menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Wat maakt een kruid een kruid

Kelakat

Kelakat

Hallo Allemaal,

Ik vroeg me af wanneer een plant een kruid genoemd mag worden?

Ik ben een tuindagboek aan het bijhouden en probeer alles gesorteerd op te schrijven, bijv. Hoofdstuk groenten, fruit, vaste planten, kruiden etc.

Ik ben nu bij de laurier beland en weet niet of ik hem bij de vaste planten, bomen of kruiden moet zetten.

Is daar één vaste regel voor of doet iedereen dat weer anders?

Groene groetjes, Cindy
zaterdag 17 april 2010 - 18:17
xerofyt

Xerofyt

Tja, verwarring alom blijkbaar. Maar ik kan je meteen geruststellen: de laurier is, in de ogen van een botanicus, een boom. Tweeslachtig en kan tot 10 m hoog worden.
Plantkundig gezien is een boom een houtachtige plant met stam.
Een struik wordt plantkundig gedefinieerd als een houtachtige plant zonder stam.
Een vaste plant is dan een kruidachtige plant, waarvan in de herfst de bovengrondse delen afsterven en opnieuw in de lente opkomen.
Een kruid is een plant zonder houtachtige delen.
Kruiden in de zin van keuken- of medicinale kruiden zijn in de volksmond planten gebruikt voor hun smaakgevende of genezende eigenschappen. Zo is bv. rozemarijn een gekend "kruid", maar eigenlijk een struik. En is een Petunia plantkundig een kruid.
Als je er Wikipedia eens op naslaat heb je voor elk wat wils. Hier staat : laurier, in de keuken gebruikt kruid afkomstig van de laurierboom of -struik !!
En dan zijn er nog de synoniemen: vaste plant of doorlevende plant en struik of heester.
Mag ik hopen dat het een beetje duidelijk is en de twijfels wat zijn weggeëbd?

Groet,
Xerofyt
zondag 18 april 2010 - 19:01
Kelakat

Kelakat

Hallo Xerofyt,

Dank voor je snelle en heldere uitleg. Ik begrijp nu meer hoe in het in elkaar steekt.

Ik zit nog steeds te dubben in welke catagorie ik de laurier, rozemarijn, lavendel etc. ga plaatsen maar ik denk dat ik die voor het gemak maar bij de kruiden zet.

Groene groetjes, Cindy
maandag 19 april 2010 - 19:22
Kelakat

Kelakat

Hallo TuinFairy,

Het klopt dat er lauriers giftig zijn. Degene die ik heb gekocht stond bij de kruidenafdeling van het tuincentrum. Voor de zekerheid ook nog even gevraagd of ik de goede had.

Groene groetjes, Cindy
maandag 19 april 2010 - 19:24

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon