menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Volwassen Tuinkers

Ga naar meest recente reactie

apekrul

Apekrul

Hoi iedereen,

Sinds twee weken heb ik in mijn kleine kweekkast een zaadje van tuinkers geplant in een turfpotje. Het is mijn bedoeling om het plantje volledig te laten opgroeien i.p.v. het als scheut tussen de salade te draaien.

Op de twee weken is hij al de andere kruiden in de kast voorbij gestoken en meet nu ongeveer een 12cm. Nu heb ik twee vragen:


1. Het plantje is niet in staat om uit zichzelf recht te blijven staan. Ook andere, lange planten zoals koriander en peterselie moet ik steunen met een ijzerdraadje. Er zijn er andere zoals rucola, basilicum en kamille die zichzelf perfect 'sterk houden'. Is dit normaal?

2. Ik las dat een volwassen tuinkers zeer (te?) sterk smaakt. Is deze plant op dat moment dan nog te gebruiken in de voeding of is hij giftig?
maandag 5 maart 2007 - 15:19
de_lange_van_Bilze

De_lange_van_Bilze

Hallo apekrul,

Voor zover ik het weet:

1) Waarschijnlijk omdat het allemaal veel te warm en te snel gaat in de kweekkast. Bij mij staat de tuinkers gewoon als vaste plant buiten.
Aan koriander steek ik buiten ook wel eens een stok anders waait de plant door de zware kop-stengel verhouding gewoon om. Peterselie gewoon regelmatig knippen en dan valt hij niet meer om.

2) Hij is volgens mij helemaal niet giftig, hij smaakt dan zoals je zelf al schrijft gewoon erg sterk. Ikzelf vind die scherpe smaak echt wel lekker, en ik heb er in ieder geval geen last van. Ik eet de blaadjes gewoon rechtstreeks van de plant als ik in mijn kruidentuin bezig ben. Juist omwille van de scherpe smaak. Is erg lekker bij een biefstukske.

Groeten
De lange van Bilze
maandag 5 maart 2007 - 22:04
cetinel

Cetinel

bij ons in het moederland( ben afkomstig van turkije)word tuinkers enkel groot gegeten,dus als het een volwassen ,maar nog jong en mals plantje is....te sterk??? niet sterker dan rucola hoor! als je die lust lust je ook tuinkers.
we hebben hier heel lang gezcoht naar zaad(we keken dan naar de fotokes omdat we niet wisten hoe het heettte)en niet gevonden,ook niet toen we met plantjes uit de tuin(zaad meegebracht uit turkije,maar ondertussen op)naar een plantencentrum gingen;ze kenden ze daar niet.
.......
tot we eens voor te proeven zo een bakje van de groenteboer kochten: welk is dit??? tuinkers....hm wat doe je ermee...
je eet dat bij je vlees of zo,je knipt er wat af en doet dat op je bord etc...wij gekocht en geproefd! tja en toen wisten we naar zaad van wat we moesten zoeken...we vonden het maar vreemd dat ze die hier zo jong aten....
pffff fruit laten ze bijna van de boom vallen omdat ze zogezegd nog nie rijp genoeg zijn,en dan laten ze dit niet eens de tijd om te groeien.......( wij eten fruit het liefst nog goed stevig)
zo zie je maar,giftig is het zeker niet en wil je niet dat het te sterk smaakt,zaai ze dan in een tunnelke,vocht en warmte maakt dat ze lekker mals en mild blijven( je hebt ook heel wat meer opbrengst als je ze laat groeien) lekker tussen een broodje met vlees...
maandag 19 maart 2007 - 09:21
apekrul

Apekrul

Hartelijk bedankt voor de reactie. Ik heb mij al moeten inhouden om er geen kleine blaadjes af te trekken en bij mijn biefstuk te leggen maar ik vrees dat het plantje daar nog iets te klein voor is
maandag 19 maart 2007 - 10:14
Bowie

Tekst aangepast

Bowie

Beter de kruiden uit het kastje halen als ze opgekomen zijn, anders wordt het er veel te warm in. Daarom dat ze beginnen om te vallen. Eventueel verspenen en iets dieper in de grond.
maandag 19 maart 2007 - 10:20

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon