menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Moestuin voor Dummy's - HELP!

Ga naar meest recente reactie

KabouterPlop

KabouterPlop

Hallo! Ik ben onlangs begonnen, zonder enige ervaring, om een bescheiden moestuin aan te leggen op mijn balkon. Ben direct begonnen met lezen over hoe ik dit het beste aan kan pakken, oa op dit forum.

Ik zit nu op dag drie en heb inmiddels behoorlijk wat specifieke vragen, waarop ik hier antwoord hoop te vinden van ervaren hobbyisten! Ik zet hier een aantal prangende vragen onder elkaar:

- Ik heb geen hydrokorrels of iets vergelijkbaars gebruikt op de bodem van de plantenbakjes. Is dit een probleem en zo ja is het aan te raden om dit alsnog te doen?

- Munt, basilicum en rozemarijn gaan goed, maar zoals te zien op de foto gaat de bieslook nu minder. Het is de enige die in zo'n klein bakje zit en dat lijkt mij een logische verklaring. Ook bedacht ik me dat hij misschien simpelweg te groot is en er bladeren weggeknipt moeten gaan worden. Wat denken jullie ervan?

- Water geven doe ik momenteel met een soort verstuiver en doe ik op een willekeurig moment als ik zie dat de bovenste laag aarde wat bruin en droog word. Dan maak ik alles voorzichtig vochtig zonder dat de aarde echt nat word. Is dit een goede aanpak?

- Zijn er andere algemene tips en adviezen die jullie mij op dit moment kunnen geven?

Groetjes KabouterPlop

Kruiden

donderdag 4 mei 2017 - 13:20
KabouterPlop

KabouterPlop

Hier nog een foto van mijn andere plantjes, vooral de munt doet het goed want die was een paar dagen terug ongeveer 1/3e van wat ie nu is terwijl er weinig zon is geweest. De basilicum doet het goed in de zin dat ie er erg gezond uit ziet gezien supermarkt plantjes soms snel dood gaan, verder is het nog te vroeg om te zeggen hoe het gaat omdat ie nog niet gegroeit is. Wel zie ik dat onderste stengels iets meer gaan hangen omdat ze geblokkeerd worden. Ben dus van plan zsm wat van de bovenste takken te gaan opeten. De rozemarijn ziet er ook gezond uit, verder nog te vroeg om er iets over te zeggen.

Kruiden

donderdag 4 mei 2017 - 13:26
lightstar

Lightstar

Hallo kabouter plop

Hydrokorrels zijn belangrijk als het (te veel) water niet weg kan in manden of potten, ze zorgen er voor dat de planten niet te nat blijven staan. Met de basilicum nog even uit kijken ivm de temperatuur. Hij kan heel slecht tegen de kou, dus even afdekken met vliesdoek of even naar binnen halen in een koele ruimte waar het niet vriest. Zet basilicum later ook niet in de volle zon.
Munt is winterhard en niet te moeilijk, die gaat wel goed en als je voelt dat de aarde droog is (met een vinger in de grond steken, als hij vochtig is is het goed) beetje water geven.
Bieslook is ook niet zo moeilijk maar regelmatig knippen en gebruiken dan blijft de plant mooi compact, je kan hem tot zo'n 10 cm terug knippen, dan gaat hij weer heel mooi nieuw loof maken en er groen uitzien.Hij groeit vrij hard, dus een grotere bak zou welkom zijn. Rozemarijn ook gebruiken en knippen en deze plant mag je iets droger houden omdat het een mediterane plant is en op een zonnige standplek zetten. Volgend jaar zou je de planten om kunnen planten naar een grotere pot, maar dat zie je vanzelf als je de plant uit de pot haalt, dat er een dikke kluit wortels aan zit. Zou je dat dan niet doen dan kunnen ze geen water meer opnemen en verdrogen ze. Geldt voor de meeste vaste planten. Verder doe je het prima. Ik hoop je een beetje geholpen te hebben. Geniet van je kruiden.
groetjes Carola
donderdag 4 mei 2017 - 14:36
KabouterPlop

KabouterPlop

Dankjewel Carola erg nuttig
donderdag 4 mei 2017 - 15:58
leerling

Leerling

Bieslook inderdaad regelmatig knippen, maar voor alle duidelijkheid: niet alles in 1 keer. Gewoon regelmatig wat van gebruiken. Is lekker in slaatjes, op cottage cheese, bij een gekookt eitje...
Bloemetjes laten staan. Bijen zijn er dol op.

Water geven is een evenwichtsoefening die niet voor alle planten dezelfde is.
De meeste planten die ik ken nemen water op via hun wortels. Die hebben dus niks aan het lichtjes bevochtigen van de bovenste laag van de container waar ze in staan. Dat vocht verdampt zonder dat de plant er wat aan heeft. Beter wekelijks een keertje goed water geven dan dagelijks wat sproeien. Als ik merk dat de grond droger is dan een goed uitgewrongen vaatdoek, haal ik de gieter boven.
De meeste planten die ik ken hebben ook een hekel aan een constant natte grond. De wortels dreigen dan te stikken. 'Nat' wil dan bv. zeggen dat er een uurtje na het gieten nog water op de bodem van de container ligt.
De evenwichtsoefening is de zoektocht tussen het vochtig houden en niet te nat maken van de grond.
zaterdag 6 mei 2017 - 04:19

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon