menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Hoe koriander kweken

Ga naar meest recente reactie

Artist

Artist

Ik had een vraagje in verband met het kweken van koriander. Wat is eigenlijk de beste manier om deze plant te laten groeien? Is het beter om een pot ( welke grootte?) te vullen met potgrond en de zaadjes hier gewoon in verspreiden? (Hoeveel?) Ik las ergens dat je 25 cm afstand moet bewaren, maar bedoelen ze dan tussen de zaadjes of tussen de groepjes zaadjes? Verspeen je koriander of laat je het steeds in dezelfde pot? En als je het dik hebt gezaaid is dit dan erg? Met andere woorden, belemmerd dit de groei van de andere blaadjes?

Groetjes
vrijdag 24 mei 2013 - 21:35
erice

Erice

Koriander zaaien is niet zo moeilijk maar je moet de omstandigheden meehebben: niet te koud en niet te nat maar ook niet te droog
Vanaf mei in de volle grond zaaien maar ze hebben een redelijke warme temperatuur nodig anders ontkiemen ze niet, tussen 15 en 20 graden is het beste en zelfs dan kan het nog heel lang duren, soms wel enkele weken... dus geduld hebben. Je zaait ongeveer 1 centimeter diep en lichtjes afdekken.
In een pot moet je echt heel dun zaaien. Je kunt ze niet verspenen maar in de pot als in de volle grond moet je ze wel uitdunnen... elke 5 cm. afstand.

25 cm afstand doe je alleen maar als je koriander voor het zaad wilt hebben.... ruimte dus.....
succes.....als je ze eenmaal hebt staan heb je een heel grote kans dat je ze elk jaar blijft hebben.....heerlijk is het.....
vrijdag 24 mei 2013 - 22:56
Artist

Artist

Dank je voor je reactie!
Nu, ik heb momenteel kleine bloempotjes gebruikt van ongeveer 10cm diameter waar ik telkens 4 zaadjes koriander heb ingelegd met een afstand van ongeveer 4cm. Deze heb ik in mijn foliekas geplaatst of kan ik deze voor het ontkiemen best binnen houden met een folie rond?

Ook, als de blaadjes tevoorschijn komen zal ik deze dan ook best verplaatsen naar een grotere pot? Dus telkens die 4 uitgegroeide zaadjes in een grotere pot... Of is dat geen goed plan? Op zich kan dat geen kwaad toch met heel de boel bijeen? Dan kan het plantje uitbreiden, anders niet toch?

(Ik ben nog maar net bezig met (moes)tuinieren vandaar deze vragen)
vrijdag 24 mei 2013 - 23:07
erice

Erice

omdat het zo koud is zou ik ze voorlopig lekker binnen laten staan totdat ze ontkiemd zijn en overplaatsen...tja dat gaat niet zo best met koriander.....misschien als je met een schepje ONDER die kleine plantjes gaat en heel voorzichtig overschept maar ik zou daar niet aan gaan beginnen....gewoon een hoop zaadjes in een grote pot en dan maar later wat uitdunnen als er teveel opkomen.... is gemakkelijker en zal een beter resultaat geven, denk ik....
vrijdag 24 mei 2013 - 23:13
Artist

Artist

Prima. Ik bekijk het wel dan, zal alvast op zoek gaan naar een grotere pot. Tot slot, wat wordt precies bedoeld met uitdunnen? Gewoon plantjes uit de grond trekken? Of afbreken? Hoe zit dat precies?
vrijdag 24 mei 2013 - 23:16
erice

Erice

Uitdunnen, heel voorzichtig de tevele planten uit de grond trekken zonder de overige plantjes te ruineren.....
zaterdag 25 mei 2013 - 00:59
caroline1

Caroline1

hier heb ik een klein perkje koreander

ze groeien, bloeien,krijgen bloempjes en zaadjes en verspreiden zich naar harte lust
overal zie ik koreander ten voorschijn komen

ze overleven de winter prima zonder problemen

nu zal ik wel een deel terug insnoeien en de rest laten bloeien voor zaadjes !
woensdag 19 juni 2013 - 00:02

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon