menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Zoete aardappel bataat

bartvds

Bartvds

Weet er iemand een simpele bereidingswijze of gerecht met bataat?
donderdag 21 februari 2008 - 21:44
Lysianthus

Tekst aangepast

Lysianthus

Dag Bartijds,

Als ik je nog niet welkom op dit forum heb gewenst , is dat bij deze gebeurd hé.

Ik heb ff gegoogled voor jou omdat ik bataat niet kende en ...............goed nieuws , het internet staat er vol van, receptjes a volonte om uit te proberen
Hieronder vind je alvast één
Veel succes en smakelijk!

[afbeelding verwijderd niet-https]

Bataat of zoete aardappel

Per 100 gram (gekookt): Kilojoule: 439 (= 105 Kcal.) - Eiwit: 1,6 gram - Vet: 0,3 gram - Koolhydraten: 24,3 gram

Bataat of zoete aardappel. Een niet aan de gewone aardappel verwant, tropisch knolgewas (familie van de hagewinde). Wordt in vele soorten gekweekt, ook biologisch; de rode heeft een volle smaak en is rijk aan caroteen. Bataten bevatten zeer veel calcium in een gunstige verhouding met fosfor en zijn daardoor in een melkvrij dieet een waardevolle kalkbron. Voor bataten zijn de recepten van aardappelen en topinamboer te gebruiken, maar de kooktijd is korter.

Bewaren:
Zoete aardappels blijven 1 tot 2 weken goed bij kamertemperatuur. De beste bewaar-temperatuur ligt tussen de 13 en de 15 graden Celsius, ze zijn dan 1-2 maanden houdbaar.

Soorten:
De zoete aardappel kent heel veel soorten. Ze hebben een langwerpige vorm met een puntig uiteinde.De meeste zoete aardappels die in de handel gebracht worden wegen tussen de 150 en 300 gram (grotere exemplaren worden meestal industrieel verwerkt). In Amerika worden sommige zoete aardappels ten onrechte Yam genoemd (vooral een erg zoete soort met rode schil, van binnen oranje). De echte yam noemt men daar dan ‘tropical yam’ (tropische yam).

Zoete aardappel of Bataat

De zoete aardappel, ook Bataat genoemd, is een tropisch knolgewas met als oorsprong Mexico. De zoete aardappel is geen familie van de gewone aardappel. Beide soorten zijn in de tijd van Colombus in Europa terechtgekomen. De zoete aardappel is echter niet het volksvoedsel van de Nederlanders geworden. De hoofdreden was waarschijnlijk de zoete smaak die kennelijk niet werd gewaardeerd. De zoete aardappel wordt vooral in de Antilliaanse en Aziatische keuken gebruikt. De aardappel heeft een langwerpige, grillige vorm. Een knol kan wel 300 gram wegen. De schil is meestal rood en van binnen kan de aardappel creme maar ook oranje van kleur zijn. Aanvoerlanden zijn onder meer Israel en de Canarische Eilanden. De kooktijd is ongeveer 20 minuten. Schil de aardappel voor of pel hem na het koken.

Oosters getint gerecht met bataat of zoetaardappel

Restanten van eerder gebruikte uitheemse gerechten kunnen tot verrassende nieuwe gerechten leiden. In het volgende recept zijn mijn eigen restjes verwerkt, maar hoeveel leuker wordt het nog om de eigen koelkast eens aan een onderzoek te onderwerpen. Eigenlijk alles wat een zweempje oosters in zich heeft, kan erin. De tofustokken zijn mijn persoonlijke favoriete ontdekking, die ik zeker op voorraad zal blijven houden. (probeer ze ook eens)

1 aubergine - 2 courgette - 2 zoete aardappelen (bataat) - 1 gele paprika - 2 teentjes knoflook - 3 eetlepels plantaardige olie - 2 eetlepels geraspte kokos - 200 gr. Tofu - Kruidenzout - Curry

Snijd de aubergine en de courgette in blokjes. Schil de zoete aardappel en snijd ook deze in blokjes. Verwijder zaad en zaadlijsten van de paprika en snijd deze in stukjes. Halveer de tomaten, verwijder de harde kernen en snijd ze in blokjes.

Stoom de in stukjes gesneden paprika + zoete aardappel gaar. (ongeveer 10 min.)

Verhit de olie in een grote koekenpan of in een wok. Bak hierin de courgette + tofu + aubergine een paar minuten tot ze bruin beginnen te kleuren. Voeg er dan de zoete aardappel , de paprika, de tomaten, de knoflook, de curry, de sojasaus, de peper en de kokos aan toe en roerbak nog 5 minuten.

Serveer met basmati of jasmijnrijst.

vrijdag 22 februari 2008 - 20:15

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon