menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Munt

Ga naar meest recente reactie

Bowie

Bowie

Verschillende soorten munt hebben hier overwinterd in de garage, een paar soorten beginnen nu al terug uit te lopen bv de citroenthijm, andere niet.

Is het normaal dat die nu ook al uitlopen? Of zouden mijn andere muntsoorten het loodje gelegd hebben?



dinsdag 27 februari 2007 - 21:54
Tine

Tine

Tania, citroenthijm is geen munt maar thijm.De munt begint bij mij nu uit te lopen maar hij staat gewoon 's winters buiten.

Tine.
dinsdag 27 februari 2007 - 23:18
Lilian

Lilian

De munt begint bij mij ook al uit te lopen en is bij mij "per toeval" tussen de witte margrieten gaan groeien en weet je wat hier een voordeel van is?? Ik heb nooit meer van die zwarte luizen op de stelen van de margrieten zitten!! Misschien een tip...

grtjs lilian
woensdag 28 februari 2007 - 09:06
Bowie

Bowie

Tine, ge hebt natuurlijk 100% gelijk, citroenthijm is geen munt. Het was al laat hé.

Het is de gewone munt, de appelmunt en de Marokkaanse munt die al uitloopt, andere soorten munt nog niet, zoals appelsienmunt, limoenmunt, pepermunt, ea.

Ik wist dat de munt een lopertje is, daarom dat ik die in potten houd.
woensdag 28 februari 2007 - 09:19
lacegarden

Lacegarden

Bowie, één keer munt, altijd munt

maar dat is wel zeer gezond, en als het zeer warm weer is kan je er echt verfrissende dranken mee maken.
Jij hebt wel een mooie verzameling. Vorig jaar nog een deel plantjes gekocht bij de Loods in Aalst. En in Hex heb ik er gekocht en die mensen hadden ook heel veel soorten.
woensdag 28 februari 2007 - 09:50
Bowie

Bowie

Ja ik heb er ook een deel gekocht bij de Loods, dat was dat jij dat bericht geschreven had (ik denk toch dat jij dat was).

Ik heb ook nog chocolademunt, zwarte munt, palingmunt en niet vergeten de kruizemunt.
woensdag 28 februari 2007 - 10:06
Tine

Tine

Lilian hou je de munt dan wel goed in de gaten, want hij loopt als een razende roeland door je hele tuin.
Bowie, wat heb jij veel soorten, prachtig. Ik houd ze ook in pot alleen maar om een invasie te voorkomen.

Tine.
woensdag 28 februari 2007 - 11:36
lacegarden

Lacegarden

Bowie, hebt gij dat gekocht toen het daar "open deur "was?
hebt gij dan in die serres ook gaan kijken?
in die eerste serre heb ik heel veel gedachten opgedaan , die hadden een tentje gemaakt boven op een zaaitafel.
woensdag 28 februari 2007 - 12:22
Bowie

Bowie

Ja ben daar ook geweest met de opendeurdagen, maar er was al veel weg, kon maar pas de laatste dag heel laat in de namiddag, dus ik had niet zoveel keuze meer. Dit jaar ga ik zeker terug, maar wel al de eerste dag.
Ik had toen ook wat broccolliplanten meegebracht, maar die zijn niet gelukt. Hun Franse dragon was uitverkocht.: 0020:

In de serres ben ik ook geweest, maar die zaaitafel die kan ik mij niet meer herinneren.

Wat ze daar ook verkochten was grasmunt, maar daar had ik nog nooit van gehoord, dus heb ik dat niet gekocht. Ken jij dat?
woensdag 28 februari 2007 - 12:30
Bowie

Bowie

Mijn muntsoorten staan in potten om te overwinteren, maar gaan binnenkort weer naar buiten mét de pot in de grond.

Zou ik ze beter eerst verse potgrond geven en dan pas terug ingraven in de tuin. Of is dat niet nodig?
woensdag 28 februari 2007 - 12:43
lisa

Lisa

ja, je hebt zeker mooie munt, nog nooit van chokolademunt


lisa
woensdag 28 februari 2007 - 13:00
Bowie

Bowie

Die ruikt er zelfs wat naar!!!

En beter voor de lijn, als je trek hebt in chocolade, er 's aan ruiken of een blaadje eten en het is nog goed voor je lijn.
woensdag 28 februari 2007 - 13:09
lisa

Lisa

waar heb je deze vandaan? of heb je nog wat zaden over?
greotjes lisa
woensdag 28 februari 2007 - 17:21
Bowie

Bowie

Zie hierboven, bij de Loods in Aalst gekocht, als die er doorkomt zal ik dit jaar proberen te stekken.
woensdag 28 februari 2007 - 22:06
de_lange_van_Bilze

De_lange_van_Bilze

Ik heb zelf 3 soorten munt staan, gepland in grote stukken PVC buis van 50cm die ik in de vaste grond heb geklopt. IK haal ze in het voorjaar weer helemaal eruit en zet dan een drietal jonge scheutjes terug en heb ieder jaar veel plezier ervan. Ik snoei vooralleer er zaad over de rand kan vallen om te voorkomen dat mijn ganse kruidentuin overwoekerd wordt met de munt.

Ik zou graag er nog enkele bijzetten, alleen weet ik niet welke soort ik heb staan. Hoe kan je dat te weten komen?

- 1 soort heeft een ietwat paarse tint in de stengel en op de uiteindes van de bladeren
- 1 soort heeft kleinere felgroene blaadjes
- 1 soort heeft ietwat donkergroene blaadjes

Voor mij ruiken ze allemaal gewoon naar munt.

Kan iemand al zeggen welke soorten ik waarschijnlijk heb.

Alvast merciekes
Jurgen
De lange van Bilze

donderdag 1 maart 2007 - 22:10
Flupke

Flupke

Ik ben eens naar de website van De Loods in Aalst gesurft, en dat lijkt me daar wel heel interessant.
Weet er soms iemand wanneer die "opendeurdagen" daar ongeveer plaatsvinden? Ik zou daar ook wel eens een kijkje willen gaan nemen. Die hebben daar precies wel wat keus........
vrijdag 2 maart 2007 - 11:39
Bowie

Tekst aangepast

Bowie

Vorig jaar was dat begin juni. Nu staat het nog niet de site, heb wel net een mailtje gestuurd, dus afwachten wat het antwoord zal zijn.

Daar kunt ge idd heel wat interessants vinden, vooral kruiden die je niet zomaar in een gewoon tuincentrum vindt.

Ook allerlei slaplantjes, koolplantjes, ...

Best zo vroeg mogelijk gaan, ik ben vorig jaar maar pas op het einde kunnen gaan en toen stond er niet zo heel veel meer.


Ben je van de omgeving Aalst?
vrijdag 2 maart 2007 - 11:50
Flupke

Flupke

Alvast bedankt, Bowie. Ik ben van Lochristi (de bloemengemeente bij Gent). Aalst is niet zooo heel ver, hé. We profiteren dan meestal om dat te combineren met een uitstappeke met de kindjes.
vrijdag 2 maart 2007 - 11:53
Bowie

Bowie

Heb de reactie op mijn mail doorgekregen, dat was wel heel vlug.
Ik zet hem hier integraal:
Beste Tania,


Dank voor je mail... Jazeker, we doen open op zondag 3 juni. En we moeten er iets top van maken, want het is -hou je vast- de verjaardag van onze boerderij: 15 jaar!

Reden tot feesten, dus. We hopen dat je erbij bent.

Overigens, we zijn elke dag open en je kan dus ook elke dag de tuin en de winkel bezoeken. Voor meer uitleg, geef een seintje.


Vele groeten,

Jan


Jan Ghijselen

Algemeen Coördinator Sociale Werkplaats de Loods

A. Nichelsstraat 14

9300 Aalst

053/78.82.64; 0498.86.70.05


vrijdag 2 maart 2007 - 12:14

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon