menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Thijm snoeien

Ga naar meest recente reactie

Bloempjexxx

Bloempjexxx

In de tuin staat nu enkele struikjes van 2 jaar oud. De planten doen het nog goed, maar er zitten veel verhoute delen aan. Ik vroeg mij af of het zin heeft om de struikjes te snoeien. Komen ze dan terug met meer verse groene takjes?
woensdag 23 februari 2011 - 22:19
zourky

Zourky

Tijm herplant ik ieder jaar,zo geleerd van mijn vader,scheuren dan met de spade een diepe gleuf maken en daar de tijm in brengen,diep genoeg zodat er nog ongeveer een vijf cm boven uit steekt,de tijm moet wel dun staan dus geen dikke bossen,en dan krijg je in de zomer een klein dik haagje tijm,op het einde van de zomer doe ik het terug en zo ieder jaar,de aarde goed aandrukken en goed gieten,tijm groeid het best in volle grond.
groetjes Richard
donderdag 24 februari 2011 - 07:48
Bloempjexxx

Bloempjexxx

Ik begrijp dat je de pollen thijm scheurt om ze zo te vermeerderen. Maar knip je of snoei je ze ook terug, zodat ze opnieuw kunnen uitlopen?
donderdag 24 februari 2011 - 22:09
renate67

Renate67

tijm snoeien, voor nieuwe bossige groei. zo´n beetje net als lavendel maar dan in het klein, terugsnoeien maar niet door verhoutte delen waar geen uitlopers meer aanzitten, want dan loopt niet meer uit.
Renate
vrijdag 25 februari 2011 - 01:14
zourky

Zourky

Thijm snoei ik nooit, ieder jaar herplanten en diep zodat er ongeveer 5cm nog boven steekt nergens wordt iets afgesneden,je kan altijd een struikje laten staan voor gebruik in de keuken,dat je niet van de 5 cm moet gaan snijden.
Van één meter thijm maak je op het einde van de zomer 4 meter,vroeger bij mijn vader was de ganse hofweg er mee aangeplant,en ook ieder jaar deed hij alles uit om terug een nieuwe rij te planten,dan heb je ook nooit van dat houterig gedoe onderaan .
groetje Richard
vrijdag 25 februari 2011 - 07:51
renate67

Renate67

wel veel werk dat herplanten, mijn tijm staat net als de andere kruiden onder een boom met veel wortels, telkens herplanten gaat het hier niet worden.
Hier is het juist de bedoeling om te oogsten op moment dat ik dat in mijn recept tegen komt.
Renate
vrijdag 25 februari 2011 - 11:02
zourky

Zourky

wel veel werk dat herplanten ?????
vrijdag 25 februari 2011 - 11:11
Rita1960

Rita1960

Ja, veel werk dat herplanten en daar doe ik niet dus niet aan

thym, de soort die ik heb mag rustig door de moestuin "wandelen" na 2 jaar krijg ik hier struiken van zo'n 60 cm doorsnede.. en dan maar lekker oogsten .. lees drogen.. heerlijk en veel meer smaak en geur dan die industrieel gedroogde thijm..

en ja.. ook hier zijn er verliezen in de winter...

groetjes,

Rita

dinsdag 15 maart 2011 - 20:25
marero

Marero

ik kan geen gewone thijm houden hier blijkbaar want hij gaat elke keer weer dood, en appelsienthijm die blijft mooi groen
woensdag 23 maart 2011 - 19:45
Rita1960

Rita1960

Marleen, welke soort tijm heb jij dan?? want de echte winter tijm houdt het hier vol in de moestuin... en zaait zich ook uit..

groetjes,
Rita
woensdag 23 maart 2011 - 21:51
marero

Marero

gewone thijm die uit de tuin van mijn schoonvader komt en die daar uitbundig overal uitzaait en hier is hij binnen de kortste keren dood, alleen de appelsienthijm die ik ooit kocht doet het hier goed
woensdag 23 maart 2011 - 22:34
Rita1960

Rita1960

dan ligt het vermoedelijk toch aan de grondsoort..
bij mij zijn alle andere tymsoorten kapot na de winter.
donderdag 24 maart 2011 - 08:17
Neji

Neji

Thymus groeit best op zandgrond - verlangt volle zon - en geen natte grond. Als het kan uit ooster- en noorderwind houden.
zaterdag 26 maart 2011 - 21:54
marero

Marero

dat krijgt hij hier allemaal en toch gaan ze kapot, raar hé
zaterdag 26 maart 2011 - 23:14
Neji

Neji

al geprobeerd in een grote bloempot gevuld met een goede DCM grond ?
die kan je desnoods verplaatsen op een zonnige - droge plek. Bij mij is het ook zo gelukt.
zondag 27 maart 2011 - 09:21
marero

Marero

yep dat was de voorlaatste die ik zo geplant heb en ik gebruik alleen de beste potgrond altijd aangepast aan wat ik zet
zondag 27 maart 2011 - 14:18
cetinel

Cetinel

mischien gewoon verwaarlozen....
zondag 27 maart 2011 - 23:16
marero

Marero

da heb ik het eerste jaar gedaan
zondag 27 maart 2011 - 23:28
Gehenna

Gehenna

Da's hier een boske geworden
Direct een paar nieuwe plantjes gaan kopen en deze drogen en in kruidenpot steken.
Of ik kan tijmazijn maken, tijmolie of eitjes opgelegd met tijm ...
zondag 1 mei 2011 - 09:21
nathalieke

Nathalieke

Ik heb goed nieuws voor de mensen die hun tijm in volle grond niet kunnen doorhouden, ik heb 3 jaar geleden tijm gezaaid, Thymus vulgaris is de soort, het kruid staat op verschillende plaatsen in de tuin, zowel op droge als op natte plaatsen, en ook nog een groot pluspunt, het maakt bijna geen houterige takken, is gemakkelijk te snoeien en groei gemakkelijk weer aan, nog geen enkel plantje is dood gegaan, tijmliefhebbers, PROBEREN !!
vrijdag 11 november 2011 - 17:45
Lorie

Lorie

Een stekje groeit ook heel makkelijk.
Ik snij takje af en steek dat gewoon in klein potje met aarde en daar komt het nieuwe plantje!
zaterdag 3 december 2011 - 12:22
minouke

Minouke

ik heb het ook gedaan Lorie en stekt erg gemakkelijk, zelfs in volle grond.
zaterdag 3 december 2011 - 12:25

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon