menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Waar vragen plaatsen ivm geneeskrachtige werking van kruiden

Ga naar meest recente reactie

Sjarlotte

Sjarlotte

Hallo,

Ik heb me net ingeschreven op het forum
Eigenlijk wou ik me meer & beter informeren over de geneeskrachtige werking van kruiden.
Ook hebben wij eindelijk een huisje met tuintje waarin we al een paar kruiden geplant hebben, ook daarover wou ik vragen stellen.

Mijn eerste vraag gaat eigenlijk over het gebruik van Curcuma, of er iemand weet in welke supplementvorm (merk enzo) dit het best helpt tegen gewrichtspijn.
Ik weet niet echt of ik hiervoor op het geschikte forum zit, noch waar ik mijn vraag het beste plaats

Tweede vraag, momenteel genieten we vooral van onze munt, citroenmelisse en thym in de tuin waarvan ik dagelijks een aftreksel drink : heerlijk fris en lekker
Kan dit kwaad dagelijks? Kan ik voor de winter een deel bewaren in de vriezer om er deze winter ook te kunnen van genieten?

Alvast bedankt, en sorry als mijn vraag niet op de geschikte plaats staat
dinsdag 12 juni 2012 - 21:54
minouke

Minouke

mag bij Kruiden staan.
Maar zelfs als je het verkeerd plaatst zetten de moderators het wel in de juiste rubriek, niet zo erg.

groetjes
Chantal
vrijdag 15 juni 2012 - 09:43
SonOfRa

SonOfRa

Hey

de beste plaats waar je kan horen over info homeopathische kruiden is bij je apotheker

op antwoord van u tweede vraag nee het kan geen kwaad er dagelijk van te drinken en voor in te vriezen ofzo is ook niet echt erg het verliest slecht een klein beetje van eventuele etherische oliën
dinsdag 21 mei 2013 - 15:59
Sjarlotte

Sjarlotte

Bedankt voor je reactie Sonora

Dit jaar zijn er al een aantal kruiden bijgekomen en de citroenmelisse (die zijn tweede jaar ingaat) heeft dubbel zo grote bladeren als vorig jaar.
We gaan een deel proberen te drogen zodanig dat we ook tijdens de winter onze eigen kruiden in huis hebben.
dinsdag 21 mei 2013 - 16:18
miriam

Miriam

volgens mij kun je melisse niet drogen

ik heb hier ook melisse staan en ben ook eens gaan googelen

citroenmelisse ontspant en verdrijft spanning
zou ook geschikt zijn om de koorst te verlagen

het geheugen verbeteren en vocht afdrijvend

krampstillend op de maag ,darmen en galwegen
ook goed tegen kramp bij menstruatie
woensdag 22 mei 2013 - 15:43
miriam

Miriam

ik vraag mezelf ook de vraag of veelvuldig gebruik kwaad kan

ik zou der toch niet mee overdrijven en toch afwisselen


thym en salie dat zijn oude gebruiken tegen verkoudheid

een huis trukje ,op salie knabbelen bij tandpijn

voor mezelf neem ik vaak ,enkele blaadjes citroenmellise ,salie ,citroenverbena samen


thym heb ik gezaaid die was kapot
woensdag 22 mei 2013 - 15:49
xerofyt

Xerofyt

een goede monografie over Curcuma vind je o.a. op http://is.gd/ZmvkHi
Omtrent curcumacapsules en je vraag over hoelang je je thee mag nemen denk ik aan de slogan:" Vraag het aan je apotheker, dan weet je 't zeker ".

Groet,
Xerofyt

Kruiden

donderdag 23 mei 2013 - 16:02
Sjarlotte

Sjarlotte

@ Myriam : De tijm die wij vorig jaar plantten is er ook aan...Maar toen we een maand geleden achter een nieuwe gingen vertelde de verkoopster dat je tijm (het plantje) zeker een tiental centimeters (of meer als het kan) onder de aarde plant in de tuin om het kapotvriezen het eerste jaar te voorkomen.
Ben nu eens benieuwd tegen volgend jaar
Volgens mij moet je citroenmelisse wel kunnen drogen ; het is verkrijgbaar in theezakjes, dat is toch ook een gedroogde vorm.

Mijn mix is momenteel : munt, citroenmelisse, tijm en salie
Als het mooi weer is bijna elke avond, bij slechter weer zie ik er soms tegen op om ze in de regen te gaan "plukken".
En pas heb ik gelezen waar vrouwenmantel goed voor is (o.a. p.m.s.-klachten), dus een week/5 dagen voor de maandelijkse stoornissen

voeg ik van deze een blaadje bij mijn mix.

@ Xerofyt : Bedankt voor de link over Curcuma

Die slogan pas ik zelden toe ; apothekers hebben zonder twijfel meer kennis dan een "leek" op vele vlakken, maar qua kruiden blijf ik wat op mijn honger op dat vlak.
Heb nu een tijdje terug voor schouderpijn een kuur met Curcuma genomen van bij de apotheker zonder succes.
Misschien te lage dosis, dat wisten ze ook niet precies zo goed.
Zelfde ervaring met magnesiumsupplementen (andere apotheker) : o.a. Metamag genomen tegen spierspanningen en uiteindelijk beter resultaat met andere supplementen uit reformwinkel.
Sommige apothekers (zelfs dokters) blijken ook niet op de hoogte te zijn dat Magnesiumoxide héél slecht opgenomen wordt door het lichaam.
Ook worden er bij de apothekers redelijke dure merken verkocht op basis van Magnesiumoxide, terwijl oxide bovendien spotgoedkoop is.
Momenteel neem ik citraat, maar goed dat maar om aan te tonen dat ik niet steeds overtuigd ben van de kennis op dat vlak van dokters/apothekers
donderdag 23 mei 2013 - 17:11
miriam

Miriam

ja supernike das waar
vroeger had ik een goei boek ,van dr vogel
maar apotheken soms

je moet wel uitkijken mee kruiden want mijn ex schoonouders waren daarin echte freaks maar tot gevaarlijke mengsels toe
om hun eigen te genezen ,maar volgens mij was dat meer hun eigen vergiftigen.

Maar ik heb veel geleerd toen.


supernikje je zei iets van spierkrampen??, mmmm banaantjes eten he.
uwe thym tip ga ik zeker onthouden
ik heb nu voor de tweede x gezaaid (zou beter een plantje kopen denk ik hihi)

vrouwenmantel ken ik niet echt (nuja menstruatieklachten kan ik niet meer krijgen hihi)
maar vroeger dronk ik daar camillethee voor

wist je dat een aftreksel van camille ook goed is voor blonde haren op te lichten??


Oh heb je ook citroenmelisse in theezakjes?, wist ik ook niet
Eerlijk begon mijne melisse hier te woekeren en buiten paling int groen wist ik niet wat ik daarmee kon doen
Googel brengt raad hihi


donderdag 23 mei 2013 - 18:51
Sjarlotte

Sjarlotte

Hier ligt er ook nog een boek van Dr. Vogel, al een beetje verouderd weliswaar.
Ook nog een paar andere boeken over de geneeskrachtige werking van kruiden, maar zelden vind je de juiste dosissen enz...
Op internet en forums vind ik in het algemeen uitgebreidere informatie

Er zijn inderdaad kruiden die bv. in de homeopathie gebruikt worden -zoals monnikskap- maar onverdund héél giftig zijn.
Deze hadden we ooit mee voor in de tuin, daar de naam ons bekend klonk, doch na enige opzoekingen via internet is de plant na een paar uur in de vuilnisbak beland

Hoewel, of ik volledig veilig bezig ben...? Het drinken van verschillende kruiden samen...?
Anderzijds moesten we weten wat we dagelijks eten uit de supermarkt dan zouden we geen oog meer dicht krijgen vrees ik

Bananen ; ja dat klopt, enkel als ik dagelijks bananen zou eten -en dat voldoende zou zijn tegen spierkrampen- zou ik straks 100 kilo wegen en geconstipeerd raken

Kamille ; inderdaad wordt ook vaak toegevoegd aan shampoo voor mensen met blond haar. Zelf ben ik donkerharig en houd het momenteel bij wat highlights om de eerste grijze haren te verdoezelen.

Of je citroenmelisse puur kan kopen in theezakjes weet ik niet precies.
Wel al gezien bij bepaalde rustgevende theesoorten bestaande uit verschillende kruiden dat er citroenmelisse ook bij zat.

Ik heb hier nog een link gevonden over citroenmelisse voor jou http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/alternatief/79004-kruidengeneeskunde-citroenmelisse.html
Zelf giet ik nooit kokend water over mijn kruiden om er een aftreksel van te maken, vaak las ik dat het teniet doet aan de heilzame werking.
Water die net niet kookt zou ideaal zijn.
Om de aroma's vrij te krijgen snijd ik de blaadjes eerst (sinds kort een kruidenschaar in huis ) en nadat ze een tiental minuten geweekt hebben in heet water kneus ik ze nog even met zo'n plastieken staafje.
donderdag 23 mei 2013 - 21:50

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon