menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Kruidenthee tegen stress en om goed te slapen

Ga naar meest recente reactie

Wannus

Wannus

Hallo
Heeft er iemand een goed recept om thee te maken tegen Stress ,
en vooral om goed te slapen ( mijn grootste probleem ).
Wie heeft hier ervaring mee ?
Groetjes
johan

zondag 20 maart 2011 - 17:09
Mandy

Mandy

Anti stress thee kopen.... smaakt goed, helpt nog beter......

Het zijn een aantal verschillende kruiden door elkaar

Wordt je heel relaxed van en slaap je goed op......

15-20 minuten voordat je wilt gaan slapen een kopje drinken en dan lekker gaan liggen en weg ben je........tot de volgende ochtend....... en fris weer op....

zie bij KRUIDEN tegen kwaaltjes, daar staat ie bij.....
zondag 20 maart 2011 - 21:34
Wannus

Wannus

Bij de apotheek is hij niet te vinden .
Misschien wel in een kruidenwinkel .
Gr
Johan
maandag 21 maart 2011 - 13:09
Mandy

Mandy

Ik weet eigenlijk niet hoe dat in Belgie is, maar in Nederland heb je Kaldi shops, thee en koffiewinkeltjes, dat is een keten..... en die hebben volop koffie en een heleboel verschillende soorten thee, waaronder anti stress thee....

Ik heb dat een jaar geleden beginnen te kopen op advies van vrienden en inderdaad .... het is verbluffend hoe lekker dat werkt.... echt anti stress en je kunt lekker slapen.... op een natuurlijke manier....
Probeer eens te googlen... Ik weet dat er in het centrum van Eindhoven een winkel is maar misschien is er een dichter bij jou of zelfs in Belgie... Kost 2,70 per 200 gram, dus niet duur.....
maandag 21 maart 2011 - 19:35
Mandy

Mandy

En ondertussen... voor je die thee hebt kunnen bemachtigen.... ( ik kan je de ingredienten wel geven maar niet de exacte hoeveelheden) kun je misschien proberen om een half uurtje voor het slapen gaan EEN enkel glas port te drinken.... slaap je ook lekker op OF EEN enkel glas bijenhoningwijn........ is lekker en daar slaap je ook gegarandeerd goed op.........

Dat is beter dan een slaappil. denk ik......
maandag 21 maart 2011 - 19:37
Wannus

Wannus

Dag Mandy
Dank voor je informatie .
Een tijdje geleden ben ik naar de huisarts geweest .
Hij wilde nog geen slaappillen voorschrijven ,
Ik zou er aan verslaafd geraken zei hij me .
Daarom ben ik op zoek naar andere middelen .
K' heb ook al geprobeerd een glaasje wijn of twee te drinken
voor het slapengaan , maar het helpt niet .
Bij de apotheek heb ik wel een anti stress thee gekocht ,
van Biolys , met passiflora en melisse .
Ik ga toch verder blijven zoeken naar jou thee.
Groetjes
Johan
maandag 21 maart 2011 - 20:21
Mandy

Mandy

Voor het slapen gaan geen wijn drinken maar een glas port....
maandag 21 maart 2011 - 21:06
eefenkevin

Eefenkevin

Ik copy ff van een site omdak nog geen links mag bijzetten..
Persoonlijk verkies ik een combi van kamille en munt (ik neem dan wel appelmunt ipv pepermunt omdat die beter met de kamille gaat qua smaak..)
van de munt kan je gewoon heel het plantje gebruiken... als je de bloeiende topjes erafhaalt wilt die appelmunt nogal is snel achteruit gaan tegenover als je gewoon de blaadjes dieft ze snel terug aangroeien
Naar wens zoeten met wat honing...
En zeker geen alcohol... daar val je wel van in slaap maar slaap je slecht van

"Thee van kruiden die je kunnen helpen slapen zijn: kamille, hop, passiebloem, lavendel, haver, ginseng en valeriaan, of een combinatie ervan.

1- Valeriaan (Valeriana officinalis); de kruiden moeten een nacht lang in water worden geweekt. Je drinkt er drie kopjes van per dag waarvan tenminste één kopje een uur voor het slapen gaan. Ze zorgen dat je rustig en ontspannen wordt, het heeft dan ook een kalmerende werking. Één eetlepel op drie kopjes water.

2- Hop (Humulus lupus); de kegels moeten zo vers mogelijk zijn. Gebruik 2 1/2 eetlepel op een halve liter kokend water en laat 15 minuten trekken. Je kunt het zoeten met suiker of honing. Hop is een slaapverwekker en werkt enigszins kalmerend. Je gaat er wel iets meer van urineren. Verse hop maakt blaren op de huid en jeukt na contact met de huid enorm. Wie verse hopkegels wil plukken kan beter handschoenen aan doen. Drie kopjes per dag.

3- Passiebloem (Passiflora incarnata); Dit vrij prijzige kruid is één van de betere kruiden om de zenuwen te sterken en te kalmeren. Gebruik het kruid nooit langer dan nodig. Gebruik 11/2 theelepel kruiden op een kopje kokend water, 15 minuten laten trekken, eventueel bij zoeten en in kleine slokjes opdrinken. Niet meer dan twee à drie kopjes per dag.

4-Haverstro (Avena sativa); De halmen van de haverplant worden gebruikt om zijn zenuwsterkende eigenschappen. De werking hiervan is middelmatig maar goed, zeker op langere termijn. Toch moet men oppassen als men zelf haverstro gaat verzamelen, want er zitten vaak schimmels op de steel die gezondheidsklachten kan veroorzaken. Beter kun je de kruiden kopen in de winkel. Gebruik haverstro nooit langer dan noodzakelijk. 1/2 Eetlepel op een kopje kokend water, 15 minuten laten trekken, eventueel bij zoeten en opdrinken. Drie à vier kopjes per dag.

6- Meidoorn (Crataegus oxyacantha); Van dit kruid worden de bloem gebruikt, het liefst zo vers mogelijk. Men gebruikt 4% kruiden die door kokend water overgoten wordt. 20 Minuten laten trekken en eventueel bijzoeten. 3 Kopjes per dag, waarvan één kopje een uur voor het slapen gaan. Sterkt tevens het hart. De werking is kalmerend.

8- Pepermunt (Mentha peperata); De bloeiende toppen van dit kruid worden niet alleen gebruikt bij maagklachten maar zeker ook bij slapeloosheid. Gebruik 3% kruiden en laat dit 15 minuten trekken in kokend water. Eventueel bijgezoet mag men er drie à vier kopjes per dag van drinken maar altijd tenminste één voor het slapen gaan.
maandag 4 juli 2011 - 02:27
Wannus

Wannus

Hallo
Dank voor je info.
Kun je Valeriaan als plant aankopen .
gr
maandag 4 juli 2011 - 11:11
eefenkevin

Eefenkevin

yupz, maar je kan hem gewoon ergens op een stuk ruwe bouwgrond gaan zoeken, kans is groot dat je hem vindt.. tis nl onkruid ... dus zal ook wel vrij goed doen in je tuin... (is zelfs een kans dat je hem al een aantal keer in de gftbak of composthoop hebt gegooid)

ik copy nog even vriend van me op ander forum

Valeriaan groeit langs sloten, plassen en vaarten in hel wild en ook in droge rotsachtige bergstreken. Ofschoon er diverse soorten als sierplanten gekweekt worden en de kleine soort een uitstekende rotsplant is, bezit alleen Valeriaan officinalis geneeskrachtige eigenschappen. Valeriaan neemt genoegen met iedere grondsoort, mits deze niet te zwaar is voor de plant om er stevige wortels in te ontwikkelen.

Een middelmatig vochtige tot natte omgeving voldoet het beste en zelfs onbeschutte plaatsen komen in aanmerking. Vermeerdering kan geschieden door zaad of door wortel-deling. De kiemkracht van het zaad is in de meeste gevallen hooguit 50%. Omdat de zaden langzaam ontkiemen, doet u er goed aan om het te markeren met een stokje of zo iets.

De zaden hoeven alleen maar voorzichtig aangedrukt te worden maar hebben verder geen bedekking nodig, omdat ze in het licht ontkiemen. De onderlinge afstand tussen de planten moet minstens 30 cm bedragen, zodat de plant zich volledig kan ontwikkelen. De afstand tussen de rijen moet 60-100 cm bedragen. Het komt de wortelstokken ten goede, als de bloem- kronen tijdens hun groei worden afgeplukt, maar veel jonge planten bloeien het eerste jaar niet.

Grtz Monty,

maandag 4 juli 2011 - 15:36
jdcoster

Jdcoster

Meer nog dan van de consumptie er van, bereik je innerlijke rust en slaap je goed van het KWEKEN van wat dan ook voor kruiden volgens mij.
Een dagje zwaar labeur, wroeten in de aarde, spitten, harken, schoffelen, wieden, aanplanten, combineren en creëren met planten en daarna genieten van de aanblik en het resultaat. Eventueel met een glaasje binnen handbereik, dat doet wonderen. Zich regelmatig eens goed moe werken, daar is kruid noch medicijn tegen op gewassen.
maandag 4 juli 2011 - 17:36
eefenkevin

Eefenkevin

idd en aan nix denken (piekeren dus) ... als je slaapt of dat probeerd kan je toch aan geen enkele situatie iets veranderen hoor...
Maak dan beter voor je gaat slapen duidelijk plannen hoe je de volgende dag gaat aanpakken evenals je problemen...
dit gezegd zijnde , er zijn nog genoeg mentale en fysische 'aandoeningen" die het slapen bemoeilijken...
Maar idd mooit tuintje maken en onderhouden EN ER OOK VAN GENIETEN (gewoon in je comfy tuinstoel of hangmat tussen al je harde werk... ZALIG... eventueel met theetje in de hand )

Btw ik dacht aan nog iets... maar moeten dat legale kruiden zijn of mogen dat ook gedoogde zijn...?
(moest deze vraag tegen de regels ingaan verander gerust de post ff...)
maandag 4 juli 2011 - 20:17
renate67

Renate67

Hallo JDkoster
Je hebt zeker gelijk, flink werken in de tuin helpt voor mij wel, maar niet iedereen heeft daar elke dag de tijd voor.
En we willen wel graag de meeste nachten lekker slapen.
Renate
zondag 10 juli 2011 - 09:47
Mandy

Mandy

En als een kopje kruidenthee je kan helpen om in te slapen en door te slapen kan dat geen kwaad........

Het positieve aan goed slapen is dat je de volgende dag goed uitgerust bent en beter tegen de ( moeilijke ) situatie opkan.... een win-win situatie dus......
zondag 10 juli 2011 - 10:34
Lorie

Lorie

Als je een infusie wilt, om te slapen, moet je je eerst de vraag stellen, zoek je iets omdat je niet kan inslapen of omdat je steeds wakker wordt en niet doorslaapt?

dinsdag 12 juli 2011 - 18:01
Pistachio

Pistachio

Weet je waaraan het ligt? Enkel stress of misschien is je matras versleten? Niet genoeg frisse lucht in de kamer? Ook allemaal zaken die een rol spelen bij slecht slapen. Soms kan je bed in een andere richting zetten ook helpen ... ik hoop dat je gauw een oplossing vindt!
woensdag 3 augustus 2011 - 08:09
Kriskras

Kriskras

In vele gevallen een "wondermiddel" waarbij men helemaal niets moet slikkien noch drinken. Het vraagt natuurlijk wel wat zelfdicipline:

Niet na de TV onmiddellijk in de koffer duiken, maar een wandelingetje maken, zo rondom een half uurtje, desnoods nog een ietsje langer. En in het algemeen zijn verblijf voor de kijkkast tot een minimum beperken.
In het algemeen, hoe groter de tijdsruimte tussen TV kijken en het slapengaan, des te beter zal men slapen.
woensdag 3 augustus 2011 - 10:34
Pistachio

Pistachio

Lijkt mij een hele goeie tip Kriskras! Wandelen doet altijd enorm deugd, fysiek maar ook geestelijk om alle muizenissen te verdrijven ... en als je er dan nog beter door slaapt ook ... wandelschoenen aan en tv uit!
donderdag 4 augustus 2011 - 07:47
Mandy

Mandy

Ik ben de hele dag ( meestal ) al in de buitenlucht.....

En voor sommige KAN een avondwandelingetje best goed uitpakken maar ik ga echt niet in mijn eentje rond slaaptijd een eindje om..... Bovendien gaan bij mij in het dorp alle lantaars uit tot half zes in de morgen ......dus .... ik zie me al lopen met een zaklampje.... niet dus....
donderdag 4 augustus 2011 - 20:31
Kriskras

Kriskras

Mandy tokkelde onverdroten op zijn toetsenbord:

ik ga echt niet in mijn eentje rond slaaptijd een eindje om..... Bovendien gaan bij mij in het dorp alle lantaars uit tot half zes in de morgen .....

Tsja, 't schijnt dat het er in Limburg al even zuinig aan toe gaat als in Holland.

Maar alle gekheid op een stokje, u mist de kern van de zaak. De meeste luitjes die de hele avond voor het kijkkastje in elkaar gezakt zijn denken dat ze zich ontspannen, echter, wel integendeel, ze vreten zichzelf op en beseffen het niet eens.
Een goed en bijna altijd werkend antidotum is een grote tijdsruimte laten tussen uitzetten van de TV en het aantrekken van het pijamaatje.

En bovendien kost het geen cent. Dat luitjes die met teetjes, soepgroente en aanverwante zaken sjacheren dat niet te graag horen valt best te begrijpen natuurlijk.

En wij kijken geen TV en zijn dus ontspannen en hebben dus altijd vaak.

[afbeelding verwijderd niet-https]
donderdag 4 augustus 2011 - 21:49
Mandy

Mandy

Weet ik allemaal wel hoor, was een grapje......

Ik kijk ook geen TV.......
donderdag 4 augustus 2011 - 21:57
Wannus

Wannus

Allemaal nog steeds bedankt voor alle informatie .
Ik drink nu reeds een hele tijd thee die ik zelf meng
van verschillende kruiden , o.a - Valeriaan , citoenmillisse , St-Janskruid enz...
Fietsen en wandelen doe ik heel veel , al vele jaren .
Maar ook door hier en daar te informeren hoor ik dat bij het
verouderen (50 plussers) bij de meesten toch slaapproblemen voorkomen.
Ik heb ook reeds een inslaapmiddel genomen , maar na 4 uur ben ik
weer klaarwakker , dus ben ik hiermee gestopt.
Maar de laatste tijd is er toch wat beterschap .
Toch maar bij thee blijven .
gr




donderdag 4 augustus 2011 - 22:05
Mandy

Mandy

Fijn dat het nu iets beter gaat...

Succes met de thee....welterusten....
donderdag 4 augustus 2011 - 22:48
Pistachio

Pistachio

De katten hebben in elk geval geen slaapprobleem, maar zij kijken waarschijnlijk ook haast nooit tv
zondag 7 augustus 2011 - 14:45

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon