemsuiker.

Het IJSDRANKJE lijkt Ger wel iets, maar ik zal er zeker ook wat van gaan smullen hoor!!!

Bedankt voor deze heerlijke receptjes!!!

Weten jullie trouwens, dat je de bladeren van de Rabarber op de aarde kunt leggen zodat de slakken er onder gaan zitten en je ze zo makkelijk kunt verwijderen?

Groetjes, Jeannette
woensdag 4 juni 2008 - 15:12
Merel

Merel

Geen exstra suiker toegevoegd en ja je gaat er lichtjes gekke bekke van trekke maar ik vondt da juist een pluspunt!
Je zou de rabarber een nachtje in de suiker kunnen laten trekken maar ik zou opteren voor een mierezoet dessertwijntje erbij of een bolleke ijs met een kwakje room

De rabarber-bloemsuiker zijn twee aparte ingridienten, schrijffoutje dus, ik gebruik de bloemsuiker alleen om de taart af te werken als ik het geduld heb om er af te blijven tot ze afgekoeld is tenminste

Merel
donderdag 5 juni 2008 - 01:19
Jeannette1

Jeannette1

Beste Merel, mijn vroegere IT-leraar zei wel duizenden keren tegen mij:
LEZEN, LEZEN, LEZEN en nog eens LEZEN!!!
Maar dan wel GOED LEZEN!!!

Nu blijkt wel, dat die lieverd WEER eens gelijk heeft gehad!

Jij hebt namelijk helemaal géén schrijffoutje gemaakt, (zou trouwens nooit erg geweest zijn hoor!).

Jij hebt bij de ingrediënten namelijk tussen elk ingrediënt een streepje staan, dus wij hadden moeten LEZEN, dat dit ook een ingrediënt op zich was!

Alleen noemen wij in dit Kikkerlandje, Bloemsuiker ... Poedersuiker, elk zijn/haar meug.

Uiteindelijk heeft een GOED verstaander/ster een 1/2 woord nodig toch!

Nogmaals bedankt voor dit recept en ..... wij staan open voor alle lekkere recepten!

Groetjes, Jeannette
donderdag 5 juni 2008 - 09:41
Ingeroosje

Ingeroosje

De eerste oogst is binnen

[afbeelding verwijderd niet-https]

3 eieren-300gr zelfrijzende bloem-150gr fijne suiker-100gr boter-3appels of in dit geval fijngesneden rabarber-bloemsuiker

1-warm de oven voor op 180graden
2-beboter een taartvorm en bestuif met wat bloem
3-klop de eieren en de suiker tot een bleke en luchtige massa en roer en dan de zachte boter onder, alles goed mengen
4-schil de appels of rabarber en snij in kleine stukjes
5-zeef de zelfrijzende bloem boven het mengsel, voeg de fruitstukjes toe en meng voorzichtig
6-schep het deeg in de taartvorm en bak gedurende 30 a 40 minuten in de oven
7-haal de taart uit de oven, laat hem afkoelen en bestrooi met wat poedersuiker.

Nog altiijd rabarber over?

Maak rabarberspijs met kleine stukjes, of ga er ff met de mixer door, laat afkoelen en voeg een flinke borrel gin toe.
giet over in een diepvriespotje en laat onder een paar keer omroeren het geheel bevriezen.
schep nu met een stevige shraper een aantal bolletjes van het rabarberijs in een groot glas, 7up er over, mooie gekleurde rietjes of stampertjes, achterover vallen en slurpen maar

Merel




Hé, dit zie er zeer lekker uit hoor, ik bak soms ook eens een rabarber of appeltaart.
Op 5/07 serveer ik voor een 40tal mensen een dessert buffet, dit is voor mijn collega die vandaag 50 jaar word, zij heeft mij dit gevraagd.
Ik ben nu bezig om een mapje te maken met de voorstellen wat ik zo al zou maken.
Ik kijk er naar uit hoor om dit te doen,
Hier een receptje voor jou,




Perenclafoutis met honing
Ingrediënten
1 eetlepel boter
4 eetlepels vloeibare honing
sap van 1 citroen
4 geschilde peren
3 eieren
4 eetlepels room
150 g fijne suiker
75 g amandelpoeder
2 eetlepels maïszetmeel
Bereidingswijze
1. Verwarm de oven voor op 210° C. Laat 1 eetlepel boter smelten. Doe er 4 eetlepels vloeibare honing, het sap van 1 citroen en 4 (stevige) geschilde peren in partjes bij.
2. Schep goed om en laat een beetje karameliseren. Klop 3 eieren los met 4 eetlepels room, 150 g fijne suiker, 75 g amandelpoeder en 2 eetlepels maïszetmeel.
3. Schep de peren in een licht beboterde ovenschaal. Schenk er het eimengsel bij. Zet ongeveer 35 minuten in het midden van de oven.









Vriendelijke groetjes Ingeroosje


donderdag 12 juni 2008 - 10:39
Merel

Merel

Merciekes Ingeroosje voor dit receptje, ga ik zeker ook eens uitproberen

Merel
vrijdag 13 juni 2008 - 22:41
Jeannette1

Jeannette1

Hai Ingeroosje, ik ben zo brutaal geweest om jouw recept ook uit te printen!

Het lijkt mij een reuze lekker recept en Ger heeft dan weer iets aparts te maken!

Bedankt, groetjes,

Jeannette
zondag 15 juni 2008 - 22:57

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon