menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 1

Muntplant wordt opgegeten

Ga naar meest recente reactie

Pluimpje

Pluimpje

Mijn muntplanten en citroenmelisse worden opgegeten door dit beestje.
Wie weet wat het is en hoe ik m uit mijn planten kan krijgen?

Kruiden

dinsdag 31 mei 2016 - 22:22
charlotje

Charlotje

Het is een slakje en ze zijn dol op Munt!!

Ik heb Vermiculiet om de planten gestrooid en dat schijnen de slakken niet zo leuk te vinden want tot op heden nog geen last van ze gehad!

Je kunt ook slakkenkorrels strooien of... afzien van Munt, want het blijft aantrekkelijk voor ze, en ze zijn superslim, want weten altijd wel weer een weg naar de lekkere blaadjes te vinden.

Suk-6 !!!
dinsdag 31 mei 2016 - 22:37
Driez

Driez

Geen slak, maar de larve van een bladhaantje. Die kunnen stevig door je kruiden heenvreten.
Ik haal ze dagelijks van de planten af en geef ze aan de kippen, na een tijdje zijn ze dan zo goed als weg.
Pyretro-pur (of hoe heet dat min of meer verantwoorde spul) zou ook helpen, maar gezien ik mijn munt veelvuldig gebruik om thee te zetten, ga ik er zeker niks op spuiten...
dinsdag 31 mei 2016 - 22:57
Rik Rosseel

Rik Rosseel

Beste tuinvrienden. Ik heb buiten een bed Marokkaanse munt staan, die groeit nu volop ... maar de zwart-blauw-groene glanzende beestjes zijn daar weer, die de munt ook zeer lekker vinden en alle blaadjes opeten. Ik kende dat soort insect voorheen niet. Heeft iemand een idee hoe daaraan te verhelpen ? Ik kan ze om het uur afschudden maar dat is niet vol te houden. Als men google-t naar ongedierte op muntplant ziet men bij afbeeldingen dergelijke beestjes . Ze zijn 2 x zo groot als een lieveheerbeestje. Dank voor eventueel advies !
vrijdag 7 april 2017 - 18:38
Driez

Tekst aangepast

Driez

Muntkever/munthaantje.
Kevertjes wegvangen en vermoorden, maar vooral de larfjes (die vreten je plant kaal) en eitjes (vaak onderkant blad) op tijd verwijderen, dan sterft het vanzelf uit. Afhankelijk van de hoeveelheid planten die je hebt wel een karwei.
zaterdag 8 april 2017 - 09:37
Rik Rosseel

Rik Rosseel

Dank Driez.
zondag 9 april 2017 - 10:11
shanon

Shanon

zouden voor deze beestjes eierschillen op de grond onder de planten niet helpen dat schijnt te helpen tegen slakken of verspreid dit beestje zich anders?
donderdag 18 juni 2020 - 22:41
Driez

Driez

Daar hebben deze kevertjes geen last van, 't zijn behoorlijk goede vliegers.
Mijn munt is ondertussen wel zo sterk uitgebreid dat ik hem met plezier met de kevers deel
vrijdag 19 juni 2020 - 09:22

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon