menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Probleem met kruiden op vensterbank

Ga naar meest recente reactie

biekske

Biekske

Hallo allemaal.
Ik ben op zoek naar advies over hoe gekochte kleine kruidenplantjes het beste op een vensterbank binnen opgekweekt kunnen worden.
De reden: ik koop me blauw aan kruidenplantjes die binnen een week verdord/verlept/verdwenen zijn.

De situatie: ik heb verschillende kruidenplantjes in langwerpige mandjes op de vensterbank geplaatst, vers gekocht (waren die ochtend net binnen van de kwekerij), en de kruiden staan met z'n 3-en per mandje op alfabetische volgorde omdat ik me anders de naam en het gebruik niet kan herinneren.

Voordat ik ze kon planten, moest ik de mandjes eerst voorzien van een plastic antilekkage. Dit heb ik vastgezet aan de mand met hotmelt. Voor zover ik kon beoordelen, heb ik hiermee niet de binnenkant (kant van de potgrond) besmet.

Omdat het al plantjes van ca. 6 cm diameter betrof, heb ik gewone potgrond gebruikt om de mandjes te vullen en de plantjes daar in te zetten.
De volgorde per mand: 1) basilicum, bieslook, koriander 2) munt, oregano, peterselie 3) rozemarijn, salie, tijm.

De potgrond en de plantjes waren vrij nat bij het planten, en ze stonden niet in de volle zon, dus een dagje zonder water leek mij geen probleem.

Daarna heb ik om de dag wat water gegeven, rond alle plantjes evenveel.

Binnen een week zat de toplaag van de potgrond vol witte uitslag gelijk schimmel, maar de grond was normaal vochtig. De blaadjes werden desondanks bruin en droog en verdorden, de nog dunne stengels werden tot dorre houtjes. Vooral koriander, munt, oregano en salie vielen uit, al kregen ze wel verse nieuwe scheutjes in de toppen.

Basilicum, bieslook, peterselie, rozemarijn staan er mooi bij. De tijm schijnt niet verder te groeien dan 4 takjes vanuit de basis.

Die andere 4 heb ik ondertussen een aantal malen opnieuw gekocht in aparte winkels (geen aanlevering van dezelfde kwekerij), in aparte potjes gestoken met nieuwe potgrond uit een nieuwe zak, zelfde probleem!

Waar ga ik de fout in? Kunnen kruiden misschien niet bij elkaar in een pot/mand? Beter zelf opkweken vanaf zaad?

Ik kook zo graag met verse kruiden ipv zout en peper..... dacht er met de komst van m'n nieuwe keuken ook meteen goed in te vliegen, maar de moed zakt me in de schoenen.

Groetjes,

newbie Bianca
zaterdag 29 november 2014 - 00:18
Patrikc
zaterdag 29 november 2014 - 00:28
Patrikc

Patrikc

Advies hierboven verwijderd, uit het gebrek aan respons leid ik af dat vraagsteller geen advies op prijs stelt .

En neen, mijn ego heeft absoluut geen dankbetuigingen nodig
maandag 1 december 2014 - 16:42
biekske

Biekske

Ik zat eigenlijk een beetje te wachten of er nog meer reacties zouden volgen. Een zwaluw maakt nog geen zomer...
maandag 1 december 2014 - 20:27
erice

Erice

En soms hebben mensen ook geen tijd om onmiddellijk te antwoorden hoe graag ze dat ook zouden willen..... 3 dagen de tijd geven is dan ook niet al te lang, is mijn mening....
vrijdag 2 januari 2015 - 16:14
erice

Erice

Kan het overtollige water wel weg?
vrijdag 2 januari 2015 - 16:16
mia_heyl7

Mia_heyl7

ik vind het nog wat vroeg , om nu al kruiden te planten, want binnen, op de vensterbank, vind ik het te warm, zodra het buiten kan, ben ik zo om kruiden
dinsdag 13 januari 2015 - 23:05
Metteco

Metteco

Volgens mij staan de kruiden gewoon te nat.
Je spreekt van een antilekkage plastiek in de manden, het water blijft onderaan staan dus wortels gaan rotten.
Probeer eens een pot met gaten onderaan en eventueel op de bodem hydrokorrels of potscherven.
Ik heb ook al zoiets gelijkaardig meegemaakt, grond bovenaan zag er telkens droog uit maar onderaan stonden de wortels gewoon te verzuipen.
Hopelijk heb je er iets aan
woensdag 1 april 2015 - 12:37
wilma*15

Wilma*15

De komende week ga ik dit ook nog eens proberen want ook bij mij is het nog steeds niet gelukt, wat ik ook deed na anderhalve week kon ik alles wegdoen.

Bij mij stonden de wortels niet in het nat vanwege de hydrokorrels maar ook dat heeft hier niet veel geholpen.

Hier stonden ze voor het oosten raam, waarschijnlijk toch nog te donker.
De volgende keer probeer ik ze op het zuidenraam te zetten al moet ik daar dan wel oppassen voor te felle zon.

Groetjes
maandag 6 april 2015 - 18:04
mukkes

Mukkes

Voor alle kruiden geld: Voldoende water, maar het water moet ook weg kunnen komen. De ervaring die ik heb is zaaien in een voldoende hoge pot met gaten onderin. Het is beter om regelmatig water te geven dan water onderin de pot te hebben.
maandag 13 april 2015 - 09:45

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon