menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Kamille

Ga naar meest recente reactie

Anke

Anke

Hallo, de lente begint nu echt wel te kriebelen, dus druk plannen aan het maken... Ik zou heel graag kamille in de tuin zetten om thee van te kunnen trekken. Welke kamille is daarvoor geschikt, waar moet ik opletten, en waar vind ik die? Bij AVEVE hebben ze geen zaad, maar misschien ben ik net iets té enhousiast en te vroeg... Niet dat ik al aan het planten ben hoor!
Dank voor tips!
Anke
dinsdag 20 februari 2007 - 13:38
ines

Ines

Hoi Anke,
Matricaria Chamomilla of echte kamille kan men zaaien vanaf maart maar met het uitstekende weer
ben ik nu al aan het zaaien, best zaaien in volle grond en dun uitstrooien en als U een soort vliesdoek
hebt een beetje afdekken niet voor de koude maar voor de vogels die het zaad op pikken.
Ik zaaide vandaag ook nog venkel, komijn en koriander.
Spijtig heb ik daarvan geen zaad meer over, had ik dit bericht gisteren gelezen dan kon ik er nog
wat opsturen, nu is het helaas te laat alles is gezaaid van deze soort.
Veel succes met de zoektocht verder.
Grtjs,ines
woensdag 21 februari 2007 - 22:16
Anke

Anke

Bedankt voor je antwoord Ines! Loop je niet het risico dat het nog eens stevig vriest en dat al je zaaiwerk dan voor niets is? En die kamille, groeit die hoog? Ik zou nl een samengestelde border willen maken met echinacea, kamille en 2 soorten goudsbloem (enkele en dubbele). Nog ideetjes om daarbij te plaatsen? Margrieten heb ik in overvloed, daar ga ik ook een groot deel van uitplanten. Pas sinds vorig jaar een tuin die eerst een ravage was, en met die hete zomer van vorig jaar is er veel mislukt.
Groetjes, Anke
donderdag 22 februari 2007 - 09:05
ines

Ines

Hoi Anke, ik heb wel nog zaad van Echinacea als U er nodig hebt laat maar weten met een mailtje.
Mijn kamille pffft eens schatten ongeveer 60 cm hangt een beetje af van de plaats waar die staat.
Echinacea en de Margrieten zijn de grootste dus best achteraan plaatsen in de border, Goudsbloem is klein dus vooraan.
Wat ook mooi is daarbij vind ik is de Dropplant(ongeveer 50-60) en Pimpinella anisum (van 70 tot 100) en tussen de goudsbloem vind ik bieslook mooi met zijn rechte steeltjes
Achter de Echinacea vind ik Engelwortel mooi met zijn gevulde bladeren, is wel een heel forse struik!
Daartussen is Mariadistel met zijn grijs groen gevlekte bladeren prachtig maar hij prikt hard.
Helemaal voorin de border is Thymus vulgaris mooi als afsluiter, ook citroen thijm iets geler doet iets.
Het zaaien zal wel vlotten de zaden zijn winterhard de kieming is er nog niet hé. Zoals ieder jaar zijn de kleintjes goed bestand en moest het nog hard gaan vriezen kan ik nog altijd afdekken met vliesdoek.
Wat is er juist mislukt Anke? Uw zaaien? de opkweek?
Groetjes, ines
donderdag 22 februari 2007 - 21:58
Anke

Anke

Ines, dank je voor alle tips en het aanbod! Ik heb nog volgende vraag: als ik in maart echinacea zaai, heb ik dan dit jaar nog bloei of pas volgend jaar? Ik was sowieso van plan om wat plantjes te kopen: uit gemakzucht maar dus ook om snel bloei te hebben... Of maakt dat niets uit? Wat vorig jaar mislukt is zijn vooral alle zomer-bloembollenen de lavendel die helemaal verhout bleek. Het stuk staat op het zuiden, en naast een coniferenhaag. De grond is dus niet al te best, misschien beter verrijken? De coniferen zullen op termijn wel vervangen worden door een beukenhaag.

Groetjes,
Anke
vrijdag 23 februari 2007 - 11:40
ines

Ines

Oeie Anke de bloemen zult U moeten afwachten het zijn wel doorlevende maar die zullen pas volgend jaar bloei geven. U kan proberen om die te forceren, nu nog vlug zaaien binnenshuis niet wachten tot maart...zo gaat het iets vlugger.
Hoe kan een bol nu mislukken Anke? Het enige wat het kan zijn is dat U de bollen veel te laat geplant heeft of dat woelmuizen of ander ongedierte de bollen opgegeten heeft.
Waar ik ook aan denk is dat men op die plaatsen vroeger met produkten tegen onkruid gespoten heeft.
De grond is niet zuiver genoeg, kijk misschien of er nog bollen te vinden zijn en verplaats deze naar
een ander gedeelte van de tuin. Lavendel die verhout moet men vlugger en meerdere keren snoeien
hetzelfde bij bepaalde hebe soorten anders ziet men op den duur alleen verhoutte stukken.
Probeer eens met ze uit te graven en iets dieper te planten, het mag nu nog....en snoeien hé.
Groetjes,ines
vrijdag 23 februari 2007 - 19:34

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon