menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Kruiden op een balkon noord-oost gelegen

Ga naar meest recente reactie

mx7733

Tekst aangepast

Mx7733

Beste mensen,

Allereerst wil ik jullie complimenteren met deze fantastische site. Ik heb met veel plezier er al veel tijd op doorgebracht. En handige tips doorgespeeld aan bekende…

Nu heb ik zelf laatst een huis gekocht met een redelijk ruim balkon, welke ik leuk wil aankleden. Planten is geen enkel probleem. Over kruiden is het een en ander niet helemaal duidelijk. Om te beginnen is het handig om te weten dat mijn tuin op het noordoosten ligt en weinig direct zonlicht kent. Het verder wel goed licht, niet echt volledige schaduw.

Nu wil ik de meest gebruikte kruiden gaan kweken, die je gebruikt in de keuken:
- Munt
- Peterselie
- Bieslook (dit zowel op een schaduwrijke maar tevens op een zonnige plaats)
- Basilicum
- Dragon
- Kervel
- Koriander
- Mierikswortel
- Rozemarijn
- Salie
- Tijm
- en salade-uitjes.

Nu hebben de meeste weinig direct zonlicht nodig… Maar wat is weinig??? Met de ligging krijgt het wellicht wat (zomer)ochtend zon (direct) en laat op de avond ‘wat extra licht’… Denken jullie dat dit haalbaar is, het kweken van kruiden? En wat doe je in de winter met je kruiden?

Wat zijn jullie iedeen hierover?
dinsdag 19 juni 2007 - 21:53
Bowie

Bowie

Overblijvers: munt, bieslook, rozemarijn en thijm, salvia.

Elk jaar opnieuw zaaien: basilicum, kervel en koriander.

Regelmatig water, want in potten is dat natuurlijk rap weg, opgelet, wel goede drainage (geen water in onderschaaltje laten staan).

dinsdag 19 juni 2007 - 23:53
Paulette

Paulette

Ik heb mijn froenten- en kruidentuin ook op die plek en ervaar geen problemen met het kweken van kruiden.

groetjes, Paulette
woensdag 20 juni 2007 - 05:17
mx7733

Mx7733

Dank je voor jullie reacties!

@Paulette

Ik heb mijn froenten- en kruidentuin ook op die plek en ervaar geen problemen met het kweken van kruiden.

groetjes, Paulette


Wat voor groente heb je daar dan staan? Dat zou ik er ook graag bij willen, groente
Zit er aan te denken om op een van de bijkamers iets 'kasachtigs' te maken voor tomaatjes.
woensdag 20 juni 2007 - 18:31
Paulette

Paulette

We hebben de groentetuin nu vier jaar en zowat alles heeft er gestaan. De grondsoort (zandgrond) legt bij ons meer beperkingen op dan de ligging.
Op een balkon ben je iets beperkter, maar kun je bv. tomaten, pepers, sla, spinazie, kool, courgettes, paprika en aubergine kweken. In grote bakken, voldoende water geven en met losse aardewerk potscherven onderin de bak (nemen water op en geven die langzaam weer af aan de plant). En bij problemen met de planten je verdiepen in bijmesten of grondsoort veranderen.

succes, Paulette.
zaterdag 23 juni 2007 - 15:21
mx7733

Mx7733

Wauw! Goed nieuws

Ga me binnenkort er in verdiepen. Eerst verbouwen en dan waarschijnlijk wachten tot het nieuwe seizoen....


Hartelijk dank voor je reactie igg!

Mvg

Mx.
zondag 24 juni 2007 - 02:13
annd6

Annd6

Mx,

beetje late reactie, sorry daarvoor maar je kan een hoop in potten kweken hoor!
Peter Bauwens heeft daar een leuk boekje over geschreven met heel veel tips.
Ik zelf kweek ook een groot deel in potten, dit jaar tomaten, pepers, éénjarige kruiden,...zelfs suikerriet
Veel succes met de verbouwing!
Groetjes
Ann
zondag 1 juli 2007 - 18:55
mx7733

Mx7733

Beste Ann

Beter laat dan nooit toch?!

Ben van de week in het tuincentrum geweest om eens te kijken wat er aan potten etc waren. Gelukkig heb ik jullie reacties over mijn (helaas) onzonnige tuin. In dit çentrum werd gewoon keihard beweert dat er niet zou groeien. Ga het boekje bestellen en eens kijken of ik dit jaar nog iets kan kweken.

Iemand ervaring met bieslook uit de supermarkt? Wil dat een beetje.... voorlopig dan..

Ciao
Mx
woensdag 4 juli 2007 - 00:05
mx7733

Mx7733

ps: boekeje Peter Bauwens planten , kruiden in potten is besteld. Thanks voor de tip!!!!!!!
woensdag 4 juli 2007 - 00:23

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon