menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Kruidenspiraal

Ga naar meest recente reactie

Roeliee

Roeliee

Hallo iedereen,

Ik denk er aan om een kruidenspiraal aan te leggen. Mensen die hier ervaring mee hebben? Is de aanleg aan te raden of is dit "moeite" niet? Want lijkt me nog eel werk om aan te leggen... Alle tips/ adviezen zeker welkom!

Alvast bedankt!

Groetjes
Roeliee
zaterdag 2 januari 2021 - 14:30
LT

LT

Heb er zelf geen...Maar hier staan misschien bruikbare tips...
https://yggdra.be/twee-vaak-gemaakte-fouten-bij-een-kruidenspiraal/
zaterdag 2 januari 2021 - 15:17
Roeliee

Roeliee

Hey LT,

Op het internet is er inderdaad redelijk wat info rond te vinden. Maar info/ ervaringen van de mensen hier op het forum vind ik altijd een meerwaarde
zaterdag 2 januari 2021 - 18:38
leerling

Tekst aangepast

Leerling

Ik heb zelf geen kruidenspiraal. 'k Heb er wel naar gekeken, omdat ik het een leuk idee vond.
En het dan afgevoerd, omdat het me niet haalbaar leek met de kruiden die wij graag gebruiken.

We hebben de klassieke kruiden in de tuin.
Salie, rozemarijn, dragon, wilde marjolein, roomse kervel ... vragen heel wat plaats.
O.a. mierikswortel en munt houden we graag in toom door die in containers te planten die we dan wel weer ingraven.
Lavas, laurier, rozemarijn ... kunnen flink hoog worden.
Peterselie en roomse kervel houden niet van volle zon.
Tijm moet je om de paar jaar wat dieper planten. Een- of tweejarigen als basilicum, dille, peterselie ... hadden we er ook graag bij, maar je wil de andere vaste kruiden daarbij niet beschadigen.

Niet alle kruiden zijn kalkminnend.
En dan heb ik het nog niet over combinatieteelt. Sommige planten zijn dol op hun buren. Andere dulden hen niet.

Ik zag niet hoe ik dat ook nog samen met bieslooksoorten, daslook, basilicum, dille, bonenkruid ... kon verwerken in zo'n spiraal.

Heel wat tuinkruiden hebben ook sierwaarde en/of kan je inzetten als bodembedekkers. Tuinkruiden groeien hier niet alleen in een kruidentuintje.

Maar onze kruidentuin is de jouwe niet.
Bekijk gewoon welke kruiden je gebruikt, in welke omstandigheden die het best groeien, hoeveel ruimte ze innemen, en of je die omstandigheden en ruime kan aanbieden in een kruidenspiraal.

zondag 10 januari 2021 - 23:42
Roeliee

Roeliee

Hey leerling,

Bedankt voor de input! Ik heb ondertussen ook al besloten om het idee af te voeren... lijkt me heel veel werk voor wat het is. En veel kruiden zouden we ook niet gebruiken... dus ga ik inderdaad gewoon voor een stukje kruidentuin waar enkel in staat wat we ook echt kunnen gebruiken!

Groetjes,
Roeliee
dinsdag 12 januari 2021 - 10:36

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon