menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Spruiten

Ga naar meest recente reactie

marleen

Marleen

Het is weer spruitjestijd, iemand goede recepten om deze vitamerijke groente te promoten? Stoemp?
zaterdag 24 november 2007 - 12:28
printemps

Printemps

gewoon

koken met redelijk wat zout
afgieten
ook redelijk veel nootmuskaat erop
een groot stuk echte boter erbij
even op het vuur(bij electrisch vuur plaat al afgezet)
das al

mvg

an

zaterdag 24 november 2007 - 15:18
kerstkind

Kerstkind

MMMMMM......heerlijk
en zeker met een stuk wildbraad.

Ik krijg het water al in mijn mond.

groetjes en smakelijk
zaterdag 24 november 2007 - 22:42
Jules

Jules

Ben al heel mijn leven zot van spruitjes. Gestoofd kan ik ze eten zonder aardappelen of vlees, zo als een snoepje. Bij mijn ouders vonden ze vroeger dat alleen varkensvlees lekker was bij alle soorten kool, maar persoonlijk kan ik er alle vlees, gevogelte of vis (of niets) bij eten. Nu, mijn probleem zit dus zeker niet in de spruitjes, maar - ik kook thuis - mijn vrouw kan zo moeilijk tegen de geur van spruitjes als ze op het vuur staan. Ik moet toegeven ze kunnen al eens stikken. Mijn vraag nu: kent er iemand een middel tegen die onaangename spruitjeslucht ?
zondag 25 november 2007 - 21:49
corrielat

Corrielat

Ja hoor, er bestaat iets wat zeer effectief is tegen spruitjesstank,

Wasknijper op de neus

Nee hoor, zonder gekheid, ik geloof niet dat er iets bestaat,

Als er wel iets tegen de spruitjeslucht bestaat, zou ik het graag weten,

Ik maak altijd stamp van spruitjes net als hier eerder beschreven, heeeeeeeerlijk.
zondag 25 november 2007 - 22:08
kerstkind

Kerstkind

hallo Jules,

probeer eens een ui of stuk prei toe te voegen.
Dat deed mijn moeder vroeger altijd, zij vond de reuk
van spruitjes ook niet echt lekker.

groetjes José
zondag 25 november 2007 - 23:12
Lilian

Tekst aangepast

Lilian

Jules, ik heb al eens gehoord spruitjes aan de kook brengen en afgieten en dan weer met vers water opnieuw koken. Ik weet niet of het iets afdoet aan de geur misschien een keer proberen?

groetjes lilian
maandag 26 november 2007 - 10:49
Tine

Tine

Dit geld voor alle koolsoorten, kook gewoon bruin brood mee en er is weinig van de koolgeur te merken.

Tine
maandag 26 november 2007 - 23:28
Elma

Elma

Een scheutje melk erbij tijdens het koken helpt oom. En natuulijk niet te lang koken. Hppgstens een klein kwartiertje. Hoe langer je ze kookt, hoe sterker de geur.
Succes, Elma
dinsdag 27 november 2007 - 16:31
Elma

Elma

Sorry, dikke vingers, Hierbij zonder fouten.

Een scheutje melk erbij tijdens het koken helpt ook. En natuulijk niet te lang koken. Hoogstens een klein kwartiertje. Hoe langer je ze kookt, hoe sterker de geur.
Succes, Elma
dinsdag 27 november 2007 - 16:32
jp

Jp

1) snufje maagzout (natriumbicarbonaat) bij het kookwater laat spruitjes beter verteren

2) probeer eens gekookte spruitjes met hamsnippers & kaassaus, al dan niet gegratineerd. (de hamsnippers kan je ook (gedeeltelijk) vervangen door gerookte ham of gerookte spekblokjes)

3) voeg aan een stevige wintersoep enkele spruitjes toe, lekker !
dinsdag 27 november 2007 - 21:32
Elma

Elma

Ja, met een kaassausje wist mijn kinderen :: 0244 ook te verleiden tot het eten van spruitjes.
De tip met natriumcarbonaat ga ik zeker proberen.
Groetjes, Elma
dinsdag 27 november 2007 - 21:47
printemps

Tekst aangepast

Printemps

voor Jules

kook ze buiten op zo een camping vuurtje
iets anders zal er niet opzitten denk ik
mijn moeder deed dat ook zo, maar dan voor de bakharing
want de geur bleef ook zeer lang in de dampkap hangen

mvg an
woensdag 28 november 2007 - 15:09
Jules

Jules

Beste mensen,
Hartelijk bedankt voor jullie vriendelijke antwoorden; ik ga jullie suggesties zeker eens een voor een uitproberen. Ik onthou toch wel dat de meest efficiënte manier om binnen geen spruitjesgeur te hebben, ze gewoon buiten te koken (dat ik daar zelf niet kon opkomen? we doen dit thuis reeds jaren zo met frietbakken!) Om te besluiten nog dit: ik heb ondervonden dat de kleine spruitjes veel minder stinken dan de grote en dat die uit mijn eigen tuin ook veel minder ... Of zou dat nu maar een gedacht zijn en riekt het hier een beetje naar eigen lof?
zaterdag 15 december 2007 - 21:44
printemps

Printemps

naart schijnt zouden ze ook lekkerder en/of zoeter worden als er vorst geweest is
misschien stinken ze dan ook minder
en ik vindt dat de kleinjes ook lekkerder zijn,maar wel veel meer werk natuuurlijk

mvg

an

zaterdag 22 december 2007 - 15:14
an

An

Ja hoor, er bestaat iets wat zeer effectief is tegen spruitjesstank,

Wasknijper op de neus

Nee hoor, zonder gekheid, ik geloof niet dat er iets bestaat,

Als er wel iets tegen de spruitjeslucht bestaat, zou ik het graag weten,

Ik maak altijd stamp van spruitjes net als hier eerder beschreven, heeeeeeeerlijk.


hai corrie volgens mij is er wel iets tegen maar ik weet niet zeker of het het goeie is
zover ik weet is het een soep builtje die je er in moet hangen ,want er is ook zo iets gezecht over de bloemkool tegen mij ik zal eens na vragen aan mijn zus die weet dat wel
dinsdag 15 januari 2008 - 11:03
Laura

Laura

Een lekker recept voor spruitjes is dit :

Spruitjes niet te gaar koken, ondertussen spekblokjes uitbakken met champignons uit blik en beetje peper erover.Spruitjes even laten uitlekken en bij de spekblokjes en champignons doen en daarna nog even samen verwarmen. Lekker met aardappelpuree.

Laura
maandag 14 april 2008 - 21:26
an

An

klinkt lekker laura,maar ik van die moeilijke eters " wat een boer niet kent eet ie niet " luid het spreek woord

van de week aten we hollands potje met spercibonen ik dacht dat vind ie wel lekker want als er een gek op spercibonen,dan is hij het wel en ik niet nou ik vond het lekker en hij niet want het smaakte naar hasscee en daar ben ik dol op ehij vroeger ook maar nu niet meer
dinsdag 15 april 2008 - 07:35
Laura

Laura

Hallo An,

Ik voel met je mee. Mijn man heeft iets tegen erwtjes. Er hoeft maar 1 lullig erwtje ergens in te zitten en hij hoeft het niet meer. Onbegrijpelijk , ik ben dol op erwtjes.

Laura
dinsdag 15 april 2008 - 09:43
an

An

lekker is dat he zulke mannen
maar het rare is dat hij verzot op spercibonen is en ik niet (heb vroeger thuis te veel gezien)
en dit vond ik wel lekker en ik at spercibonen terwijl ik anders met lange tanden eet
alleen maar om te laten zien dat je alles moet eten al is het maar een klein beetje
dinsdag 15 april 2008 - 09:49

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon