menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Pizza

Ga naar meest recente reactie

line13

Line13

beste leden,

kan iemand mij helpen aan een goed recept om zelf pizzadeeg te maken zonder dat het op brooddeeg lijkt?
tips voor de vulling zijn ook welkom!
dank
vrijdag 28 maart 2008 - 17:21
duupje

Duupje


dag pizza liefhebber


ik zal je myn pizzadeeg recept geven

380 gr bloem
1,5 maatje droge gist ofwel 12 gr
190ml water
klein maatje zout ofwel 8 gr
20 GR SUIKER
olie

alles goed kneden.ik doe da met t machien eerst 4min op lage snelheid en dan 8 min op hogere snelheid.
dan laten ryzen tot t verdubbeld is (alez ongeveer)
dan goed uitrollen
ik heb zo schotels van 45 cm doorsnee en zo 1 bol past daar goe in.
daar gaat dan de sous op en dan myn basis zoals stukjes kaas en hesp en dan kunde der nog alles opleggen wa ge wilt.voor inspiratie neem een kaart van uit de pizzeria en dan ziet ge wa zy der zoal opdoen.by my moet der zeker ananas op.
ik eindig altyd met gemalen kaas en ik gebruik pecorino kaas.
en wa ge zeker ni moogt vergeten is OREGANO (juist voor t de oven ingaat) da geeft een goeie smaak en die typische pizza geur.
dan dikke 20min in de oven op 200 graden

in stukken snyden en SMULLEN MAAR


awel heb der goesting van gekregen ga der morgen ook maken.ga seves de sous al maken dan kan di gans de nacht trekken moet ge ook eens proberen heel lekker.

groetjes ERNA







vrijdag 28 maart 2008 - 20:22
annd6

Tekst aangepast

Annd6

Ik doe er ook wat olijfolie bij.
Minder suiker en gist wel, op 500 gr bloem 20 gr verse gist, theelepel suiker en theelepel zout.
Semolinabloem of griesbloem is ook goed voor pizzadeeg.
Ik laat het deeg meestal éénmaal rijzen maar ik heb al gehoord van mensen die het niet laten rijzen.

Qua vulling, allereerst een knaller van een tomatensaus, daar valt of staat je pizza mee vind ik
Met verse tomaten, ui, beetje bouillon, beetje tomatenpuree, chillipoeder, oregano (zoals Erna zegt: is typisch pizza en ik doe ook op het eind er een beetje bij op) en verse basilicum.
Voor de rest vind ik qua toping dat je best nooit de massa van één soort erop legt, less is more, mijn favoriete toping is : champignons (dun zodat ze de pizza niet te nat maken), paprika (ook dun) , cobourgham of gerookte hesp of stukjes spek, oud-brugge kaas, buffelmozarella en groene olijven in schijfjes gesneden.
Veel uitproberen en testen en je vind zo wat je lekker vindt.
Wat ook erg smaakt is : als hij uit de oven komt wat rucola erover strooien en wat lekkere olijfolie erop druppelen, die peperige rucola smaakt super op pizza.
Nog lekker: schijfjes hardgekookt ei en als je echt eens iets speciaals wilt: doe een rauw ei op je pizza nét voor hij de oven in gaat (zorg wel dat er zo'n beetje een randje is aan de pizza) lekkér!
Of scampi's, ansjovis, courgettetagliatelle, mossseltjes, enz....
Veel succes!
Groetjes
Ann
vrijdag 28 maart 2008 - 23:10
printemps

Printemps

hallo

ik neem de mix voor pizza van Aveve
lekker gemakkelijk en ik kieper alles in de broodmachine
moet enkel uitrollen en beleggen

mvg

an
zaterdag 29 maart 2008 - 13:10
Ingeroosje

Ingeroosje

beste leden,

kan iemand mij helpen aan een goed recept om zelf pizzadeeg te maken zonder dat het op brooddeeg lijkt?
tips voor de vulling zijn ook welkom!
dank


Pizza deeg - basisrecept
Ingrediënten
• 300 gram bloem
• 4 gram instant gist
• 1 afgestreken theelepel zout
• 3 eetlepels olijfolie
• 0,5 theelepel suiker
• 10 centiliter lauwe melk
• 5 centiliter lauw water

• Variatie:
• 1 theelepel gedroogde Italiaanse kruiden
Bereidingswijze
1. Makkelijke methode:
Zorg dat alle ingrediënten op kamertemperatuur zijn, anders werkt de gist niet of onvoldoende.
Neem een half kopje lauw water. Roer een halve theelepel suiker door het water en strooi de instant gist erbij. Zet het kopje op een warme plaats en laat 10 min. staan. Knikker alles in de broodmachine; kies het juiste programma en klaar is de deegbal.
2. Traditionele methode:
Zorg dat alle ingrediënten op kamertemperatuur zijn, anders werkt de gist niet of onvoldoende.
Neem een half kopje lauw water. Roer een halve theelepel suiker door het water en strooi de instant gist erbij. Zet het kopje op een warme plaats en laat 10 min. staan.
Zeef de bloem in een kom. Maak een kuiltje in het midden en giet hierin het gistmengsel. Roer de melk door de bloem. Voeg de olijfolie en het zout toe. Kneed goed door zodat een soepel deeg ontstaat. Wanneer de consistentie van het deeg niet goed is eventueel nog wat bloem of melk toevoegen. Bestrooi je werkblad met wat bloem en kneed hierop het deeg nog eens goed door. Doe het deeg terug in de kom, dek af met een vochtige doek en laat op een warme plaats ca. 30 min. rijzen, totdat het deeg 2x zoveel is geworden. Kneed het deeg nog eens goed door en maak er een mooie ronde bal van.

Zowel bij methode 1 als methode 2 rollen we de deegbal met de deegroller uit tot een plak met een doorsnede van ca. 35 cm. Doe dit op een ondergrond die licht met bloem bestoven is, zodat het deeg niet gaat plakken. Neem de pizzabodem voorzichtig op en leg hem in een ingevette pizzavorm of op een ingevette bakplaat. Maak de rand de pizzabodem iets dikker, zodat de vulling er niet af kan lopen. Dek hem af en laat hem op een warme plaats nog eens 30 min. rijzen. Verwarm de oven voor op 240° C. Breng een vulling aan naar keuze, plaats de pizza in het midden van de hete oven en bak hem in ca. 12 - 15 min. af.


Pizza tomaat, paprika, champignons, gehakt, kaas


Ingrediënten 300 gram pizzadeeg (zie basisrecept)
• 2 plakken gekookte ham
• 0,5 rode paprika, zonder zaadlijsten en zaadjes
• 75 gram champignons, schoon geborsteld
• 200 gram tomatencoulis uit een pak
• 1 volle dessertlepel kappertjes
• 1 grote tomaat
• 4 dessertlepels rode pesto
• 75 gram geraspte parmezaanse kaas
• 75 gram plak kaas naar keuze
• 2 zongedroogde tomaatjes

• Voor het gehaktmengsel:
• 1 sjalotje
• 3 centiliter olijfolie
• 1 teentje knoflook
• 150 gram rundergehakt
• zout
• cayennepeper
• 100 gram tomatencoulis uit een pak
• 0,25 rode paprika, zonder zaadlijsten en zaadjes
• 1 afgestreken dessertlepel gedroogde Italiaanse kruiden
Bereidingswijze
Rol het pizzadeeg uit en leg het in een ingevette pizzavorm of op een ingevette bakplaat. Maak de rand van de pizzabodem iets dikker, zodat de vulling er niet af kan lopen.
Zet afgedekt op een warme plaats en laat nog 30 min. rijzen.
Maak ondertussen het gehaktmengsel als volgt: Pel het sjalotje en snipper het fijn. Verhit de olie in een koekenpan en fruit het sjalotje glazig. Pers het teentje knoflook erboven uit. Voeg het gehakt toe en bak het rul m.b.v. een vork in ca. 10 minuten. Voeg de tomatencoulis, de in stukjes gesneden paprika en de Italiaanse kruiden toe. Roer goed door. Laat nog 5 min. garen en breng op smaak met wat zout en cayenneper.
Snijd de halve paprika en de champignons klein. Snijd de zongedroogde tomaatjes in kleine stukjes. Verdeel de tomaat in schijven, verwijder het witte hart. Snijd de plakken ham in vieren. Snijd de kaas in grote stukken.
Leg allereerst de stukken gekookte ham op de pizzabodem. Verdeel hierover de in stukken gesneden paprika en champignons. Schep hierover de tomatencoulis, dan het gehaktmengsel. Leg de stukken tomaat erboven op. Strooi de kappertjes erover. Besmeer plaatselijk met de rode pesto. Bestrooi royaal met de Parmezaanse kaas. Leg tot slot de brokken kaas erop. Plaats in het midden van een voorverwarmde oven op 230° C en bak in ca. 20 minuten af, totdat het deeg goudbruin is. Neem uit de oven en leg op een grote platte schotel. Snijd of knip in vieren. Serveer op voorverwarmde borden. Zet de tabasco op tafel en geef er een stevige, rode Italiaanse wijn bij, zoals een Salento, Negroamaro of Rosso Piceno
Groetjes Ingeroosje
vrijdag 4 april 2008 - 11:22

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon