menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Kruiden bewaren

Ga naar meest recente reactie

Kathelijn

Kathelijn

Ik heb een paar potjes kruiden gekocht, maar ze zijn allemaal al aan het afgeven. Hoe bewaar je zo potjes het beste?
zaterdag 10 maart 2007 - 11:05
Tine

Tine

Bedoel je met afgeven dat ze verkleuren? Als dat zo is, dan staan de potjes te licht. Gedroogde kruiden kan je het beste donker en droog bewaren, dus in een kast of lade of in potjes van donker glas.

Tine.
zaterdag 10 maart 2007 - 11:55
Kathelijn

Kathelijn

ze versleuren heel snel
zaterdag 10 maart 2007 - 13:12
lisa

Lisa

kathelijn,verse kruiden doe ik in de diepvries[als ik teveel heb ,de andere kruiden bewaar ik zoals
tine schrijft ,koel-droog en donker nooit kruiden zamen in een pot doen ook zijn ze dicht
ze kunen de vremdste geuren dan afgevenn

lisa
zaterdag 10 maart 2007 - 14:52
Aileen

Aileen

Weetje wat gek is, als je kruiden echt goed gedroogd zijn.. En je steekt ze in een steriliseerbokaal (of hoe noemt mijn oma dat nou weer?!) met een zakje uit schoenen erbij. Jeweetwel, die zakjes die je terugvind in nieuwe schoenen. Dit beschermt je kruiden tegen vanalles en maakt dat ze nog steeds medicinaal en cullinair te gebruiken zijn.

(Tip heb ik zelf gekregen van een Belgische Fytotherapeut, en het helpt enorm!)
maandag 19 januari 2009 - 10:28
andreash

Andreash

@Aileen,

Die zakjes zijn inderdaad om de boel droog te houden. Sylica korrels.
Persoonlijk zou ik gaan voor iets steviger spul. Die zakjes zijn vaak van papier gemaakt namelijk. Daarbij; Sylica is behoorlijke rommel. Een korreltje in je thee en je bent er behoorlijk ziek van.

Je kunt ook gewoon van hele dichtte stof een zakje maken en daar zout in doen gemengd met rijstkorrels. Het zout trekt het eerste, meest acute vocht eruit en de rijstkorrels vervolgens weer langzamer het vocht uit het zout.

Bijgevoegd voordeel: Die silica korrels krijg je bij een paar schoenen maar wat als je 10 potjes hebt. Tenzij je een schoenen fetisch hebt zul je dus behoorlijke tekorten oplopen bij het droog houden van je kruiden zonder die zakjes
maandag 19 januari 2009 - 10:33
Aileen

Aileen

Gewoon iedereen laten meesparen ofzo

Dat wist ik niet! Dat is anders ook wel een goede en goedkope oplossing! Deze ga ik zeker eens proberen en je hoort dat nog wel hoe mijn ervaringen hiermee zijn! ^^
maandag 19 januari 2009 - 10:36
andreash

Andreash



En nog een andere.... Niet kruiden gerelateerd maar wel ivm geuren enzo: Een klein potje (zonder deksel) zilver soda in de koelkast en je hebt nooit meer nare luchtjes in de ijskast. De soda veranderd van de 'doorzichtige' kristallen in wit poeder. Na 'n maand haal ik het eruit en gebruik het bij de witte was. Soda zorgt er immers voor dat het water 'zacht' wordt en daardoor werkt het wasmiddel beter. Geen calgonit meer nodig (-:
maandag 19 januari 2009 - 10:59
Aileen

Aileen

Handig om te weten!

Meestal gebruik ik mijn kruiden vers, zo niet dan zijn ze meestal wel in gewone steriliseerbokalen opgesloten, tenzij ze verwerkt zijn in zalven, siropen of wat dan ook. Maar dit is wel handig als ik ooit eens wat in de frigo moet bewaren zoals Fenegriekzaad ofzo, want dat ruikt toch wel even fel.

maandag 19 januari 2009 - 11:02

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon