menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Wat mankeert mijn kruiden

Camilla

Camilla

Bijna alle mijn kruiden hebben al maanden witte plekken. Ruim 3 weken geleden nog aaltjes (tegen trips) overal verspreid, geen verbetering. 2 weken na de aaltjes het meeste teruggesnoeid maar het nieuwe blad is niet beter. Naast de afgebeelde kruiden staat platte peterselie, dille, bieslook en laurier, die als enige niet zijn aangetast. Salie is een vraagteken, ziet iets anders uit, is misschien niet zelfde probleem.

Kruiden staan op 3 plekken in de tuin, 2x volle grond en 1x houten bak. Potgrond in houten bak is wel meer dan 1 jaar oud en deels vermengd met tuinaarde (ik verplaats weleens wat van volle grond naar bak of andersom).

Op tijm zitten wat witte vliegjes, maar ik heb ze eerdere jaren wel meer gehad, zonder dat de bladeren zo uitzagen.

Schimmel uit de grond? Alles rooien, 5 jaar wachten en dan nieuwe poging? Of iets anders?

Alvast dank voor het meedenken!

Kruiden

maandag 27 juli 2020 - 16:44
Tuinprins

Tuinprins

Zo op het oog zou ik zeggen dat het hier om een flinke spint aantasting gaat. Spint is een minuscuul insect dat aan de onderkant van het blad zit en nauwelijks met het blote oog te zien is. Gedijt vooral onder warme en droge omstandigheden. Spint kan zeer hardnekkig zijn en is lastig te bestrijden. Het spint beestje zuigt aan de onderkant van het blad waardoor je op de bovenkant van de lichtere plekken krijgt. Bij een sterke aantasting kan het blad ook bruin worden en afvallen.

Chemische bestrijding is mogelijk maar of je dat moet doen bij kruiden die bestemd zijn voor consumptie is natuurlijk de vraag. Bij het spuiten moet vooral de onderkant van het blad worden geraakt omdat daar de spint beestjes huizen. Na 2 weken opnieuw spuiten omdat dan weer eitjes zijn uitgekomen. Bij spint is het belangrijk de cyclus eitje/beestje te doorbreken anders blijf je last van spint houden.

Gegroet, de tuinprins
dinsdag 28 juli 2020 - 06:35
Camilla

Camilla

Dank u!

Ik had dus 1x aaltjes al erop (en hield ze keurig netjes vochtig 2 weken lang), maar ga nu tweede ronde bestellen. De aaltjes kwamen aan toen het erg warm was, wel met koelelement, maar misschien waren ze ook al minder levend. Hopelijk helpt het. En zo niet nogmaals over... 3 weken opnieuw?
woensdag 29 juli 2020 - 10:30
Camilla

Tekst aangepast

Camilla

En even goed lezen spint is niet trips! Ik ga me in spintbestrijding verdiepen! Wij eten de kruiden nu ook niet met de vlekjes. Als bestrijding lukt dan snoei ik ze hoe dan ook en eten wij pas schoon blad.
woensdag 29 juli 2020 - 10:32

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon