menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Speltbloem

Ga naar meest recente reactie

annd6

Annd6

Hallo,

ik heb al veel gelezen over de positieve eigenschappen van speltbloem, het oergraan wordt het ook wel genoemd.
Het zou erg gezond en voedzaam zijn en haast enkel biologisch te winnen.

Hebben hier mensen ervaring met het brood bakken van speltbloem en de verschillende soorten speltmeel?

Groetjes
Ann
zaterdag 29 december 2007 - 15:09
printemps

Printemps

je moet es langs gaan bij aveve
daar hebben ze verschillende soorten
ook voor in de broodbakmachine

mvg

an

zaterdag 29 december 2007 - 15:32
annd6

Annd6

Dankje An,
maar ik heb adressen waar ik het kan kopen.

Ik vroeg me enkel af of iemand hier er al ervaring mee had.

Groetjes
Ann
zaterdag 29 december 2007 - 15:35
printemps

Printemps

ik heb een broodbakmachine en heb het eens gekocht
heb er brood mee gemaakt en het is net gewone bloem
de smaak leek mij ook hetzelfde
t'is al wel een tijdje geleden

denk dat je het gebruiken voor alle dingen waar je de gewone bloem voor gebruikt
pannenkoeken en wafels enzo

mvg
an

zaterdag 29 december 2007 - 15:48
hugo

Hugo

speltmeel en speltbloem (gezeefd meel) kan je hetzelfde verwerken als gewone bloem,, het brood is wel vaster dan een gewoon brood,, om het wat luchtiger te maken kan je 1/3 tot 1/2 vervangen door gewone tarwebloem,, voor een wit broodje neem je speltbloem,, voor een bruin neem je speltmeel

groetjes
zondag 30 december 2007 - 08:54
annd6

Annd6

Hey Hugo,

bedankt voor je antwoord.
Je hebt ze in verschillende soorten van fijnheid, het speltmeel en je hebt ook vlokken.
Nu hoor ik van sommige mensen dat het mengen van speltmeel met gewoon tarwemeel niet zo goed is door de glutenwerking (dacht ik), de positieve effecten van de spelt zouden ermee afnemen.
Klopt dit?

Groetjes
Ann
zondag 30 december 2007 - 11:24
Anke

Anke

Ik maak heel regelmatig speltbrood, met de broodmachine of met de hand en afgebakken in de oven. Ik heb steeds biologisch meel en bloem in huis, en combineer naargelang ik een zwaarder of lichter broodje wil. Voor een stevig brood gebruik ik 60% meel en 40% bloem maar je kan even goed volledig meel of bloem gebruiken. Wel opletten dat je niet te lang kneedt, dan zakt het deeg gemakkelijk uit. Spelt wordt vaak aangeraden in voedingsdieten, dus lijkt het me niet zinvol om het te mengen met tarwe als het je daarom te doen is.
zondag 30 december 2007 - 20:11
annd6

Annd6

Anke,
het is inderdaad om een soort dieet: ik mag niet te veel gewone granen eten zoals volkoren enzo, maar wil graag een vervangende vezel. Spelt is een goed alternatief naar het schijnt en wordt goed verdragen.
Ik bak ook altijd met biobloem.
Waar ik het speltbloem gekocht hebben spreken ze niet van meel of bloem maar van type 1050 tot volkoren. Ik denk dat het bloem het fijne is en hoe groffer of hoe meer vezel het meer meel is, toch?
Van dat lang kneden, dat heb ik inderdaad gelezen.
Heb jij al gewerkt met de smeltvlokken?

Groetjes
Ann
zondag 30 december 2007 - 20:21
Anke

Anke

Van speltvlokken heb ik nog nooit gehoord, is dat zoiets als tarwezemelen misschien? Gewoon uitproberen zou ik zeggen. Bij de biowinkel hier vind ik enkel meel en bloem, van welk merk is het spelt waar jij van spreekt? Meel is bij mij dan de volle gemalen korrel (veel vezels), bloem is wit dus zonder de vezels. Succes bij het bakken, ik vind het heerlijk brood!
Groetjes,
Anke
zondag 30 december 2007 - 20:26
Anke

Anke

Oh ja, ik denk dat dit voor jouw meel niet van toepassing is, maar ik geef het toch even mee: zeker goed uitkijken als je bloem of meel voor speltbrood koopt, want dikwijls is het gemengd met een deel tarwe, ik geloof dat dit bij aveve ook zo is. Als het gaat om een dieet dus niet ideaal...
zondag 30 december 2007 - 20:31
annd6

Tekst aangepast

Annd6

Ik heb een foto gemaakt van de vlokken, misschien herken je het zo.
In Oud-Turnhout is in augustus een winkeltje opengegaan met allemaal speltprodukten en ook natuurprodukten volgens Hildegard von Bingen. Ze hebben zelfs speltpasta en rijst.
Van het mengen met gewone tarwe heb ik ook gehoord, vaak wordt het ook met de zelfde machines gemalen. Bij de bakker voegen ze ook dingen toe om het toch langer te kunnen kneden.
Ik heb nu al twee soorten uitgeprobeerd en vind de resultaten verrassend!
Het is erg speciaal van smaak, ik zoek nog een beetje naar de ideale verhouding tussen de soorten speltmeel.
Ik zal jou verhouding zeker ook eens proberen.
Hier de foto van de vlokken, hopelijk is ie een beetje duidelijk

[url=http://img402.imageshack.us/my.php?image=spelt001nt2hd7.jpg][afbeelding verwijderd niet-https]
[afbeelding verwijderd niet-https]

Groetjes
Ann
zondag 30 december 2007 - 20:38
annd6

Annd6

Jeetje, ik probeer hem groter te krijgen maar 't lukt niet
zondag 30 december 2007 - 20:56
annd6

Annd6

Yes!
zondag 30 december 2007 - 20:58
Anke

Anke

amai wat een tongbreker: spelt smeltvlokken... Ik ken het niet maar 't klinkt wel heel goed allemaal, jammer dat het wat ver is voor mij! Ik heb wel eens rijstvlokken gehad waarmee ik een lekkere soortrijstpap maakte, van structuur lijkt het er wat op. Misschien kan je hier ook zoiets mee doen? Of als ontbijt ipv havermout? Of anders onder je brood mengen hé, ik kwak vaak ook een heleboel mengsels bij elkaar, lekker en spannend wat het resultaat wordt!
zondag 30 december 2007 - 21:30
annd6

Annd6

Dat is wel zo, het uittesten is altijd leuk.
Ja dat winkeltje is echt wel de moeite, ik geef je de link want je kan ook bestellen via het net.
http://www.despeltkorrel.be/home.html
Hun site is zeker een bezoekje waard.
Groetjes
Ann
zondag 30 december 2007 - 21:42
rialle

Rialle

Nou dames, door jullie verhalen heb ik ook weer wat geleerd!
Ik wist niet eens dat bloem niet hetzelfde was als meel!

Groetjes Rialle
maandag 31 december 2007 - 09:17
annd6

Annd6

Hey Rialle!
Da 's het leuke aan dit forum hé

Groetjes
Ann
maandag 31 december 2007 - 10:01
hugo

Tekst aangepast

Hugo

Ann, zal maar eens enkele tips geven om je bakkunsten wat op te krikken,, deze gelden NIET voor bakken in een broodmachientje, daar heb ik geen ervaring mee,, als doorwinterde bakker gaat er voor mij niets boven een degelijk gebakken brood dat zijn tijd heeft gekregen om te kneden, rijzen, enz
smaak en versheid komt trouwens pas in het brood als het de tijd krijgt,, een goed brood is dan ook zo'n 4 uur onderweg van knaden tot gebakken zijn

Speltbrood.
Recept1
15 gr.gist.
1000. gr. speltmeel.
17 gr. zout.
540 gr. water.
15 à 20 gr. vetstof.
+/- 20 min. kneden.
30 min. voorrijs.
Doorslaan en opbollen.
20 min. bolrijs.
Doorslaan en vorm geven.
60 min. narijs.
Na 30 min. narijs het deeg met bloem bestrooien en met behulp van een breekmesje insnijden.
40 à 45 min. bakken in een voorverwarmde oven op 230 °C.

Recept2
1 kg. volkoren speltmeel
0,7 l. lauwwarm water (30ºC)
30 gr. gist (verse gist)
20 gr. zout
20 gr. honing of suiker, naar eigen smaak
Laat na het kneden het deeg een uur rusten. Dek het af met een lichtvochtige doek
Verdeel het deeg in twee stukken. Druk het goed plat. Vouw het in de vorm van een envelop en rol het strak op. Rol het op lengte van de bakvorm.
Zet de bakvorm ongeveer een uur weg op een tochtvrije plaats op kamertemperatuur. Dek het af met een lichtvochtige doek.
Bak de broden in +/-50 minuten gaar in een voorverwarmde oven op 225ºC. Een brood heeft minimaal 45 minuten baktijd nodig.

Het meel moet op kamertemperatuur zijn.
Meng alle ingrediënten goed door elkaar, daarna gewoon verder kneden .Goed kneden is het belangrijkste werk van het broodbakken. Is het deeg onvoldoende goed gekneed dan krijg je kruimelig en ongaar brood.

De beste manier om een beter gerezen brood te krijgen is een voordeeg maken
Om speltbrood met een voordeeg te maken, gebruik je de helft van elk ingrediënt, in het recept, om een deeg te maken.
Dek dit af, en voeg er pas nadat het deeg gerezen is tot de rand de rest van de ingrediënten aan toe, kneed en ga verder normaal te werk.

Nog enkele tips: om geen luchtblazen onder je korst te krijgen, de bovenkant eerst laten opdrogen alvorens in de oven te zetten
Om scheuren en barsten te voorkomen, een conservenblik met water ee tiental min voor het inovenen in de oven plaatsen en tijdens het bakken laten staan, zo komt er damp in de oven

Succes en smakelijk
groetjes
maandag 31 december 2007 - 13:30
Anke

Anke

Amai Hugo, fantastische recepten en tips, dat voordeeg ga ik zeker eens uitproberen! Uit ervaring weet ik dat het bakken van speltbrood in de bbmachine ook wel lukt hoor, maar niks gaat natuurlijk boven een artisanaal gebakken broodje. Al zijn de baksels uit de machine vaak ook nog steeds beter dan het brood van de gemiddelde bakker, afhankelijk van type meel en programma dan. (ik kies steeds een lang programma, een programma van 1 uur vind ook ik waanzin). Het enige voordeel van dat machine is voor mij om 's nachts te kunnen bakken. Nu heb ik vakantie dus gebeurt het allemaal weer even met de hand, oef! Maar jijnziet dus geen graten in lang kneden bij spelt? dan ga ik ook nog eens proberen, het pannekoek-effect zal een andere oorzaak hebben dan?
Ann, bedankt voor de link, ik ga het zeker eens uitpluizen!
dinsdag 1 januari 2008 - 17:29
annd6

Annd6

Bedankt voor de recepten.
Ik ben ook geen fan van broodbakmachines, je kan veel meer als je het proces helemaal van het begin tot het einde in de hand hebt en het is leuker
Maar ja ik zie wel in dat zulke broodbakmachines voor vele dé oplossing zijn en zoals Anke zegt: dat is nog steeds beter brood dan wat je in de winkel koopt.
Toch even over dat lang kneden: té lang zou de glutenverbindingen weer afbreken en bij spelt gebeurt dit nog sneller dan bij gewone tarwebloem.
Het idee van een blikje water in de oven ken ik maar ik gebruik het enkel bij meer italiaanse soorten brood zoals ciabatta, het geeft de korst die typische "taaiheid" mee.
De bovenkant laten opdrogen dat ga ik eens proberen maar eigenlijk heb ik niet zo'n last van scheuren in de korst.

Anke, hier nog een link waar je veel info vindt over spelt:
http://www.voedingswaar.nl/speltmeel.htm
en oja, dat pannekoekeneffect dat is zo verholpen door gewoon een bakvorm te gebruiken
Een speltbroodje bolt niet zo op als een gewoon brood, daarom zijn ze bovenaan bijna recht, wel leuk vind ik.

Groetjes
Ann
woensdag 2 januari 2008 - 11:28
hugo

Hugo

te lang kneden is niet goed,, +/- 20 min in lage snelheid en je deeg gaat prima zijn

groetjes
donderdag 3 januari 2008 - 05:41

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon