menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Peterselie - Bieslook - Basilicum buiten planten

Ga naar meest recente reactie

Issie

Issie

Ik heb een aantal maanden geleden in de Colruyt kruiden gekocht. Dit waren 3 potjes met zakjes grond en zakjes kruiden bij. Heb deze geplant en in de keuken op de vensterbank gezet. Dit ging heel goed. De basilicum ziet er mooi vol uit, ruikt heerlijk! daar maak ik mij dus geen zorgen over
De peterselie groeide aanvankelijk ook goed maar nu beginnen de blaadjes roze te kleuren. Hoe komt dit? Teveel zon? Te warm achter het glas? Teveel of te weinig water?
De bieslook doet niet veel. Ik heb wel wat sprietjes en ze zijn best lekker maar de puntjes drogen snel uit, ik knip die dan af en dan groeien ze wel wat bij maar niet veel.
Ik vroeg mij nu af of ik ze misschien naar buiten moet verhuizen? Eventueel in grotere potten of bakken? Ze staan nu afzonderlijk in potjes, mogen ze samen gezet worden in bvb een langwerpige bak?
Wij hebben buiten een grote bak waar sla en bloemkool in staan, kunnen ze daar misschien bij?
Ik ben echt een leek, ik ken er helemaal niks van! (de groenten in de tuin worden door vader onderhouden maar hij kent ook niks van kruiden)
het lijkt mij zo leuk mooie, lekkere kruidenplantjes te hebben.

Bedankt voor jullie antwoord!
vrijdag 3 juni 2011 - 10:01
porphyrion711

Porphyrion711

uw peterselie zal volgens mij wat last van het serre effect , Zon en dan achter glas , Mijne peterselie staat op mijn terras en doet het ook niet goed , Wordt ook roze en geel , Van de zon .


ik zou ze naar buiten met drie mooi in die lang bak zetten , Wel niet vergeten dat je bieslook en peterselie wss maar 1 jaar leven.
vrijdag 3 juni 2011 - 15:40
Rita1960

Rita1960

Hoho Jens..

Bieslook is doorlevend..

en de peterselie, tja, kwestie van of te nat/droog, te veel voedingstoffen en geen goede standplaats.. hier staat ze in de volle grond en wordt niet gegoten. heeft een penwortel dus kan wat verdragen.

Issie mss kun je hier wat mee

vrijdag 3 juni 2011 - 19:45
porphyrion711

Porphyrion711

Dan vraag ek mij af waarom men bieslook elk najaar het loodje legt ???
zaterdag 4 juni 2011 - 15:39
renate67

Renate67

Geen idee Jens ik heb de bieslook hier al jaren staan.
Renate
zaterdag 4 juni 2011 - 16:18
Issie

Issie

bedankt voor de antwoorden! ik zal het eens testen

zaterdag 4 juni 2011 - 20:59
Rita1960

Rita1960

Bieslook legt het loodje als je de plant meer dan 2x geheel afknipt..

mijn bieslook wordt per keer voor 1/3 bijna tot op de grond afgeknipt voor gebruik.
Dan nog 2 keer 1/3 tot op de grond en het eeste en 2e afgeknipte groeit weer aan.
Dus als je veel bieslook gebruikt ben je meer "pollen" nodig..

En als je het laat bloeien en de bloemen niet gebruikt voor decoratie of om op te eten zaait het zichtzelf ook nog eens uit.. ( moet je natuurlijk niet schoffelen )




zaterdag 4 juni 2011 - 21:27
porphyrion711

Porphyrion711

Ja maar he(t staat hier in potjes dusja , ik laat hem pas bloeien alsie mag , en dit jaar was er niet veel keus meer , dus heb ek nu al een bloemertje , dus mss houd ik hem dit jaar eens over? in pot?

Ik knipte die van mij regemlmatig af en in het najaar rond eind september volledig omdat ek dan héél veel nodig heb , dan droog ek die voor in de winter
zaterdag 4 juni 2011 - 21:33
Rita1960

Rita1960

Yo Jens, ook in pot kun je ze overhouden.. maar dan zul je een grotere pot moeten nemen..

en niet iedere keer helemaal afknippen.. 't zijn kleine bolletjes in de grond en die kunnen het niet aan dat iedere keer geheel afknippen....
vandaar dat ik al eerder schreef 1/3; 1/3 en 1/3 en dan niet meer knippen..dan kunnen ze zich herpakken.. als je ze tenminste overhouden wilt..

anders.. ieder jaar nieuwe potjes kopen of zelf zaaien...



zaterdag 4 juni 2011 - 21:50
porphyrion711

Porphyrion711

Zou ek dan genoeg hebben voor de Winter?

Ga het zo es proberen ....
zondag 5 juni 2011 - 00:36
Rita1960

Rita1960

Nee, want in de winter trekken ze zich ondergronds terug.. dus op tijd beginnen met drogen..

en in het voorjaar komen ze weer boven piepen



zondag 5 juni 2011 - 08:08

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon