menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Laurier

Ga naar meest recente reactie

hypermaxx

Hypermaxx

Zopas een laurierplantje gekregen dat blijkbaar zeer snel groeit in een pot binnen voor het venster. Na amper 2 weken al een flink stuk gegroeid.
Hoe kan ik dit plantje vermeerderen?

Wanneer kan ik dit doen en vooral hoe??

graag een nauwkeurige beschrijving, want ik heb nog nooit een plantje vermeerderd.


bedankt alvast,
woensdag 25 april 2007 - 05:09
Fons

Fons

Laurierplantjes kunnen gemakkelijk vermeerderd worden door zaaien.
Stekken is een heel stuk moeilijken en veelal een mislukking voor liefhebbers,
Gewoonlijk worden stekken genomen van wortelopslag deze moeten bijna afgerijpt zijn,maak een stek klaar van een15 cm lang, al de blaadjes vewijderen behalve te twee topblaadjes,het stekje in stekpoeder dompelen en in een potje met stekgrond planten benevelen folie zakje over het geheel plaatsen voor vochtige omgeving te creeren en warm wegzetten niet in de zon, en dan maar hopen dat het stekje na een paar maanden bewortelt is.
woensdag 25 april 2007 - 05:58
sylvain

Sylvain

Beste Fons bedoelen julie de lauriervoor by het eten tedoen of de gewoone laurier die voor de haag het zal de eerste wel zyn denk is ook vorst gevoellig dag Fons en groetjes
woensdag 25 april 2007 - 06:22
Fons

Fons

Sylvain, we zitten hier toch bij kruiden dus de keukenlaurier.
donderdag 26 april 2007 - 03:56
sylvain

Sylvain

Fons jongen er naast gekeken maar Fons ik heb ook de keukenlaurier en moet ge die nu elk jaar binnen zetten myne staat in een pot is nu twee jaar by ons maar ik heb die noch niet binnen gehaalt is nu wel geen winter geweest maar daar zyn er hele groote by die kunt ge toch ook niet binnen halen maar zyn mischien sterker groetjes en dag
donderdag 26 april 2007 - 05:11
de_lange_van_Bilze

De_lange_van_Bilze

Sylvain,
Ik zou hem toch maar binnenhalen want ik heb reeds twee keer een echt mooi exemplaar verloren door de boze vriezeman en ben nog maar eens opnieuw begonnen.

'T is dat dat stoofvlees natuurlijk veel beter smaakt met die verse laurier niewaar.

Allee
de groeten,
van
de lange

vrijdag 27 april 2007 - 04:41
sylvain

Sylvain

DAT IS WAAR LANGE EN DAN DIE WORTELEN EN PEEKES ALLEE HET ZOU SPYTIG ZYN MOEST HEM BEVRIEZEN GROETJES EN DAG
vrijdag 27 april 2007 - 05:01
de_lange_van_Bilze

De_lange_van_Bilze

hmmmmm,
't water staat mich al in de mond
De lange
vrijdag 27 april 2007 - 05:06
Fons

Fons

Ik heb drie grote laurierbomen in kuip staan die gans de winter buiten blijven staan, enkel in geval van lang durende koudeperiode lager dan -5°C gaan ze in een koude garage, heb ook enkele laurieren in de volle grond onbeschut staan die al een paar winters blijven buitenstaan zonder veel beschadiging, en dan te weten dat ik in het winterse koude kempen woon.
vrijdag 27 april 2007 - 05:09
de_lange_van_Bilze

De_lange_van_Bilze

Tja Fons,
Ik ga toch het zekere voor het onzekere nemen. Maar zoals het er nu uitziet hoeven we de komende tijd gene vrieskou te verwachten

De groeten
van
de Lange
vrijdag 27 april 2007 - 05:13
hypermaxx

Hypermaxx

mijn vraag was eigenlijk, hoe ik van 1 plantje meerder plantjes kon maken.
Blijkbaar door te zaaien. Ik vermoed dat ik dan zaad kan oogsten van dit plantje???
Wanneer moet dit gebeuren?
vrijdag 27 april 2007 - 05:13
Nicky642

Nicky642

Goeie vraag hypermaxx!
Ik zit namelijk met hetzelfde probleem!
Heb een mooie laurier (1.70 m groot - pot bijgerekend) zelf opgekweekt van een gekregen stekje.
't is een beresterke plant ; staat zomer en winter buiten.
'k zou hem heel graag stekken, maar er is helemaal geen wortelopslag. Al mijn pogingen zijn tot nu toe mislukt.
Dus ik zit ook te popelen om meer te weten over het nemen van zaad en het zaaien zelf...
Als iemand ons kan helpen?!?! Graag!
Alvast bedankt!
Groetjes,
Nicky
maandag 7 mei 2007 - 16:45
Tine

Tine

Het stekken gaat zeker moeilijk. Van de 10 stekken die ik heb klaargemaakt vorig jaar, lijkt er eentje aan te slaan. De anderen krijgen nog een kansje maar als het over een maand nog niets is, gooi ik ze weg. Ik heb alleen nog nooit zaad aan mijn laurier kunnen ontdekken.

Tine
maandag 7 mei 2007 - 16:59
Bowie

Tekst aangepast

Bowie

Tine, heb je die in stekgrond op in water laten wortelen?

Hypermax: dit is hetgenen ik gevonden heb op 't net:

Vermeerdering :
De meest gebruikte vermeerderingswijze is het nemen van stekken. Dit gebeurt in september (we spreken hier van zomerstekken) door kruidachtige kopstekken van +10 cm te nemen. We steken de stekken in een mengsel van turf en rijnzand (3/2) en zetten het gedurende de inwortelperiode onder dubbel plastiek of gaatjesplastiek met eventuele bodemverwarming. Na het inwortelen worden de stekken in een voedzame, doorlaatbare en humusrijke grond opgepot. Dit laatste is niet zo eenvoudig en het resultaat kan soms tegenvallen.

Een andere methode met meer slaagkans bestaat uit het wegsnijden van wortelscheuten met wortels aan, die men oppot en verder opkweekt. Meestal kan dit enkel met oudere exemplaren.
maandag 7 mei 2007 - 18:38
Tine

Tine

Ik heb ze in stekgrond gezet.

Tine
maandag 7 mei 2007 - 19:03
Fons

Fons

Voor degene die graag meerdere laurierboompjes willen hebben om op tekweken moeten maar eens rondkijken in tuincentra waar men laurierplantjes kan kopen in p9 potjes, deze potjes kunnen van 10 tot 15 plantjes bevatten en zijn te koop voor een paar euro,deze zijn goed uit elkaar te halen als men voorzichtig te werk gaat, de plantjes afzonderlijk oppotten.
dinsdag 8 mei 2007 - 02:03
Senior

Senior

Ik heb eigelijk nog een vraagje. Ik kan van iemand een wortelscheut van zij laurier krijgen, maar ik ben niet zeker of deze de eetbare of de gewone is. Is er een manier om dit onderscheid duidelijk waar te nemen? en is deze gewone eigenlijk giftig?

groetjes Senior
donderdag 17 mei 2007 - 02:02
agnesv

Agnesv

ik heb een exemblaar van 10 jaar in grote pot staan zet die pas onder een afdak in de winter als het min 6 graden is en gebruik die in mijn soepen en stoofvlees

groetjes Agnes
donderdag 17 mei 2007 - 03:18
Fons

Fons

Senior, normaal worden laurieren niet geent en zal de wortelscheut wel de echte laurier zijn waarvan ge de blaadjes kunt gebruiken voor konsumptie.
donderdag 17 mei 2007 - 03:53
Senior

Senior

Bedankt Fons voor het antwoord. Het is niet de bedoeling om het wortelscheutje te enten, gewoon in een potje zetten...
Ik zal morgen eens vragen of ik het scheutje kan komen halen, hij gebruikt ze toch enkel als versieringsplant op zijn terras, dus moet het er toch uit...

Een ander vraagje, hoeveel wortel moet je meenemen om de oorspronkelijke plant niet te (hard te) kwetsen en dat mijn scheutje best zou lukken?

Groetjes

Senior
donderdag 17 mei 2007 - 04:34
Fons

Fons

Zorg er voor dat er wat jonge worteltjes aan zijn en dan zal het wet lukken ev. het stekje voorlopig in zaai en stekgrond plaatsen, de moederplant zal er niet onder lijden als ge een paar wortels beschadigt.
vrijdag 18 mei 2007 - 06:35

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon