menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Kruidentuin opkuisen

Ga naar meest recente reactie

Cindy

Cindy

Hallo allemaal,

Een viertal jaar geleden plantte ik enkele kruiden in een stukje grond vóór mijn keuken (zou neutrale grond zijn, zon tot kort na de middag). De bedoeling was om de kruiden te gebruiken in mijn keuken maar dat bleef tot nog toe beperkt. Sommige kruiden hebben het ook moeilijk vb dille en bieslook. Citroenmelisse, lavendel, rozemarijn en munt groeien dan weer weelderig. Na 4 jaar merk je ook dat de planten er zo fris niet meer bijstaan en dat ze te groot geworden zijn. Ik had ze dus graag eens opgekuist maar weet niet hoe en wanneer ik dit precies doe.
Trek ik ze gewoon uit, snij ik ze af tot de grond, kan je de plant wegdoen en een stekje terug zetten zodat je geen nieuwe planten moet kopen maar wel jonge plantjes terugkrijgt?
Graag had ik er ook enkele bijgezet zoals bieslook, basilicum,....

Kan iemand helpen?

Cindy
woensdag 11 juli 2007 - 16:11
annd6

Annd6

Cindy,

dille en basilicum zijn éénjarigen die zal je elk jaar moeten herzetten of zeker zorgen dat ze zichzelf kunnen uitzaaien.
Degene die je noemt die goed groeien kan je flink snoeien. Marjolein bv steek je dan weer beter af met de schup wat er teveel aan is.
Je kan met stekjes werken voor de vaste planten, citroenmelisse bv kan je ook delen.
Groetjes
Ann
woensdag 11 juli 2007 - 16:45
an

An

mijn bieslook staat bij mij ook drie a 4 jaar jaar in pot en hij wordt wel groot maar nooit te groot .
en ik knip er af en toe wat af en soms snooei ik hem maar dan zo 15 cm boven de aarde.
en bij mij blijft hij het goed doen
gr an
woensdag 11 juli 2007 - 16:52
Cindy

Tekst aangepast

Cindy

Bedankt Ann en An voor de info. Ann, jij kent er blijkbaar al veel van want stekken enz. dat ken ik van naam maar hoe het precies moet, is iets anders. Zijn er sites waar ik dat kan terugvinden (ook over delen)? Flink snoeien, bedoel je dan 15 cm van de aarde of is dat enkel als ze in pot staan.
An, als ik het goed begrijp kan jij de eenjarige plant bieslook langer houden door hem 's winters binnen te zetten? Dat is misschien een goed alternatief voor mij.
woensdag 11 juli 2007 - 19:51
Tine

Tine

Cindy, bieslook is niet eenjarig maar meerjarig. Het zijn bolletjes die zich door uitzaaien vermeerderen. In de winter verdwijnen ze maar komen in het voorjaar gewoon weer op.
Er zijn verschillende soorten bieslook die ook een iets andere smaak hebben. Het is leuk om van alles soorten wat in de tuin of in potten te hebben.

Tine.
woensdag 11 juli 2007 - 20:20
an

An

cindy ik heb heb gewoon het hele jaar buiten staan ook s'winters.
hij staat in een bruine aarde werk pot een dood gewone pot en als ie een beetje te groot word zomers dan knip ik er een flink stuk van af weet dat plantje veel of je hem snoeit of dat je het gebruikt voor eten en anders kan het ook 20 cm boven de aarde waar die in staat in de pot
ik doe er niks bijzonders mee , voor de rest heb ik geen ervaring met kruiden behalve nog de peterselie die laat ik ook gewoon staan het hele jaar door die heb ik ooit eens gezaaid.
en ik wist niet dat bieslook een jarig was ik heb hem gewoon als die tijd alleen s'winters sterft hij een beetje af en daarna komt ie gewoon weer op.
dek hem niet af niks
gr an
woensdag 11 juli 2007 - 20:21
annd6

Tekst aangepast

Annd6

Cindy,
kruiden terugsnoeien kan je na het bloeien al doen dan maak je de bos gewoon wat kleiner, dit doe je enkel bij grote planten. De echte terugsnoei (15-20 cm)doe je best in het voorjaar en dan mag je naar keuze zo'n beetje, ik snoei flink terug: dan krijg je een mooie bos weer, ook van vorm.

Kruiden stekken: de houterige struiken zijn hiervoor geschikt: rozemarijn, hysop, salie, laurier, citroenkruid, enz...
Neem in het midden of op het einde van de zomer een takje zonder bloem van minimaal zeven cm, verwijder de onderste blaadjes om rotting te voorkomen.
Je kan wat stekpoeder gebruiken eventueel en zet ze op een koele schaduwplek en bestuif de takjes elke dag met water een week lang, let wel op dat het niet te nat wordt.
Als alles goed gaat komen na een maand de eerste wortels.
Ik heb het ook al gewoon gedaan op de vensterbank, niet in volle zon natuurlijk maar gewoon in een glas water en dat lukt ook.
Proberen zou ik zeggen en veel succes!

Trouwens: mooie avatar! Eigen gewin of kleinkind?
Groetjes
Ann
donderdag 12 juli 2007 - 01:33
annd6

Annd6

Ben ik het delen nog vergeten!

:neem planten hiervoor die in de breedte uitgroeien. Doe het in de herfst, graaf de planten uit en verdeel ze in verschillende kluiten en zet ze op een andere plaats of pot.
Voila.

Groetjes
Ann
donderdag 12 juli 2007 - 01:57
Cindy

Cindy

Allé, met de info die ik van jullie heb en mijn boekje "Grootvaders kruidenwijsheid" hoop ik volgend jaar een vernieuwde tuin te hebben.

Zou dat lukken om te delen/stekken enz en de oude kruiden te verwijderen?

Ja, het kleintje is mijn zoontje die nu 4 maanden is .
donderdag 12 juli 2007 - 03:15
annd6

Tekst aangepast

Annd6

Waarom zou je de oude wegdoen? Voldoen ze niet meer of zijn ze te erg verhout?
Ik zie niet in waarom het je niet zou lukken met dat delen en stekken!
Mooi ventje!

Ann
zaterdag 14 juli 2007 - 20:32
an

An

lief kereltje heb jij cindy,voordat je het weet zijn ze groot heb er ervaring mee
gr an
zaterdag 14 juli 2007 - 23:41

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon