menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Netelsoep

Ga naar meest recente reactie

minouke

Minouke

mijn grootmoeder maakte vroeger netelsoep, en dat vond ik toen erg lekker.
Maar welke netels moet ik plukken en is dat alleen in de lente (jonge plantjes) en heeft iemand een recette

ik popel
woensdag 8 augustus 2007 - 07:57
Helianthus

Helianthus

Chantal,

Mijn ma maakt nog ieder voorjaar netelsoep of netelstamppot (is zoals spinazie) en mijn kleine gastjes zijn daar zot van.
Zij doet het wel als ik me niet vergis in het voorjaar.
Het gaat dan om de toppen van jonge brandnetelscheuten.
De reden waarom het beter in het voorjaar is ligt denk ik in het feit dat de toppen van de planten nu al te "vezelig" zijn of zelfs zaad gaan vormen.
Of je moet op zoek naar plekken waar brandnetels nu de kop opsteken (na grondbewerking of zo).

Succes en groetjes, Gert.
woensdag 8 augustus 2007 - 08:17
Adrienne

Adrienne

Ja klopt, je kan ook pannekoek beslag maken en neteltopjes er in verwerken.
Ook lekker en gezond !!!
Als je geen klein neteltjes hebt, de grote gewoon tegen de grond afknippen.
Er komen in de kortste keren nieuwe jonge neteltjes piepen.
woensdag 8 augustus 2007 - 08:47
minouke

Minouke

en verder doen zoals bv kervelsoep maken ?
woensdag 8 augustus 2007 - 08:49
Jeannette1

Jeannette1

Lieve mensen allemaal, welke soort netels bedoelen jullie, er zijn toch diverse soorten of maakt dat niet uit???

Omdat ik zo infectiegevoelig ben, durft Ger het niet aan voor hij een foto van die Netel gezien heeft en weet of het verantwoord is.

En dat, terwijl ik vroeger net als de beul alles deed wat eigenlijk niet kon!

Hopelijk heeft iemand van jullie een foto van die Netel, want mijn maag begint al te knorren!!!

Groetjes, Jeannette
woensdag 8 augustus 2007 - 10:31
Merel

Merel

Jeannette, geen foto maar wel beschrijving

Grote brandnetel (Urtica dioica)

beschrijving: een grof, overblijvend kruid met eironde, getande bladeren, die bedekt zijn met (brand)haartjes. De bloemen zijn klein en groen en verschijnen in hangende, tot 10cm lange trossen. De plant heeft kruipende gele wortels en kan moeilijk uit te roeien zijn.

gebruikte delen: bovengrondse delen, wortels, verzameld voor de bloei.

eigenschappen: een antiseptisch,antireumatisch, samentrekkend, urine en slijmdrijvend kruid, dat het bloed versterkt, de zogafscheiding bevordert, de bloeddruk en bloedsuikerspiegel verlaagt, urinezuur afdrijft en een belangrijke bron van mineralen is.

en zoiets durven wij zomaar "onkruid" noemen

groetjes Merel
woensdag 8 augustus 2007 - 20:56
cetinel

Cetinel

mijn moeder had een gezegde waar ik vaak aan terugdenk: als kind al moesten/mochten we meehelpen in de tuin,en soms klaagde ik weleens: al dat onkruid blijft maar komen,dat groeit veel sneller dan wat we zaaien en planten.
en dan zei mijn moeder altijd: wat wij onkruid noemen zijn de echte kinderen van moeder aarde.....
wat wij zaaien zijn de pleegkinderen,en moeder aarde zorgt beter voor haar eigen kindjes,vandaar dat die spontaan en veel beter groeien...
toen vond ik het stom en een argument om me aan het wieden te krijgen,maar als ik er nu aan terugdenk vind ik het een heel mooie uitleg....
woensdag 8 augustus 2007 - 22:02
Jeannette1

Jeannette1

Jeannette, geen foto maar wel beschrijving

Grote brandnetel (Urtica dioica)

beschrijving: een grof, overblijvend kruid met eironde, getande bladeren, die bedekt zijn met (brand)haartjes. De bloemen zijn klein en groen en verschijnen in hangende, tot 10cm lange trossen. De plant heeft kruipende gele wortels en kan moeilijk uit te roeien zijn.

gebruikte delen: bovengrondse delen, wortels, verzameld voor de bloei.

eigenschappen: een antiseptisch,antireumatisch, samentrekkend, urine en slijmdrijvend kruid, dat het bloed versterkt, de zogafscheiding bevordert, de bloeddruk en bloedsuikerspiegel verlaagt, urinezuur afdrijft en een belangrijke bron van mineralen is.

en zoiets durven wij zomaar "onkruid" noemen

groetjes Merel



Hai Merel, als ik dit zO lees, is dit HET middel om mij weer GEZONDER te krijgen!!!

Ik ga dit uitprinten en kijken of ik Ger kan overtuigen!!!

Bedankt Merel!!!

Groetjes, Jeannette
woensdag 8 augustus 2007 - 22:15
Merel

Merel

Hi Jeannette, graag gedaan... zachtjes aan beginnen, met brandnetelthee bv. niks forceren.

Cetinel, wat een mooie gezegde van je moeder, heb hem opgeschreven om te bewaren en hem ook weer uit te dragen.

groetjes Merel
donderdag 9 augustus 2007 - 05:24
minouke
donderdag 9 augustus 2007 - 09:32
Jeannette1

Jeannette1

Ja Merel, ik zal heel voorzichtig beginnen hoor!!!


Hai Minouke, bedankt voor dit recept!!!

Heb het ook direct uitgeprint en zodra wij brandnetelkopjes hebben, gaat Ger het maken!!!

Groetjes, Jeannette
donderdag 9 augustus 2007 - 19:32
Lilian

Lilian

ik drink zelf iedere dag enkele kopjes brandnetelthee met een lepeltje honing erin, koop deze in de reformwinkel.
Het werkt schijnbaar bloedzuiverend en ik moet zeggen dat ik momenteel minder last hen van allergische reacties zoals voedselallergie etc.

Is misschien het uitproberen waard

groetjes lilian
zaterdag 11 augustus 2007 - 22:48
Jeannette1

Jeannette1

Hai Lilian, bedankt voor deze tip!!!

Ik wil op dit moment zo veel mogelijk gezonde natuurlijke artikelen gebruiken.

Krijg namelijk telkens meer en meer medicijnen en daar komen dan weer reacties op, vandaar.

Baad het niet, schaad het niet.

Groetjes, Jeannette

Wil jij ook misschien even stemmen op "Langste Topic aller tijden", vast bedankt.
zaterdag 11 augustus 2007 - 22:55
minouke

Minouke

hé Lilian, ik ga dat ook proberen want sinds nieuwjaar zit ik met jeukende bultjes, en ik vind nog altijd niet van wat ; 't is zoeken
zondag 12 augustus 2007 - 16:42
corrielat

Corrielat

Haaaaaaaaaaa, Minoekske, erge jeuk?????? PATERKESBIER???????????
zondag 12 augustus 2007 - 16:52
corrielat

Corrielat

Even een netelige opmerking, nav jullie lekkere tips een vraagje... bedoelen jullie soms BRANDNETELS? daar krijg ik al jeuk van als ik ze zie!!!!! Hoe worden die geplukt zonder vol met blaasjes te komen zitten??? daar ben ik echt nieuwsgierig naar.
zondag 12 augustus 2007 - 16:57
minouke

Tekst aangepast

Minouke

voorzichtig onderaan de stengels zonder de bladjes aan te raken want het zijn de bladjes die prikken ofwel met handschoenen hé

en paterkesbier daar krijg ik geen jeuk van al getest nu test ik de cornflakes; elke week laat ik iets weg dat ik alle dagen eet om te zien of het verbeterd; het is een soort netelroos maar alleen aan mijn zij raar ! de zeep is het ook niet ...
zondag 12 augustus 2007 - 17:11
cetinel

Cetinel

Even een netelige opmerking, nav jullie lekkere tips een vraagje... bedoelen jullie soms BRANDNETELS? daar krijg ik al jeuk van als ik ze zie!!!!! Hoe worden die geplukt zonder vol met blaasjes te komen zitten??? daar ben ik echt nieuwsgierig naar.


met rubberen handschoenen aan tiens!!
tenzij je zoals ondergetekende vreselijk allergisch bent aan rubber.......dan laat je het een ander plukken
zondag 12 augustus 2007 - 19:25
minouke

Minouke

ja, maar soms liggen die zo ver hé... maar het zijn alleen de bladjes die prikken
zondag 12 augustus 2007 - 19:30
Lilian

Lilian

hé Lilian, ik ga dat ook proberen want sinds nieuwjaar zit ik met jeukende bultjes, en ik vind nog altijd niet van wat ; 't is zoeken


Ik zit ook altijd vol chantal, meestal op mijn armen en aan de zeep etc ligt het niet.
En met eten heb ik ook al vanalles uitgeprobeerd, geen chocola geen aardbeien maar dat is het ook niet

Het heeft iets te maken met buiten denk ik bepaalde planten of zoiets en daarbovenop heb ik nog altijd als ik buiten heb gewerkt last van de haartjes van de processierups, die zijn overal ingewaait niet te geloven het zou nog tot de winter blijven duren vertelde de huisarts en dan geven ze geen irritaties meer.
Mijn zoon heeft precies hetzelfde had afgelopen week plots netelroos ....
Mijn man en dochter hebben nergens last van.

Dus nu ben ik aan de brandnetelthee (een tip van een kennisje) gewoon uittesten zou ik zeggen

groetjes lilian
maandag 13 augustus 2007 - 14:12
minouke

Tekst aangepast

Minouke

mijne man denkt dat ook dat het van buiten komt, maar waarvan in de winter dan ? bij mij is het binnenkant armen, dijen en vooral buik dus hetzelfde soort huid (dunner) , neen aan voeding ligt het niet , raar
vrijdag 17 augustus 2007 - 17:47
jacquesseg17

Jacquesseg17

Voor aandoening op de huid gebruik zeep van Marseille, geen geparfumeerde maar een blok zeep in Frankrijk te kopen,of in Oostende voor anker ,ieder jaar op einde mei of begin juni nu dit jaar van 1 tot 4 juni 2023, ik heb nog altijd zeep sunlich zeep ven Marseille uit 1946 en die is nog altijd goed en schuimt zeer goed, wanneer ge wast blinkt uw huid niet en voelt niet vettig zoals met Champo , de zeep is goed voor rode huid en puistjes acne en schilfertjes op het hoofd.
vrijdag 19 mei 2023 - 15:52

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon