menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Slakbestendige kruiden

cornelia

Cornelia

Hallo allemaal,

Wie kan mij zeggen welke kruiden slakbestendig zijn. De geplante kamille, dille, kervel en overige fijnbladige kruiden worden a.h.w. besprongen door gretige slakken en krijgen de kans niet om wat uit te groeien. Alle slakken baricades die ik gebruik en bij overige jonge planten wel werken lijken in het geval van de kruiden voor de slakken alleen maar een extra uitdaging te zijn. Daarom dacht ik maar iets te planten wat ze niet zo lekker vinden. Citroen en munt, bernagie, zuring, bonenkruid, rode pimpernel lijken ze niet zo lekker te vinden merk ik. Weet iemand nog andere kruiden die ik kan planten?

groeten
vrijdag 18 mei 2007 - 18:18
SterrenKruid

Tekst aangepast

SterrenKruid

Ik herken je probleem, Cornelia. Zelf heb ik een stadstuintje dat volledig ommuurd is door betonnen platen. D.w.z. dat de slakken er niet uit kunnen (en ondertussen kweken "als konijnen") en dat hun natuurlijke vijanden er ook niet in kunnen... dikke pech natuurlijk.

Wat heb ik tot hiertoe ondervonden? Dat "onze" slakken het niet zo goed begrepen hebben op de mediterrane kruiden - ik heb tot hiertoe nooit problemen gehad met vb. rozemarijn, tijm, salie en aanverwanten. En dat de slakken verdwijnen als je Escar-Go gebruikt, milieu-vriendelijke slakkendodende korrels.

Ik hoop dat je van die veelvraten verlost raakt!

*SterrenKruid*
zondag 20 mei 2007 - 06:24
SterrenKruid

SterrenKruid

Wat ik nog vegeten vermelden was, maar je waarschijnlijk wel wist: slakken houden niet van stukjes eierschelp. Die kan je dus tussen je plantjes strooien. En rond jonge plantje zet ik ringen van PET-flessen gesneden, daar kunnen ze blijkbaar niet over kruipen.

*SterrenKruid*
zondag 20 mei 2007 - 06:31
cornelia

Cornelia

Dat vind ik nou leuk van die PET flessen, ik doe dat n.l. ook en dan doe ik, als ik het echt heel zeker wil weten dat er geen slak doorkomt, er ook nog een rand vaseline op smeren. (Oke', soms ook wel in de hoop dat zo'n arm beestje zich de moeite neemt om naar boven te klimmen om dan vervolgens uit te glijden over de vaseline)
Helaas, ik geloof dat in het geval van de kruiden ze tunnels graven onder de PET flessen door. Nu de Dille e.d. op zijn zijn ze gewoon toch begonnen aan de andere kruiden die ze eerst links lieten liggen.
Ik heb er eens bij staan kijken en het is net een kudde koeien die aan het grazen zijn, vind je ook niet?
Ik ga toch ook eens die escar-go gebruiken, in ieder geval voor rond de kruiden.

groeten
zondag 20 mei 2007 - 16:36

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon