menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Rozemarijn en tijm

Ga naar meest recente reactie

mariannejege2

Mariannejege2

Nog een vraagje
Ik probeer al jaren rozemarijn en tijm in een pot te houden maar helaas. Telkens mislukt het. Ik gebruik ook speciale grond voor kruiden.
Geef ik hier te veel of te weinig water, of doe ik nog wat anders verkeerd?

Alvast bedankt
Marianne
dinsdag 12 mei 2020 - 13:15
Plantadvies

Plantadvies

Rozemarijn dient in de winter zonnig en beschut te staan. Heeft namelijk een bescherming nodig tijdens de winter. Men vergeet vaak dat dit een mediterrane plant is. Tevens dient de grond goed doorlatend en droog te zijn.

Eigenlijk geld dit ook voor tijm. Bescherming in de winter en geen natte voeten.

dinsdag 12 mei 2020 - 17:13
mariannejege2

Mariannejege2

Dus eerder de grond in de pot licht laten uitdrogen? Maar dan blijft het niet frisgroen
Zelfs al plant ik bv een nieuw potje tijm in een pot met grond speciaal voor kruiden, dat blijft niet lang goed
dinsdag 12 mei 2020 - 18:02
MarcelVdm

MarcelVdm

Dag Marianne,

Best neem je een gewone aardewerk pot (bloempot) van 15-18 cm diameter voor rozemarijn, en 20-40 cm voor tijm.
Het mengsel zou ongeveer 2/3 tuingrond + 1/3 gewoon (scherp) zand moeten zijn.

De pot plaats je best tegen een muur die op het zuiden gericht staat en beschut tegen regen en wind, ofwel binnen goed in het licht.
Tijm en rozemarijn verdragen eigenlijk geen bemesting, maar je kan eventueel jaarlijks de bovenste laag van de grond in de pot vervangen door een nieuw mengsel.

Beide planten zijn gevoelig voor te veel water, maar rozemarijn heeft regelmatig een beetje water nodig, maar mag niet nat staan. Het zijn planten uit het middellandse zeegebied waar het klimaat droog en heet is.

Beide planten kan je snoeien om de groei binnen de perken te houden.

groetjes,
Marcel
zondag 24 mei 2020 - 23:01
Patrikc

Tekst aangepast

Patrikc

Is het met een potje keukenkruiden uit de supermarkt dat je dat probeert ?

Die potjes kruiden zijn in een kunstmatige en gepamperde omgeving geforceerd om zo snel mogelijk te groeien naar een verkoopbare maat, deze plantjes zijn niet opgewassen tegen het echte leven. Probeer eens met een plantje uit de vasteplanten-sectie van een tuincentrum of een kwekerij, ik zie geen enkele andere reden waarom dit steeds zou blijven mislukken...
maandag 25 mei 2020 - 00:17
mariannejege2

Mariannejege2

Dankjewel voor jullie reactie!
maandag 25 mei 2020 - 18:39

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon