menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Peren

Ga naar meest recente reactie

anneke

Anneke

Hoi

We hebben een masa peren hangen weet er iemand raad wat ik er nog mee kan doen ik zou ze graag op siroop zetten maarw eet niet hoe eraan te beginnen en moeten ze daarom al heel rijp zijn.
Groeten anneke
zondag 12 augustus 2007 - 21:53
phili

Phili

Hoi anneke,
Je kunt de peren schillen en halveren en het klokhuis eruit en dan zo de diepvries in ze moeten dan niet overrijp zijn je kunt ze dan zo eten of bevroren in kokend water met rode wijn en kaneelstokje, foelie en kruidnagel en suiker even koken het zijn dan net stoofpeertjes.
Verder kun je ze schillen en weer schoonmaken en dan in weckpotten met suikerwater doen en dan sterriliseren in de oven, zo zijn ze lang houdbaar.
groetjes catootje
donderdag 16 augustus 2007 - 22:06
anneke

Anneke

hoi catootje hoe moet je dat doen dat sterriliseren in de oven?
bedankt
anneke
vrijdag 17 augustus 2007 - 16:27
phili

Phili

Hoi anneke,
ik heb dat net uitgelegd bij het stukje van An, onder groentes en fruit in potten doen, moet je daar maar even lezen, en anders bij google naar wecken zoeken daar staat het ook wel uitgelegd.
groetjes catootje
zondag 19 augustus 2007 - 14:55
anneke

Anneke

Dank u catootje k'heb het al gelezen en ben mee, k'zal er dan ook eens aan beginnen
groetjes anneke
zondag 19 augustus 2007 - 17:33
phili

Phili

Ho anneke,
succes ermee dan he en je zult zien dat ze heerlijk zijn, die van mij staan al van vorig jaar en zijn nog prima, en het is ook een heel leuk zicht al die potten met fruit.
groetejs catootje
dinsdag 21 augustus 2007 - 18:55
anneke

Anneke

Catootje moeten dat zo een bekalen zijn met een elastiek en mag dat dan in de oven of mogen dat ook gewone potten zijn.
Bedankt
dinsdag 21 augustus 2007 - 19:01
phili

Phili

Hoi anneke,
het mogen potten met een gummy ring zijn maar dan moet je wel een bakje water in de oven erbij zetten anders drogen je ringen uit en dan sluiten ze niet meer af.
Zelf heb ik nog potten met een los deksel en daarover een schroefring, die zijn nog van firma weck, misschien kun je ze nog kopen in een kookwinkel.
Met een schroefdelsel kan de warme lucht niet ontsnappen en dan kunnen ze denk ik klappen, maar een vriendin van mij zet potten met schroefdeksel altijd in een grote pan met water op het fornuis om in te maken, maar dat heb ik zelf nog nooit geprobeerd.
groetjes catootje
vrijdag 24 augustus 2007 - 22:18
Bowie

Bowie

Alle potten van Weck kun je in België verkrijgen bij sommige Aveves (de grotere vestigingen).
vrijdag 24 augustus 2007 - 22:24
lisa

Lisa

anneke, je kunt ook marmelade maken heel lekker

groetjes lisa
zondag 26 augustus 2007 - 19:40
anneke

Anneke

Hoi catootje

Ik heb zo een potten van weck gevonden maar het deksel ligt daar gewoon op is dat zo?En hoe doe ik dat dan
groeten anneke
zondag 26 augustus 2007 - 21:10
agnesv

Tekst aangepast

Agnesv

anneke, je kunt ook marmelade maken heel lekker

groetjes lisa


ik heb gisteren nog hele lekkere jam gemaakt

1kg peren 1 appelsien 1 citroen kaneelpoeder 1kg minuutsuiker

peren schillen in 4 snijden en klokhuis verwijden

peren met de suiker 24 uur in de koelkast zetten afgesloten

na 24 uur de jam maken de appelsien en citroen wassen en dan de schil raspen en bijvoegen ook de kaneel
ik zet er dan even de soep mixer in
na 4 minuten koken jam in potjes doen

groetjes Agnes


zaterdag 1 september 2007 - 13:15
anneke

Anneke

ok bedankt ik zal er ook moeten maken want k'heb er veel te veel en heb er al massa s uitgedeeld en dat van 1 boom

groeten anneke
zaterdag 1 september 2007 - 15:24
lisa

Lisa

een heel leuk recept, ik zal het eens gauw uitproberen

groetjes lisa
zaterdag 1 september 2007 - 17:02
phili

Phili

Hoi anneke,
bedoel je glazen flessen met een gummy ring ertussen? in dat geval moet je er ook klemmetjes of beugels bij hebben daarmee klem je de deksels dicht tijdens het sterriliseren en haal ze erna eraf, als het gelukt is zitten je potten dan vacuum dicht.
Als je glazen potten met ijzeren platte deksels bedoelt dan moet daar ook een ijzeren schroefring bij zitten die je op dezelfde manier gebruikt als de klemmetjes.
groetjes catootje
zondag 2 september 2007 - 11:34
an

An

ik heb ook bij iemand gezien die gewone jam potten met schroef deksel eerst schoon maakte op een theedoek laten drogen ,
jam er in tot 2 a 3 cm onder de rand deksel er op draaien en op zijn kop zetten dus de deksel op het aanrecht en dan afkoelen dan raken ze vacium,en als ze afgekoeld zijn kan je ze weer gewoon neer zetten
gr an
maandag 3 september 2007 - 10:41
Bowie

Bowie

Klopt ook An, zo heb ik het vorig jaar ook gedaan (had het ook ergens gelezen). En ik heb nog steeds potten confituur staan van vorig jaar en tot nog toe nog niks van schimmel of wat dan ook erop gehad.

Ik had de potten met zeer heet water (zonder afwasmiddel) goed omgespoeld en dan laten drogen.
maandag 3 september 2007 - 10:58
an

An

tania

wasde jij ze met soda of alleen met heet water en weet jij of dit ook kan met groente en ja met wat voor groente ,spercibonen,bloemkool, waar kan je dit allemaal mee doen wat ik ga finaceel een rot tijd waarschijnlijk te gemoet en dan heb ik behalve mijn vriezer nog wat in potjes als het me lukt niet van eigen tuin maar kopen

als jij wat iedeen voor me hebt ik heb het nog nooit gedaan alleen gezien.
gr an
maandag 3 september 2007 - 11:17
anneke

Anneke

Catootje ik heb zo een potten van weck kunnen kopen voor een prikje maar er zat niets bij van gummyringen of van klemmen enzo en k'heb dan een mail geschreven naar weck zelf en zij hebben mij gezegd waar ik die kon kopen bij mij in de buurt en mijn peertjes staan mooi in een bokaaltje in de kelder nu
Bedankt
anneke
maandag 3 september 2007 - 11:19
Bowie

Bowie

An, ik heb alleen maar omgespoeld met heet water, anders niks.

Ik heb er wel enkel confituur in gedaan en met peertjes.
Of het met andere groente lukt, dat weet ik niet.

Die peertjes heb ik ook in potten met een schroefdeksel gedaan.
Peertjes overlangs snijden en met water en suiker, wat citroensap langzaamaan aan de kook brengen, evt nog een vanillestokje of gember of wat je ook wil erbij. Ik heb er achteraf nog wat likeur bij gedaan. Zachtjes een half uurtje laten sudderen (totdat de peertjes zacht zijn)

De potten omspoelen en vullen met de peertjes en het sap, evt. likeur erbij, schroefdeksel erop.

Dan heb ik de potten in de oven gezet. De schaal waar de potten opstonden, gevuld met wat water.
De glazen niet tegen elkaar zetten. Zo een paar uur laten steriliseren (dit omdat ik mijn Weckketel nog niet had).

Ik heb ook nog een recept gevonden op: http://www.smulweb.nl/koken/recepten/detail.php?recept=1110867
Hier stoppen ze nadat het fruit in de potten gedaan is. Volgens mij kan je deze dan maar een paar weken houden.
Als je de groente en fruitbokalen nog eens steriliseert in de oven of Weckketel kan je ze veel langer houden.

Ingrediënten
4 potten 0,5 l ====
1,5 kilo stevige zoete kweeperen == 500 gr suiker == 375 ml water == sap van 1 citroen,gezeefd == rasp van 1 citroen == 1 kaneelstokje == 100 gr geblancheerde amandelen ontveld,grof gekakt == ...


Bereidingswijze
Schil de kweeperen,verwijder het klokhuis en de zaadjes en snijd de vrucht in dunne reepjes..
Doe de reepjes in een roestvrijstalen pan en voeg suiker en water toe..
Laat het ca 2 uur afgedekt staan..
Breng vervolgens het geheel langzaam aan de kook en kook de kweepeerreepjes 25-30 min.tot ze zacht zijn..
Schud de pan tijdens het koken enkele malen zachtjes heen en weer..
Zorg dat de inhoud niet aan de bodem plakt en verbrandt..
Voeg ca 5 min voor het einde van de kooktijd het citroensap-rasp en kaneelstokje toe..
Laat het geheel afkoelen en verdeel de amandel over de compote..
Doe de compote in goed afgesloten glazen potjes..





Serveertips
Traditioneel worden ingemaakte kweeperen geserveerd op een klein bordje(ca 2 theelp per persoon) met een glaasje ijswater..

maandag 3 september 2007 - 12:37
an

An

hoi tania
bedankt voor je antwoord maar ik heb geen oven alleen een combimagnatron
mijn gewone oven is stuk
gr an
maandag 3 september 2007 - 13:35
phili

Phili

Hoi an,
ik heb jullie stukjes gevolgd en dus gelezen dat je een moeilijke periode doorgaat, heel rot voor jou en dat het maar snel beter gaat.
Even over die oven, je kunt de potten ook in een grote pan water zetten en dan op het gasfornuis, je moet een doek op de bodem leggen en de potten ruim in de pan zetten en dan water in de pan doen, let er wel op dat het water ongeveer dezelfde temperatuur heeft als de inhoud van je potten. Zodra de inhoud van je potten borrelt gaat de tijd in van het sterriliseren dit gedurende 90 minuten, dan voorzichig de potten met een knijper eruit halen en op z.n kop zetten en laten afkoelen.
Je kunt eigenlijk alle groentes en fruit of sappen inmaken alleen mogen ze niet te zwaar bemest zijn geweest.
hopelijk heb je hier iets aan.
groetjes catootje
maandag 3 september 2007 - 21:10
an

An

okee,ga ik zeker proberen
bedankt voor je tip
gr an
maandag 3 september 2007 - 21:40
an

An

hoi catootje
hoe weet ik dat het niet te zwaar bemest is ,als ik bv spruitjes of bloemkool uit de winkel haal
gr an

begrijp ik het goed dat je bv spruiten rauw in de pot moet doen en dan in de pot moet koken of moet het er gaar in?
dinsdag 4 september 2007 - 09:43
phili

Phili

Hoi an,

eigenlijk heb ik geen idee hoe je dat kan weten, ik weet niet hoe ze dat met bemesten doen, maar ik lees in het boekje van weck dat je bloemkool eerst drie uur in het koud water moet leggen en dit regelmatig verversen zodat de sterke smaak en de bemesting eruit trekt daarna moet je de bloemkool blancheren in water met wat azijn en dan met vers water in de potten doen en 90 min. koken op 100 graden. Dit doe je met alle koolsoorten.
met spruiten kook je water en doe dit kokend over de spruitjes in de potten en dan 120 min. op 100 graden.
Verder kun je eigenlijk alles van groentes en fruit zo inmaken, als je iets wilt weten dan hoor ik het wel dan duik ik in m'n boekje.
groetjes catootje
dinsdag 4 september 2007 - 21:20

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon