menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Lavendel: dubbele plaag?

stefaanoyen

Tekst aangepast

Stefaanoyen

Beste tuinvrienden,

Mijn rozemarijn - niet lavendel dus, zoals in de titel: kan die niet meer aanpassen - stelt het niet zo goed. Hij maakt wel nieuwe scheuten aan, maar de meerderheid van de blaadjes ziet eruit zoals die op de foto: vol gele vlekjes. Hoe ouder het blad, hoe erger. Wat zou de oorzaak zijn en wat kan ik eraan doen?

Daarnaast heeft de plant ook bezoek van larven zoals die op de foto. Niet veel, hier en daar ééntje. Welke zijn dit en hoe bestrijd ik die best?

Mijn rozemarijn dankt jullie ; )

Stefaan

Kruiden

woensdag 1 mei 2019 - 15:51
Tuinprins

Tekst aangepast

Tuinprins

Wat we aan het blad zien zou een spintaantasting kunnen zijn. Spint is een miniscuul beestje (een mijt die eigenlijk alleen goed met een vergrootglas te zien) dat zuigt aan de onderkant van het blad. Aan de bovenkant krijgt het blad dan van die gele plekjes.

Spint tiert vooral welig bij droge en warme omstandigheden. Ik vermoed dat de meeste bladeren vorig jaar in de zomer zijn aangetast want toen waren de weersomstandigheden ideaal voor het spint beestje .

Bestrijding is lastig. Er zijn diverse bestrijdingsmiddelen op de markt maar of je die bij een kruid als rozemarijn moet gebruiken is de vraag.


Het kevertje kan ik zo niet thuisbrengen.


Gegroet, de tuinprins
woensdag 1 mei 2019 - 18:48
Carib

Carib

Het beestje op de foto is de larve van het rozemarijnhaantje.
woensdag 1 mei 2019 - 20:34

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon